Divendres 20 de Setembre de 2019
Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per recopilar informació estadística sobre els hàbits de navegació. Si segueix navegant, considerem que accepta la seva instal·lació i ús. Llegeix més Accepto
TRAMVIA DEL CAMP DE TARRAGONA
Tramvia Tarragona Mapa: Montse Ferrés
Rosa Carbó
Actualitzat a 31/12/2007

El projecte d’implantar una xarxa de tramvia al Camp de Tarragona continua present, especialment per la insistència dels ajuntaments i altres organismes polítics i econòmics de la zona. Aquests presenten múltiples suggeriments a l’Avantprojecte del Pla territorial parcial del Camp de Tarragona presentat al setembre que no incorpora el projecte del tramvia al Camp de Tarragona. Paral•lelament el Govern de la Generalitat accepta finalment incorporar en els seus pressupostos l’elaboració d’un estudi de viabilitat del Tramcamp.


Antecedents 2006

Articles posteriors 2010

La idea de connectar els principals nuclis de població del Camp de Tarragona mitjançant un tramvia va aparèixer l’any 2001, quan la Direcció General de Ports i Transports va encarregar al Gabinet Gaudí SL un estudi de viabilitat del projecte. En aquest informe s’assenyalava que cada dia es generaven aproximadament 235.000 desplaçaments entre Tarragona i Reus, 134.700 entre Reus i Cambrils i 161.000 entre Cambrils i Tarragona i concloïa que el projecte del denominat també Tramcamp era econòmicament i tècnicament viable.

El desembre de 2002 es va aprovar el Pla de transports de viatgers de Catalunya (PTVC) on es feia esment de la construcció d’un tramvia al Camp de Tarragona; malgrat això, s’indicava que era un projecte a llarg termini.

Un pas més per a consolidar el projecte va ser la creació l’any 2003 del CONSORCI DEL TRANSPORT PÚBLIC DEL CAMP DE TARRAGONA (CTPCT). Un dels objectius fundacionals era la participació en el disseny i implantació d’un model de desenvolupament del transport públic en el Camp de Tarragona. En aquest sentit, apostaven decididament per la construcció d’un sistema tramviari. Aquest organisme estava format per la Generalitat i diferents administracions locals com ara els ajuntaments de Tarragona, Reus, Valls, Cambrils, Salou i Vila-seca, a més a més dels consells comarcals del Tarragonès, el Baix Camp i l’Alt Camp i un representant de l’Administració General de l’Estat.

La inclusió final del Tramcamp al PITC
A principi de l’any 2006 es va fer públic el PLA D’INFRAESTRUCTURES DE TRANSPORT DE CATALUNYA (PITC) (2006-2026). Aquest no incloïa el projecte del Tramcamp, ja que el Departament de Política Territorial i Obres Públiques (DPTOP) era més partidari de millorar el servei d’autobusos que no pas de construir una infraestructura d’aquest tipus. Considerava que no hi havia demanda suficient i instava tots els organismes a presentar al•legacions al pla si ho consideraven convenient.

Diversos ajuntaments tarragonins i múltiples entitats com ara l’Associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP) van presentar al•legacions tot demanant la inclusió del Tramcamp en el pla d’infraestructures.

Paral•lelament, al maig el govern català va donar a conèixer el seu projecte d’implantar un tren urbà per a millorar la connexió entre les ciutats tarragonines. La llarga distància entre les localitats tarragonines havia decidit inclinar-se per un transport que pogués funcionar dins de les ciutats com un tramvia (entre 30 i 50 km/h) i a fora com un tren (aproximadament 80 km/h).

Trets generals del futur Tramcamp
Finalment, el PITC va incloure el projecte de la construcció d’un tren tram amb una estimació pressupostaria de 200 MEUR. El pla es va aprovar el juliol del 2006 per part del govern de la Generalitat, format pel Partit dels Socialistes de Catalunya (PSC), Esquerra Republicana de Catalunya (ERC), Iniciativa per Catalunya-Verds i Esquerra Unida i Alternativa (ICV-EUiA).

Tot i no detallar el recorregut, es dibuixaven tres línies. La primera amb un traçat de 23 km i amb 22 o 23 parades entre Tarragona, Salou i Cambrils; la segona entre Reus, Vila-seca i Cambrils, amb 24 km i també 22 o 23 parades; finalment, una darrera que connectaria Tarragona i Reus (23 km i entre 21 i 24 parades). S’assenyalava, a més a més, la intenció d’impulsar un intercanviador de transport de viatgers, tot confluint els serveis d’alta velocitat, Regional, Rodalies, trens tramvia i autobús.

