Divendres 20 de Setembre de 2019
Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per recopilar informació estadística sobre els hàbits de navegació. Si segueix navegant, considerem que accepta la seva instal·lació i ús. Llegeix més Accepto
AUTOVIA C-15 EIX DIAGONAL
020 autovia c 15
Alfons Recio
Actualitzat a 31/12/2007

A mitjan 2006, el DPTOP treu a informació publica l’estudi informatiu de l’eix Diagonal, format per la carretera C-15 i un segment de la C-37. Un dels punts de la nova via que més oposició rep és el tram de la C-37, a l’alçada del  nucli de Salelles. Tant els veïns del nucli com altres entitats presenten les seves propostes alternatives, tot i que no són coincidents. Mentre els primers proposen traslladar la via més cap a l’oest, altres entitats aposten per millorar una de les opcions descartades pel DPTOP, que proposava un traçat més cap a l’est i unificat amb el del futur Eix Transversal Ferroviari.


Antecedents 2006

Articles posteriors 2008, 2010, 2011

Eix Diagonal és el nom que rep el traçat millorat i renovat de les carretera C-15, entre Vilanova i la Geltrú i Igualada, conjuntament amb el tram de la C-37 fins a Manresa. Es tracta d’una infraestructura viària segregada, de 67 km, que ha d’enllaçar l’eix Transversal (C-25) amb la costa del Garraf, i alhora millorar la vertebració de les comarques i ciutats que travessa. Per l’anterior motiu, la construcció d’aquesta infraestructura havia estat objecte de reclamació dels alcaldes de Manresa, Igualada, Vilafranca del Penedès i Vilanova i la Geltrú. Les seves característiques són les d’una via preferent segregada d’un carril per sentit de circulació entre la capital del Bages i Vilafranca del Penedès, i d’autovia entre aquesta darrera ciutat i Vilanova i la Geltrú. L’any 2003 estava ja en servei el tram d’Igualada a Puigdàlber (pocs quilometres al nord de Vilafranca del Penedès), metre que a final de l’any 2005 s’inaugurava el tram entre Castellfollit del Boix i Sant Salvador de Guardiola (ambdós al Bages), i encara restaven 35 kilòmetres per condicionar a les noves característiques de l’eix Diagonal.

A mitjan any 2006, el Departament de Política Territorial i Obres Públiques (DPTOP) va sotmetre a informació publica l’estudi de viabilitat per a la millora i condicionament de les carreteres C-15 i C-37, amb la intenció de licitar tots els trams pendents de millora al llarg del 2007, segons havia manifestat Manel Nadal i Farreras, Secretari de Mobilitat. Un dels trams més polèmics va ser el de Vilanova i la Geltrú a Canyelles, per al qual l’estudi de viabilitat proposava un túnel sota el turó de Montgròs, en una zona PEIN entre Canyelles i Sant Pere de Ribes. Diferents entitats de la comarca del Garraf* van presentar al•legacions al traçat en les quals feien propostes alternatives com ara millorar el transport públic o el traçat alternatiu conegut com a Alternativa A**, per la qual es desdoblava el traçat preexistent de la C-15. Per altra banda, l’Ajuntament de Vilanova i la Geltrú es manifestava favorable al traçat de l’estudi en considerar que minimitzava l’impacte paisatgístic, i també s’hi sumava el secretari de Mobilitat, que mantenia que l’Opció B era la mes idònia, conclusió a què va arribar després de reunir-se amb representants tant del Consell Comarcal del Garraf com dels ajuntaments, que li van transmetre el seu rebuig a desdoblar l’actual traçat de la C-15.

L’enllaç de la C-37 amb l’eix Transversal
En el mateix estudi informatiu es realitzava la proposta de nou traçat per als dos trams de la C-37 que restaven pendents. Entre Igualada i Castellfollit del Boix l’estudi enllaçava la C-15 des de la seva rotonda amb l’N-II i per un nou traçat per l’oest del puig Aguillera, amb el tram ja en servei.

Per al segment que ha d’enllaçar la C-37 en ús amb l’EIX TRANSVERSAL (C25), l’estudi proposava partir de l’enllaç de Sant Salvador de Guardiola tot desviant l’actual carretera cap a l’oest del nucli de Salelles***. El tram preveia tres viaductes, un d’ells de 275 m de llarg sobre la riera de Rajadell i dos túnels, l’un de 275 m, just al límit de Sant Salvador de Guardiola amb Manresa, i l’altre, de 347 m, just abans de l’enllaç de la C-37 amb la C-25. Aquest traçat, anomenat alternativa 1, era considerat per l’estudi com a “òptim”, entre les tres opcions que en total s’havien plantejat.

