Dilluns 15 d ' Octubre de 2018
Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per recopilar informació estadística sobre els hàbits de navegació. Si segueix navegant, considerem que accepta la seva instal·lació i ús. Llegeix més Accepto
TRANSFORMACIÓ URBANA DE LA MARINA-ZONA FRANCA (BARCELONA)
Transformació urbana de la Marina-Zona Franca (Barcelona) Mapa: Montse Ferres
Maria Xalabarder
Actualitzat a 31/12/2005

Un acord de la Comissió de Govern de l'Ajuntament de Barcelona del 30 de novembre dóna llum verd a la construcció del futur barri de la Marina-Zona Franca, al districte de Sants-Montjuïc, i inicia el procés de modificació puntual del Pla general metropolità per fer-ho possible. Culmina, així, un procés de definició de projecte i participació ciutadana que s'ha desenvolupat durant diversos mesos per decidir el futur de la zona. Tindrà una cabuda per a trenta mil nous residents i es preveu un termini de setze anys per enllestir les obres.


Antecedents 2004

Articles posteriors 2006, 2012, 2013

A principi de 2004 l’Ajuntament de Barcelona va anunciar la creació d’un nou barri a l’extrem sud de la ciutat. El projecte abraçava una àrea qualificada com a sòl industrial, d’aproximadament 75 ha, al barri de la Marina-Zona Franca, al districte de Sants-Montjuïc. Es projectava, així, la transformació d’una zona amb magatzems industrials i tallers on vivien unes mil persones, la major part concentrades a l’antiga colònia Eduard Aunós. A final d’aquell any, es va posar a disposició de les entitats veïnals afectades un document amb els criteris generals del projecte, a fi que es discutís i es millorés per mitjà d’un procés participatiu durant els mesos següents.

Finalment, la presentació d’un projecte als veïns, que ja havia estat definit el dia 2 de juny, va reunir cinc regidors de l’equip de govern i l’alcalde de Barcelona. Joan Clos i Matheu (Partit dels Socialistes de Catalunya, PSC), el qual els va explicar que “volem que el nou barri creixi amb habitatges i equipaments, però també amb l’ocupació dels baixos”. L’Ajuntament va proposar al Consorci de la Zona Franca que hi facilités la ubicació d’indústries, tallers i altres activitats comercials i, segons declaracions del primer tinent d’alcalde, Xavier Casas, “el consorci ha mostrat predisposició a facilitar-les”.

Segons Clos, la Marina és un dels dos barris emergents, juntament amb el que viu la TRANSFORMACIÓ URBANA DE SANT ANDREU-SAGRERA (BARCELONA), que permetrà fer créixer Barcelona, tenint en compte l’absència generalitzada de solars disponibles.

Detalls del projecte
El terreny on es construirà el nou barri ocupa 75 ha, equivalent a unes quaranta illes de l’Eixample, entre el passeig de la Zona Franca –que serà el bulevard principal i es pacificarà el trànsit–, el carrer del Foc, les vies ferroviàries i el terme municipal de l’Hospitalet de Llobregat i, a l’altre costat del passeig, des del carrer de la Metal·lúrgia fins a Montjuïc. La població estimada del nou barri es calcula en unes trenta mil persones.

El projecte urbanístic persegueix crear un teixit urbà on convisquin de manera equilibrada l’activitat econòmica i la vida de barri. Amb aquest objectiu, es projecten 11 ha d’equipaments, 23 de vials, 13 de zones verdes i espais lliures i 27 per a usos productius i habitatge. El total del sostre edificable és d’1,18 milions de metres quadrats. Es preveu reubicar o implantar de nou activitats de tipus industrial en equilibri amb el comerç i les empreses de serveis.

Morfològicament, es preveuen illes rectangulars articulades a partir del passeig de la Zona Franca, on es repartiran els habitatges i els equipaments. L’alçada màxima dels edificis serà de 48 m (uns onze pisos) per als blocs projectats al costat del passeig de la Zona Franca i en el carrer del Foc. En la part interior i el nucli central del barri, els immobles tindran un màxim de planta baixa més sis pisos.

En total, es construiran 10.865 habitatges, dels quals el 47,5 % (5.161 pisos) tindrà alguna modalitat de protecció, i un miler més es destinaran a gent jove i a gent gran. Entre el 40 i el 50 % dels d’habitatges de promoció pública seran de lloguer. L’Ajuntament aspira a fer que el nou barri sigui assequible per a la gent jove, que podria ocupar bona part dels deu mil llocs de treball que es volen crear a la zona.

S’hi preveuen diversos equipaments públics, com escoles, guarderies, un centre mèdic i un mercat. La part central del barri concentrarà el parc més gran, d’unes 3 ha, el mercat i la Comissaria dels Mossos d’Esquadra del districte de Sants-Montjuïc. Aquesta última ja es va començar a construir incorporant-hi plaques solars fotovoltàiques i tèrmiques per afavorir l’estalvi energètic i el respecte al medi ambient.

La reforma de la zona implicarà la creació d’una nova xarxa de clavegueram i serveis, i també la construcció de nous vials i de dues estacions de metro corresponents a la línia 2 (ampliació de la línia) i la LÍNIA 9, que connectaran el barri amb el centre de la ciutat en 15 minuts.

Sobre totes aquestes qüestions de projecte, Imma Mayol, tercera tinent d’alcalde i presidenta del grup d’ICV, destacava en el seu article “La Marina aposta per l’habitatge assequible”, publicat al diari Avui el 15 de maig, que “la possibilitat de dissenyar-lo partint gairebé de zero ens ha donat l’oportunitat de planificar seguint criteris de qualitat ambiental, de mobilitat sostenible i, sobretot, de promoció de l’habitatge assequible”.

Aprovació del projecte i calendari d'obres
L’1 de juny la Comissió de Govern de l’Ajuntament de Barcelona va aprovar inicialment el projecte de creació del nou barri de la Zona Franca. El 30 de novembre se’n va fer l’aprovació definitiva gràcies a l’Acord de Govern de l’Ajuntament. Com a requisit previ per iniciar les obres, l’Ajuntament va posar en marxa el procés de modificació puntual del Pla general metropolità (PGM) per requalificar el terreny. Estava previst que aquest tràmit trigaria encara dos anys, però, per evitar especulacions, se’n va suspendre la concessió de llicències.

També a la tardor es va inaugurar la Caserna dels Mossos d’Esquadra, al carrer d’Ulldecona, la primera illa del barri que s’ha construït juntament amb un grup de pisos que va servir per reallotjar els veïns de les cases barates d’Eduard Aunós.

Les obres del passeig s’iniciaran després de la construcció de les estacions de metro en fase d’obra. En conjunt, la previsió dels responsables municipals és que el projecte arribi a terme en un termini de setze anys.

Més informació
www.bcn.es/urbanisme
www.bcn.es/transformaciobarris/cat/districtes/sants/lamarina.htm
w3.bcn.es/V05/Home/V05HomeLinkPl/0,2699,1495565_1498206_1,00.html
w3.bcn.es/V01/Serveis/Noticies/V01NoticiesLlistatNoticiesCtl/0,2138,1495565_1495644_1_8229176,00.html?accio=detall&home
Imprimeix Enviar notícia
La TafaneraDeliciousGoogleRemoumeMenéameDiggTechnoratiCatosferaFacebookTwitterYahoo! BookmarksTechnorati
Fotogaleria relacionada