Dimarts 25 de Juliol de 2017
Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per recopilar informació estadística sobre els hàbits de navegació. Si segueix navegant, considerem que accepta la seva instal·lació i ús. Llegeix més Accepto
TRANSFORMACIÓ URBANA DE LA GRAN VIA (L'HOSPITALET DE LLOBREGAT)
Rosa Carbó

Actualitzat a 31/12/2007

El 2007 ha estat una any d’avenços en la transformació de la Gran Via en el seu pas per l’Hospitalet. La inauguració de la plaça d’Europa, centre neuràlgic del districte econòmic de la ciutat, i la finalització de les obres d’ampliació de la Fira de Barcelona al recinte Gran Via, donen una idea de la nova imatge urbanística d’aquesta zona. D’altra banda, continua la preocupació de diferents institucions i organitzacions sindicals sobre la mobilitat i el possible futur col•lapse viari. La constitució de la Taula de Mobilitat i l’elaboració d’un pla provisional són les actuacions que s’han anat desenvolupant durant aquest any.

Antecedents 2003, 2004, 2005, 2006

Articles posteriors 2008, 2015

La transformació urbana de la Gran Via al seu pas per l’Hospitalet de Llobregat és un projecte molt ampli i complex que aglutina diferents actuacions a l’avinguda de la Gran Via, al tram comprès entre els carrers Miguel Hernández i Escultura (tocant al terme municipal de Barcelona) i les zones adjacents. Es va iniciar l’any 2001 amb la signatura d’un conveni de col•laboració per a començar els treballs de reforma i ordenació urbanística per part de l’Ajuntament de l’Hospitalet, el Departament de Política Territorial i Obres Públiques (DPTOP) i el Departament de Medi Ambient i Habitatge (DMAH), mitjançant l’Institut Català del Sòl (Incasol). Un any més tard, el febrer del 2002, aquestes institucions van crear el Consorci per a la Reforma de la Gran Via que tenia com a objectiu desenvolupar i coordinar les diferents actuacions urbanístiques.

La plaça d’Europa com a protagonista
L’eix central de la transformació de la Gran Via es troba a la plaça d’Europa, ubicada entre el carrer Aprestadora i el carrer de les Ciències, concretament entre el Centre Comercial Gran Via i Ikea. El soterrament de la Gran Via al 2006 va permetre l’inici de les obres d’urbanització d’aquest espai que es va inaugurar a l’abril com a centre neuràlgic del Nou Districte Econòmic de l’Hospitalet. L’arquitecte Albert Vilaplana va ser qui va dissenyar la plaça, que representa la intersecció de dues el•lipses, que ocupen una superfície aproximada de 33,4 ha.

Al voltant de la plaça d’Europa es dibuixen altres el•lipses amb altres edificis projectats. El total de sostre construït serà de 335.402 m², el qual ocuparà el 30% de la superfície ordenada, mentre que el 70% restant serà destinat a zones verdes i equipaments.

Respecte als equipaments previstos, hi haurà una escola bressol, una biblioteca i un hotel d’entitats. Val a dir que s’ha planificat recuperar la fàbrica modernista de Can Godó i Trias (1903), catalogada en el Pla especial de protecció del patrimoni arquitectònic de l’Hospitalet. Hi ha 28 edificis projectats al voltant de la plaça, 20 dels quals destinats a habitatge.

La superfície destinada per a hotels és de 100.683 m². Entre les edificacions hoteleres, cal destacar l’hotel Catalònia, dissenyat per l’arquitecte Jean Nouvel (de 27 plantes), les obres del qual es van iniciar a l’abril, amb la col•locació de la primera pedra. També, l’edifici bosc, dissenyat per Enric Ruiz-Geli, que se situarà a la part nord de la plaça; a l’octubre es va fer pública la compra per part de Prestige Group del projecte de l’hotel bosc, que fins llavors havia estat propietat de la immobiliària Hábitat. El pressupost d’aquest edifici encara no està tancat, però ja supera els 50,3 MEUR.

