Dissabte 18 d ' Agost de 2018
Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per recopilar informació estadística sobre els hàbits de navegació. Si segueix navegant, considerem que accepta la seva instal·lació i ús. Llegeix més Accepto
URBANITZACIÓ PARC SAMÀ
Josep Báguena

Actualitzat a 31/12/2003

Conflicte de competències entre l’Ajuntament de Cambrils i el Govern de la Generalitat per construir un camp de golf i una urbanització en una zona propera al Parc Samà. La resolució resta pendent de la decisió dels tribunals malgrat els canvis soferts en els respectius governs i els intents d'arribar a una solució consensuada.

Articles posteriors 2004

L’ any 1995, l'Ajuntament de Cambrils va aprovar el Pla general d’ordenació urbana, en el qual es va incloure la possibilitat de construir al municipi un camp de golf de divuit forats i una nova urbanització d'uns cent trenta habitatges.

El projecte es desenvoluparia a les finques del Parc Samà i del Mas d’en Blai. El Parc Samà, declarat Bé Cultural d’Interès Nacional, es troba situat entre els termes municipals de Cambrils i Montbrió del Camp, entre les rieres d'Alforja i Riudecanyes.

Promogut per Salvador Samà i Torrens, Marquès de Mariano, a les acaballes del segle XIX, i dissenyat per Josep Fontseré i Mestres, el Parc Samà és considerat una de les millors representacions de la jardineria romàntica del segle XIX del Mediterrani espanyol.

A la darreria del 2001 l’empresa multinacional especialitzada en complexos turístics Med Group, propietària d’altres complexos turístics al litoral tarragoní, es va interessar pel projecte i va manifestar la seva voluntat d’incrementar significativament la dotació d’habitatges i l’extensió del camp de golf. L’ Ajuntament de Cambrils, governat per un acord entre Convergència i Unió (CiU), Partit Popular (PP) i independents, va decidir al principi del 2002 l’aprovació inicial d’una modificació puntual del Pla general, en la qual s’incrementava el nombre d’habitatges a cinc-cents vint i el nombre de forats del camp de golf a vint-i-set, argumentant els grans beneficis turístics i econòmics que el projecte aportaria al municipi.

Segons el projecte de l’empresa Med Cambrils Golf SL, filial de Med Group, amb un pressupost proper als cent vuitanta milions d'euros, el complex hauria d’incloure un total de 522 habitatges entre xalets i adossats, un hotel de quatre estrelles, un camp de golf amb tres recorreguts de nou forats, locals comercials i una zona esportiva.

L’ execució del projecte s’iniciaria amb la construcció del camp de golf, continuaria seguidament amb els habitatges i acabaria, el 2007, amb la construcció dels serveis hotelers.

Canvi de govern a Cambrils
A la darreria de l'any 2002, l’acord de govern es va trencar per causa de desavinences internes relacionades amb el projecte del Parc Samà i això va donar lloc, després d’una moció de censura que va prosperar el dia 9 de gener de 2003, a la constitució d’un govern alternatiu. El nou govern, format pel Partit dels Socialistes de Catalunya (PSC), Esquerra Republicana de Catalunya (ERC) i Iniciativa per Catalunya Verds (ICV), disconforme amb el procés de revisió del Pla general, va aturar el procés d’aprovació definitiva del projecte de Med Group. La proximitat de les eleccions municipals el maig del 2003 va portar l’ajuntament a suspendre'n qualsevol decisió esperant els resultats electorals.

Conflicte entre l’Ajuntament i la Generalitat per la subrogació per part del Govern autonòmic del procés d’aprovació dels plans
En aquell moment, la promotora privada, que havia comprat les finques el 31 de març, va demanar la subrogació del procés d’aprovació dels plans parcials a la Comissió Territorial d'Urbanisme de Tarragona, al·legant indefinició municipal. El conseller de Política Territorial, Felip Puig, acceptà subrogar el procés d’aprovació de dos plans parcials d’urbanisme relacionats amb el camp de golf i amb els habitatges previstos al voltant del Parc Samà un cop rebuts els informes favorables emesos respectivament pels Departaments de Medi Ambient, de Treball, Indústria, Comerç i Turisme i de Cultura, així com per la Direcció General de Carreteres i l’Agència Catalana de l’Aigua (ACA).

L’ alcalde de Cambrils, el socialista Robert Benaiges, va expressar la seva preocupació per l’impacte que un projecte com aquest podria tenir en un municipi com Cambrils, molt especialitzat en el sector turístic i amb pocs recursos per oferir satisfactòriament serveis municipals a una urbanització com la del Parc Samà, situada a més de 6 km del nucli urbà.

Un cop coneguts els resultats electorals i ratificada la coalició d’esquerres al govern municipal, el Parlament de Catalunya va aprovar el 27 de maig una proposició no de llei que instava el Govern de la Generalitat a tornar a avaluar l’impacte que podria suposar la realització del projecte d’urbanització i de camp de golf al voltant del Parc Samà, tal com el va tramitar la Comissió Territorial d’Urbanisme de Tarragona. El grup parlamentari Socialistes-Ciutadans pel Canvi (CpC) va defensar la proposició de revisió de l’impacte ambiental del camp de golf als voltants del jardí romàntic del Parc Samà i a l’aqüífer, del qual s’extraurien les aigües de reg, fent costat, amb això, a l’Ajuntament de Cambrils, desposseït de les competències en matèria d'urbanisme amb la subrogació per part de la Generalitat de la tramitació dels plans parcials.

Durant el mes de juny, l’alcalde Robert Benaiges va fer una crida al diàleg amb el Govern de la Generalitat i l’empresa pro-motora a fi de reconsiderar el projecte i adaptar-lo a les condicions establertes pel Pla general del 1995.

La Comissió Territorial d’Urbanisme de Tarragona va aprovar definitivament els dos plans parcials del Parc Samà el dia 25 de juny, ratificant així el complex hoteler i residencial tal com l'havia plantejat l’empresa promotora. La materialització del projecte, però, hauria d’esperar l’aprovació definitiva del Pla especial de la zona per part de l’Ajuntament de Cambrils.

Recursos creuats entre l’Ajuntament, el Govern de la Generalitat i l’empresa promotora
El fet que la Generalitat aprovés els plans parcials del Parc Samà abans del Pla especial va fer que l’alcalde de Cambrils considerés la possibilitat de presentar un recurs contenciós administratiu contra la Generalitat de Catalunya, al·legant que eren el municipi i l’ajuntament democràticament elegits els qui tenien la competència per definir el model urbanístic de la seva població.

El recurs contenciós administratiu es va fer efectiu l’endemà que la Comissió Territorial d’Urbanisme aprovés, el 23 de juliol, donar a l’Ajuntament un mes de termini per aprovar definitivament el Pla especial. En cas que no ho fes, la Comissió subrogaria les competències de l’Ajuntament i seria l’encarregada d’aprovar definitivament el Pla especial, tal com ho havia fet amb els plans parcials.

Al mes d’agost, el govern de Cambrils va considerar que havia esgotat totes les vies per recuperar les competències subrogades per la Generalitat per a la urbanització de la zona del Parc Samà. Davant d’aquesta situació, el Consistori va decidir modificar el Pla general d'ordenació urbana per recuperar-ne les condicions que tenia el 1995, fet que impossibilitaria el projecte de la promotora Med Group en les condicions que aquesta i la Generalitat establien. L’ Ajuntament es va mostrar disposat a assumir la possible indemnització a l'empresa per haver canviat la normativa a mig procés de tramitació.

Després de dos mesos en què les posicions de l’Ajuntament i de la promotora no es van apropar malgrat la voluntat del conseller Felip Puig de trobar una solució de consens, l’empresa Med Cambrils Golf SL va presentar un recurs contenciós administratiu contra l’Ajuntament de Cambrils en què s’acusava el Consistori de bloquejar el procés de desenvolupament del Parc Samà suspenent el desenvolupament dels plans parcials aprovats per la Comissió Territorial d’Urbanisme.

Paral·lelament, el 14 d’octubre, l’Ajuntament va presentar un segon recurs contenciós administratiu contra el Departament de Política Territorial i Obres Públiques (PTOP), argumentant que el conseller Puig no havia respost els recursos d’alçada presentats pel Consistori.

En el mateix ple municipal en què es va decidir la presentació del recurs contenciós administratiu, l’Ajuntament va aprovar inicialment la modificació puntual del PGOU per tornar les finques afectades pel projecte de Med Group a la qualificació del 1995.

Al marge del complicat procés referent a la urbanització del Parc Samà, el dia 19 d’octubre es va presentar a Cambrils la Diagnosi socioambiental de l’Agenda 21 que el municipi havia encarregat a la darreria del 2001.

L’ alcalde Benaiges va aprofitar la presentació d’un treball de diagnosi mediambiental de Cambrils, encarregat a l’Estudi Ramon Folch-Gestió i Comunicació Ambiental, per defensar la revisió del PGOU en què es volia limitar substancialment la urbanització del Parc Samà, seguint les recomanacions de l’Agenda 21.

En aquest context, en què l’Ajuntament havia presentat a la Comissió Territorial d’Urbanisme la modificació del PGOU, en el qual s’invalidava la urbanització del Parc Samà, i al mateix temps que l’empresa promotora exigia a la Comissió la publicació del text refós del projecte, la Comissió Territorial d’Urbanisme de Tarragona va decidir aprovar ambdues iniciatives, entenent que totes havien estat correctament presenta-des malgrat ser contradictòries.

Intent fallit de trobar una solució negociada
El director general d’Urbanisme de la Generalitat, Joan Llort, va convocar, tanmateix, una reunió entre l’Ajuntament, l’empresa promotora i la Generalitat per evitar que la resolució del conflicte fos finalment decidida pels tribunals.

A la darreria de novembre, però, l’alcalde de Cambrils va decidir posar punt final a les converses en no aconseguir cap acord entre les parts.

La urbanització del Parc Samà, l’extensió del camp de golf i l’aprofitament urbanístic de la zona hauria de ser finalment decidit pel Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) que va admetre a tràmit, el dia 10 de desembre, el recurs de l’Ajuntament de Cambrils contra el Departament de Política Territorial i Obres Públiques per haver adjudicat, via subrogació, la tramitació del projecte i haver lesionat, així, segons l’Ajuntament, les competències municipals.

Més informació
www.cambrils.org
Imprimeix Enviar notícia
La TafaneraDeliciousGoogleRemoumeMenéameDiggTechnoratiIndependènciaCatosferaFacebookTwitterYahoo! BookmarksTechnorati