Divendres 24 de Novembre de 2017
Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per recopilar informació estadística sobre els hàbits de navegació. Si segueix navegant, considerem que accepta la seva instal·lació i ús. Llegeix més Accepto
TRANSFORMACIÓ URBANA DE LA GRAN VIA (L'HOSPITALET DE LLOBREGAT)
Jordi Bosch

Actualitzat a 31/12/2005

El nou conveni subscrit entre l'Ajuntament de l'Hospitalet i el Departament de Política Territorial i Obres Públiques de la Generalitat per reordenar la Gran Via fins al riu Llobregat suposa el darrer impuls oficial per posar fi a aquests treballs que han de convertir aquesta àrea en un dels motors econòmics de l'Àrea Metropolitana. Es preveu que les obres de construcció dels edificis més emblemàtics de la nova Gran Via s'allarguin fins més enllà del 2010.

Antecedents 2003, 2004

Articles posteriors 2006, 2007, 2008, 2015

L’any 2001 el Departament de Política Territorial i Obres Públiques (DPTOP), l’Ajuntament de l’Hospitalet de Llobregat i l’Institut Català del Sòl (INCASOL) van signar un conveni de col·laboració per iniciar els treballs de reforma i ordenació de la Gran Via i els espais adjacents.

Amb l’objectiu de coordinar aquesta actuació, redactar i tramitar els projectes, establir els mecanismes de finançament i executar les obres, a principi de l’any 2002 es va constituir el Consorci per a la Reforma de la Gran Via.

El nou conveni
El maig del 2005, l’alcalde de l’Hospitalet, Celestino Corbacho (Partit dels Socialistes de Catalunya, PSC), i el conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, van signar un nou conveni de col·laboració amb l’objectiu de reordenar l’avinguda de la Gran Via fins al riu Llobregat, és a dir, en la part sud-oest de l’àrea de la Marina de l’Hospitalet. Es tractava d’una àrea on convivien importants complexos d’equipaments, infraestructures viàries i ferroviàries, zones verdes encara no executades i altres activitats de tipus industrial. Aquest segon impuls a la Gran Via de l’Hospitalet també es preveia que fos desenvolupat pel Consorci per a la Reforma de la Gran Via.

Un dels aspectes més importants del nou conveni fou la inclusió de la necessitat d’encaixar urbanísticament les futures noves instal·lacions destinades al camp de la salut i l’ampliació i la millora dels equipaments actuals. Aquestes actuacions formaven part del projecte denominat BioPol L’H que fou concebut entre el Departament de Salut i la Universitat de Barcelona (UB).

La plaça Europa
A l’encreuament de la Gran Via amb el carrer Amadeu Torner el projecte preveia la construcció de la plaça Europa. Aquesta plaça, futura porta d’accés a la nova Fira i a la ciutat de l’Hospitalet, es concebia com una operació emblemàtica que hauria d’acabar sent el punt neuràlgic de la nova Gran Via.

En una superfície d’aproximadament 30 ha, la plaça Europa es trobarà flanquejada per vint-i-vuit torres (una per cada país de la Unió Europea) d’entre deu i vint-i-cinc pisos. En total, aproximadament 150.000 m2 destinats a oficines i 150.000 m2 a habitatges que suposaven mil cinc-cents habitatges i dos hotels

Els efectes previstos
L’operació de reforma de la Gran Via representava per a l’Hospitalet la major transformació urbanística des de la seva expansió dels anys vint i posteriorment dels cinquanta.

Amb una inversió pública feta de 120 MEUR, la conversió de la Gran Via en un gran districte de negocis es preveia que comportés la creació de més de trenta mil nous llocs de treball, l’increment de la població del municipi en unes deu mil persones i l’atracció d’uns 2.000 MEUR d’inversió privada. Amb tot això, la Gran Via passaria a ser un dels motors econòmics de l’Àrea Metropolitana, i per als més optimistes, fins i tot una de les zones més dinàmiques d’Europa..

L'execució del projecte
A principi de l’any 2005 es van iniciar entorn de la plaça Europa les obres de la fase final de soterrament de la Gran Via mentre seguien al mateix lloc els treballs de condicionament de l’estació de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC).

En paral·lel, pel que fa a l’edificació, a mitjan any 2006, les obres dels habitatges promoguts per l’INCASOL i les cooperatives d’UGT, CCOO i CONFAC es trobaven molt avançades, i tot just acabaven d’atorgar-se les llicències d’obra per a la construcció de tres edificis més d’habitatges i dos d’oficines. En una valoració del DPTOP feta pública el maig de 2006, l’execució de l’obra era aproximadament d’un 75%.

Es preveia que després de l’estiu de 2006 els vehicles poguessin circular per la nova Gran Via en tots dos sentits, moment en el qual començarien els treballs d’urbanització de la plaça Europa.

Per la seva banda, es preveia que les noves instal·lacions de la Fira de Barcelona de Gran Via estiguessin completament acabades l’any 2009, encara que algunes instal·lacions, com per exemple els pavellons número 0 i 5, ja podrien entrar en funcionament el 2007.

Les previsions d’acabament de les torres de la plaça Europa se situen cap al 2010.

Més informació
www.consorcigvhospitalet.com
Imprimeix Enviar notícia
La TafaneraDeliciousGoogleRemoumeMenéameDiggTechnoratiCatosferaFacebookTwitterYahoo! BookmarksTechnorati
Fotogaleria relacionada