Respecte a l’espai previst per a oficines, s’han destinat 342.819 m² de sostre edificat. A l’octubre es va inaugurar l’edifici d’oficines de la inmobiliaria COPISA, de 7.041 m² i dissenyat per Òscar Tusquets, que va optar per donar-li forma de piràmide invertida. En l’acte d’inauguració del primer edifici de la plaça d’Europa, l’alcalde de l’Hospitalet, Celestino Corbacho (Partit dels Socialistes de Catalunya, PSC), va informar que dels 28 edificis que s’havien de construir, 27 ja tenien llicència i la majoria ja havien començat les obres.

La Ciutat de la Justícia i l’ampliació de la Fira de Barcelona

Entre els projectes urbanístics que comprenen la transformació de la Gran Via s’ha de posar en relleu l’ampliació de la Fira de Barcelona a l’Hospitalet i la TRANSFORMACIÓ URBANA DE LA CIUTAT DE LA JUSTÍCIA. La principal finalitat de la futura ciutat judicial és centralitzar els equipaments judicials en una extensió de 300.000 m², entre Barcelona i l’Hospitalet, concretament allà on abans hi havia l’antiga caserna de Lepant. S’ha previst de construir-hi nou blocs amb altures diferents que oscil•len entre 15 i 61 m, a més d’un edifici d’habitatges de protecció oficial on 90 dels 120 pisos es destinaran a lloguer per a joves (la resta, se’ls reserva Justícia com a pisos pont per al personal laboral que arribi a la ciutat).

El segon macroprojecte de la zona és l’ampliació de la Fira de Barcelona, concretament el recinte firal Gran Via. La societat anònima Fira 2000 és qui ha de dur a terme i gestionar aquest projecte, que té un cost de 950 MEUR. L’arquitecte Toyo Ito va ser l’encarregat de dissenyar aquest projecte, basat en la creació de sis nous pavellons (326.000 m²) connectats entre si a través d’una rambla d’1,5 km. Aquest arquitecte va ser l’encarregat també de dissenyar les Torres Fira, situades a l’entrada de la plaça d’Europa i que continuen en construcció.

L’estrena del recinte firal

Al maig, el saló Construmat, la fira del sector de la construcció, va estrenar les instal•lacions del recinte Gran Via amb prop de 200.000 m² de superfície expositiva. La inauguració oficial del nou recinte es va fer al juny i es va posar en evidència que, juntament amb el recinte de Montjuïc, la Fira de Barcelona disposa d’una de les superfícies firals més extenses d’Europa.

El mateix mes, es va constituir la comissió institucional de la Fira de Barcelona, dirigida pel president de la Generalitat, José Montilla. Amb l’objectiu de vetllar pel compliment dels acords d’ampliació del recinte de Gran Via, la tasca de la comissió consisteix a supervisar el pla financer del projecte, fer el seguiment del procés d’inversió en l’aplicació dels espais firals i fer recomanacions sobre l’orientació estratègica de la Fira, entre altres coses.

A la sessió constitutiva de la comissió, Josep Lluís Bonet, president de la Fira de Barcelona, va posar en relleu la importància de la finalització de les obres del metro per a d’aquí a quatre anys. La LÍNIA 9 [82] i l’ampliació de la línia 2 suposarà la connexió del recinte de Gran Via amb Barcelona i amb l’AEROPORT DE BARCELONA. En aquest sentit, Joaquim Nadal, conseller del DPTOP, va informar que la prolongació de la línia 2 del metro des del centre de Barcelona fins al recinte firal s’iniciaria el 2008 i finalitzaria el 2011.

En aquest sentit, el mes de maig es va inaugurar la nova estació soterrada Europa/Fira de la línia LLOBREGAT-ANOIA dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC). Aquesta està situada entre les parades d’Ildefons Cerdà i Gornal i suposa la connexió dels dos recintes firals i l’accés directe a la Gran Via. Està previst que en el futur sigui l’intercanviador que connecti la xarxa d’FGC i la línia 9 de metro.

La mobilitat, el problema no resolt

El mes de maig es va constituir la Taula de Mobilitat com a resposta a la preocupació per part de diferents institucions i organitzacions sindicals sobre el futur col•lapse de la Gran Via. De fet, a principi d’any, CC.OO. va fer un comunicat de premsa on denunciava la manca de planificació i de negociació del Departament de Justícia sobre el trasllat de 3.500 treballadors. