Divendres 24 de Novembre de 2017
Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per recopilar informació estadística sobre els hàbits de navegació. Si segueix navegant, considerem que accepta la seva instal·lació i ús. Llegeix més Accepto
TRANSFORMACIÓ URBANA DE LA GRAN VIA (L'HOSPITALET DE LLOBREGAT)
Jaume Ferràndez

Actualitzat a 31/12/2004

Durant l'any 2004 s'ha enllestit la primera fase dels treballs de remodelació de la Gran Via a l'Hospitalet de Llobregat. El projecte, que té com a objectiu ordenar els espais adjacents al vial i millorar l'accessibilitat a l'Hospitalet i a la Fira, es preveu que estigui enllestit el primer trimestre de 2006. Les obres han obligat a reordenar el trànsit a la Gran Via i a construir-hi una rotonda regulada per semàfors que ha substituït el pont d'Amadeu Torner.

Antecedents 2003

Articles posteriors 2005, 2006, 2007, 2008, 2015

El mes de juny de 2001 el Departament de Política Territorial i Obres Públiques, l'Ajuntament de l'Hospitalet de Llobregat i l'Institut Català del Sòl van signar un conveni de col·laboració per a la reforma de l'avinguda de la Gran Via i l'ordenació urbanística dels espais adjacents. A més de transformar l'entorn de la Gran Via i facilitar la integració urbana de la futura CIUTAT DE LA JUSTÍCIA, aquesta actuació pretenia millorar l'accessibilitat a l'Hospitalet i a la Fira de Barcelona, tant des del centre de Barcelona com des del Baix Llobregat. En aquest sentit, es preveia també la construcció d'un intercanviador entre les futures estacions de la L8 dels Ferrocarrils DE RODALIES de la Generalitat de Catalunya, Amadeu Torner-Fira, i de la L9 DEL METRO, Amadeu Torner.

En una primera fase, la reforma de la Gran Via, amb un pressupost de 90,4 milions d'euros, comportaria enfonsar-la al llarg de 2 km, entre els carrers de Miguel Hernàndez i Escultura. Uns 840 m d'aquest enfonsament quedarien coberts en sis trams diferents que alliberarien espai públic per a la ciutat de l'Hospitalet. Aquesta reforma iniciaria un procés de transformació urbana a ambdós costats de la Gran Via, amb la construcció d'habitatges, equipaments i serveis. El punt central de la reforma serà la plaça d'Europa, en la cruïlla entre la Gran Via i el carrer Amadeu Torner, la qual suposarà el punt de connexió entre els barris del Gornal i Santa Eulàlia i el districte econòmic de l'Hospitalet, a més de ser la no-va porta d'accés a la Fira.

Les fases inicials del projecte
A principi de juliol el conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, i l'alcalde de l'Hospitalet de Llobregat, Celestino Corbacho, van visitar les obres de reforma de la Gran Via. Segons Nadal els espais guanyats amb la semicobertura de la Gran Via suposaven un punt de connexió entre la ciutat emergent i la ciutat històrica.

La fase inicial de les obres havia consistit a modificar la ubicació dels serveis d'aigua, gas i electricitat al subsòl. Acabada aquesta fase es van començar els treballs d'enfonsament i la construcció dels murs de contenció. Després de l'estiu es van iniciar les tasques per a enderrocar el pont d'Amadeu Torner, actuació que va modificar els accessos a Barcelona i la sortida en direcció Castelldefels, a més de la connexió entre els barris del Gornal i Santa Eulàlia i la zona comercial de Pedrosa.

A final de novembre va entrar en servei l'accés alternatiu, una gran rotonda regulada per semàfors entre la Gran Via i els carrers Can Tries i Salvador Espriu, just davant de l'escola Xaloc i el centre comercial Ikea, i que es preveia que estaria en servei almenys durant un any. L'objectiu d'aquesta rotonda era poder executar els treballs sense haver de reduir la capacitat de trànsit d'entrada i sortida de la Gran Via, per on circulen 60.000 vehicles diaris en cada sentit. Els 4 carrils per sentit de la Gran Via es van ampliar a l'alçada de la rotonda amb 6 carrils en direcció a Castelldefels i 7 cap a Barcelona. El semàfor donava prioritat a l'entrada per la Gran Via en hores punta.

Les obres de desmuntatge del pont d'Amadeu Torner, per on circulaven uns 6.000 vehicles diaris, es van iniciar a final de novembre amb la previsió que duressin dos mesos.

La futura plaça d'Europa
Després de l'enfonsament i semicobertura de la Gran Via, el projecte de reforma preveia la urbanització dels espais guanyats amb aquesta actuació. Així, doncs, en una segona fase, a l'encreuament de la Gran Via amb el carrer d'Amadeu Torner, es preveia la construcció de la plaça d'Europa, que seria el centre neuràlgic de la no-va Gran Via i que s'articularia com a portal de la nova Fira i de la ciutat de l'Hospitalet. Aquesta plaça tindria una superfície d'unes 30 ha i s'estendria entre els carrers Aprestadora i de les Ciències, i entre els centres comercials Ikea i Gran Via 2.

L'ordenació urbanística de la Gran Via preveia un total de 60.000 m2 de zona verda, 25.000 m2 per a equipaments, inclosos hotels, 150.000 per a oficines i la construcció de 1.500 habitatges.
Imprimeix Enviar notícia
La TafaneraDeliciousGoogleRemoumeMenéameDiggTechnoratiCatosferaFacebookTwitterYahoo! BookmarksTechnorati