Les reaccions al traçat de la C-37
Dies després de la publicació de l’estudi informatiu, l’Associació de Veïns de Salelles, contrària a la proposta, va començar a treballar en una proposta alternativa de traçat. Segons l’associació, els traçats proposats comprometien el futur de l’activitat agrícola propera a Salelles i fragmentava la unitat del seu poblament, deixant cases disseminades a l’altra banda de la nova via. A més, consideraven que les propostes de l’estudi perjudicarien el conjunt arquitectònic medieval del nucli antic de Salelles, que calia deixar lliure de signes moderns, com seria una nova via massa propera.

La proposta en forma d’al•legació de l’associació, treballada amb l’assessorament d’un enginyer de camins i d’un advocat, partia dels mateixos enllaços proposats per a l’estudi però portant la C-37 més cap a l’oest, raó per la qual va ser batejada com a “alternativa oest”. Aquesta, traçada al llarg de 4.487 m i sobre un espai força abrupte, incloïa 4 viaductes (1.100 m entre tots) i un túnel de 400 m de llarg. Amb aquesta proposta, l’associació volia minimitzar l’impacte visual sobre Salelles i mantenir l’unitat de la plana agrícola. Segons els veïns, si es quantifiqués el cost potencial de les expropiacions, l’alternativa oest podia resultar més econòmica que l’alternativa 1.

Un altre conjunt d’entitats que van presentar al•legacions eren les organitzades a l’orbita de la campanya Fem-ho bé, a partir de la qual es va redactar una al•legació unitària****. Segons aquesta campanya, l’alternativa 1 no s’ajustava a les propostes del PLA DIRECTOR URBANÍSTIC DEL PLA DE BAGES ni al POUM de Manresa, i a més tenia una important afectació sobre les planes agrícoles i sobre els boscos de l’àmbit de Salelles. Fem-ho bé es decantava per l’aternativa 3 de l’estudi informatiu, que consideraven la més econòmica i ajustada al planejament. El traçat també permetia unificar la C-37 i el futur EIX TRANSVERSAL FERROVIARI en un únic corredor, i a més presentava un menor impacte territorial en transcórrer per l’est del pont del Suanya i sobre una orografia més plana. Demanaven, però, incorporar mesures de minimització d’impacte per a reduir la segregació de l’espai agrícola i mantenir connectors ecològics, per la qual cosa proposaven incorporar quatre falsos túnels i un petit viaducte sobre el camí de Requer. Atès que era el traçat més oriental de tots els plantejats, va rebre el nom “popular” d’“alternativa est”. La proposta va rebre el suport del grup municipal de Manresa Iniciativa per Catalunya Verds-Esquerra Unida i Alternativa (ICV-EUiA).

La Delegació del Bages-Berguedà del Col•legi d’Arquitectes de Catalunya (COAC) també va presentar una al•legació en favor d’un traçat est, al qual incorporaven tres falsos túnels i apropaven la via al polígon industrial de Salelles. Amb el seu traçat, el COAC buscava minimitzar la futura fragmentació territorial al Pla de Bages, destacant l’oportunitat d’unificar la via amb el futur Eix Transversal Ferroviari i amb una relació més coherent amb les noves vies proposades pel PDU del Pla de Bages, com l’enllaç sud de la C-25 amb l’eix Diagonal.

Pel que fa l’Ajuntament de Manresa, després d’analitzar les propostes de l’estudi informatiu va concloure que cap dels traçats no s’ajustava plenament a les necessitats del territori, de manera que va demanar al DPTOP que estudiés la viabilitat de l’opció oest i va requerir un traçat que actués com a eix vertebrador dels teixits del Bages. També va demanar que la nova C-37 se situés tan a prop com fos possible del polígon de Salelles, però sense comprometre la continuïtat de les planes agrícoles de Salelles i les Farreres, i que es minimitzés l’impacte sobre la riera de Rajadell.

De les propostes a les accions
El febrer de 2007, davant de la preocupació de que el DPTOP es decantés per l’opció 1, com es plantejava a l’estudi, l’associació de Salelles va organitzar una tractorada de protesta fins a Montserrat i sis talls a les carreteres C-55 i C-25. Les accions van tenir la participació d’Unió de Pagesos (UP). Tot i les mobilitzacions, el secretari de Mobilitat i el director general de Carreteres, Jordi Follia, van comunicar que el DPTOP no tenia la intenció d’incloure la seva proposta a l’estudi informatiu en ser tècnicament deficient, però restaven oberts a modificar l’alternativa 1.

Paral•lelament Fem-ho bé, convençuda que el DPTOP i l’Ajuntament de Manresa consensuarien un traçat cap a l’oest, va decidir estructurar-se més sòlidament constituint, a final de 2006, l’entitat Meandre, en defensa dels valors ambientals, patrimonials i paisatgístics de l’entorn de Manresa. Meandre va organitzar diverses sortides a l’espai afectat per les planes de Salelles, Suanya i la riera de Rajadell, a més de diverses xerrades.