Per a implantar el Tramcamp, al PITC s’establien dues fases. A la primera (2006-2016) es pretenia reforçar la xarxa de transport públic del Camp de Tarragona, tot aprofitant les línies fèrries existents, especialment aquelles alliberades d’usos amb la posada en funcionament del FERROCARRIL DEL CORREDOR DEL MEDITERRANI.

A partir del 2016 s’iniciaria la construcció de nous vials per al Tramcamp i l’obra finalitzaria l’any 2026. D’aquestes obres s’encarregaria l’Autoritat Territorial de la Mobilitat (ATM), denominació nova adoptada pel CTPCT el setembre de 2006.

Passos cap la construcció del Tramcamp
El setembre de 2007 es va iniciar el període de consulta pública de l’Avantprojecte del PLA TERRITORIAL PARCIAL DEL CAMP DE TARRAGONA, full de ruta d’ordenació i desenvolupament territorial. En aquest primer esborrany es planificava la construcció d’un nou corredor de transport públic entre les zones de Cambrils, Salou, Port Aventura, Reus i l’aeroport, però no s’especificava que fos un tramvia.

També durant aquest mes, en el debat de política general del Parlament, es va aprovar una resolució en què s’instava el govern a iniciar els tràmits perquè el tramvia tarragoní fos una realitat. Posteriorment, el Consell Executiu va donar llum verd per a encarregar l’estudi informatiu d’aquesta infraestructura, tot incorporant una partida als pressupostos de la Generalitat del 2008.

Les demandes d’ampliació del tramvia

La Cambra de Comerç de Tarragona va manifestar la seva satisfacció a tirar endavant l’estudi i va assenyalar algunes recomanacions com ara, no només connectar les localitats de la comarca del Tarragonès, sinó enllaçar el tramvia també amb el Baix Penedès. També van indicar la necessitat de reservar sòl de la carretera T-11, si no per a la implantació del tramvia, per a un altre transport públic.

En aquest sentit també es va manifestar l’Associació de Petites i Mitjanes Empreses de Catalunya (Pimec), la qual va remarcar que la connexió del tramvia amb la comarca del Baix Penedès permetria vertebrar el territori del Camp de Tarragona.

A l’octubre, el Consell Comarcal de l’Alt Camp va aprovar una moció per a demanar que l’estudi informatiu del tramvia tingués en compte la inclusió d’aquesta comarca. Demanava no estar exclosa de la connexió amb la resta de comarques i especialment amb les estacions de tren d’alta velocitat.

La inclusió del projecte de tramvia a diferents plans

Al final d’any va passar a informació pública el PTVC 2008-2012 on es proposava la implantació de trens tramvia aprofitant la xarxa existent per tal de proporcionar un servei ferroviari de proximitat, però deixava per a estudis posteriors les especificitats del sistema tramviari proposat.

Altrament, al desembre, diferents ajuntament i organismes van començar a presentar els suggeriments o recomanacions a l’Avantprojecte del Pla territorial parcial del Camp de Tarragona. La Cambra de Comerç de Reus va anunciar que presentaria suggeriments a l’avantprojecte del pla territorial molt similars a les presentades per l’Ajuntament de Riudoms, localitat situada a l’est de Reus. Entre les modificacions que recomanava, demanava la incorporació del municipi a la xarxa tramviària, així com l’augment de la freqüència de pas de busos entre Reus i Riudoms.

Esquerra Unida i Alternativa del Camp de Tarragona també va presentar recomanacions a l’avantprojecte. Respecte al projecte de tramvia, assenyalaven com a prioritària la implementació del Tramcamp entre Reus, l’aeroport, l’estació intermodal de Vila-Seca, Port Aventura, Vilafortuny, Cambrils i l’Hospitalet de l’Infant.

Entre les observacions a l’avantprojecte presentades per l’Ajuntament de Reus es deia que el pla territorial no recollia les propostes del PITC quant a la construcció d’una xarxa tramviària, sinó que rebaixava la proposta plasmada al PITC.

El Tramcamp pendent del futur
Per al proper any es preveu que surti l’anunci públic per a elaborar l’estudi que concreti la proposta del tramvia del Camp de Tarragona. Per tal de proporcionar solucions a curt termini, el Govern de la Generalitat a final d’any va obrir una línia de subvencions per a millorar el transport públic. La ATM serà l’encarregada el 2008 de gestionar la subvenció que permetrà obrir noves línies d’autobusos i millorar la freqüència de les existents.

Més informació
www.gencat.cat/ptop
Imprimeix Enviar notícia
La TafaneraDeliciousGoogleRemoumeMenéameDiggTechnoratiIndependènciaCatosferaFacebookTwitterYahoo! BookmarksTechnorati