El maig de 2007, el DPTOP es va reunir amb l’associació de Salelles i UP per exposar-los una nova proposta de traçat sobre la base de l’alternativa 1 però modificada, a fi de reduir-ne l’impacte. L’associació va declarar que l’acostament havia estat possible gràcies a les mobilitzacions. Dies després, el portaveu del Grup Municipal de Manresa d’ICV-EUiA, Xavier Rubio, recriminava al DPTOP que no es valoressin les propostes dels defensors de l’opció est, només perquè les seves accions havien estat menys vistoses.

Paral•lelament, el Departament de Medi Ambient i Habitatge (DMAH) havia iniciat un procés de participació per a ampliar i millorar el document previ d’estudi d’impacte ambiental de la C-37. Les aportacions, entre les quals hi havia les de Meandre, es canalitzaven a través de la web del DMAH.

PTOP proposa un quart traçat
A final de juny, el DPTOP va sotmetre a informació publica els estudis informatius i d’impacte ambiental d’un nou traçat de l’eix Diagonal entre Sant Salvador de Guardiola i Manresa. Segons PTOP, la nova proposta era fruit de les converses amb ajuntaments i veïns de l’àmbit. El traçat en qüestió partia del mateix punt d’enllaç a Sant Salvador de Guardiola però realitzant una corba cap a l’oest, que feia separar-se del traçat de l’alternativa-1 i que minimitzava l’efecte barrera entre el poblament disseminat de Salelles. Posteriorment, el nou traçat tendia a apropar-se al de l’alternativa 1. També es preveia allargar el viaducte sobre la riera de Rajadell, un segon viaducte sobre el torrent de la Por i tres túnels, un de més en comparació amb el traçat de l’alternativa 1.

Sobre la nova proposta, UP va manifestar que s’apropava a les seves peticions, mentre que l’associació de Salelles, parcialment satisfeta, preveia noves al•legacions. Paral•lelament, Meandre va posar en relleu que el DPTOP, fruit de les ganes que tenia de “tirar pel dret” tot ignorant l’alternativa est i menyspreant la gent del territori, obria el període d’al•legacions al nou traçat, mentre que el DMAH encara recollia aportacions de millora a l’estudi previ d’impacte ambiental.

El grup municipal d’ICV-EUiA de Manresa va acusar el DPTOP de deslegitimitzar el procés participatiu començat pel DMAH i va demanar iniciar de nou tot el procés. Sobre aquestes demandes, el secretari de Mobilitat va recordar que l’opció est era la menys consensuada, mentre que Jordi Follia insistia en l’ampli procés de participació ciutadana que havia tingut el dibuix final de la traça, especialment entre els ens locals i els veïns de l’àmbit.

Finalment, a final de desembre de 2007 es publicava al DOGC l’anunci pel qual se sotmetia a informació publica l’avantprojecte de construcció i gestió i també el projecte de traçat de l‘eix Diagonal entre Vilanova i la Geltrú i Manresa, amb una inversió prevista de 341 MEUR. L’avantprojecte incloïa tant la darrera opció de Salelles proposada per PTOP, com l’opció del túnel del Montgròs o “opció B” per a la C-15.

Previsions
EL DPTOP preveu la licitació de la concessió de tots els trams pendents d’executar al llarg de març de 2008, de manera que les obres es puguin començar a final de 2008. Abans, haurà de resoldre les al•legacions que es puguin presentar a partir de gener de 2008.

Més informació
www.ajmanresa.cat
www.pageses.info
www.salelles.cat
www.suanya.org

* Com ara Bosc Verd o El Montgròs viu. No al Forat de la C-15.

** La proposta alternativa al túnel que proposaven les dues entitats era l’execució de l’alternativa descartada pel mateix estudi de viabilitat, coneguda com alternativa A. Quedava descartada ateses les condicions més favorables al traçat que presentava l’opció B, o del túnel de Montgròs, que no obligava a travessar el nucli de Canyelles, i també per evitar que el desdoblament del traçat original de la C-15 afectés els espais PEIN de l’entorn.

*** Salelles és un nucli de població que pertany al municipi de Manresa.

**** Entre les quals hi ha les del Centre Excursionista de la Comarca de Bages, del Club Atlètic Manresa, del Col•lectiu Ecologista l’Alzina, de la Delegació al Bages de l'Institució Catalana d’Història Natural i la d’El Saüquer, associació per a la preservació del territori. D’ara endavant, en el text s’assimilarà el conjunt d’entitats de Fem-ho bé a un agent territorial.
Imprimeix Enviar notícia
La TafaneraDeliciousGoogleRemoumeMenéameDiggTechnoratiCatosferaFacebookTwitterYahoo! BookmarksTechnorati
Fotogaleria relacionada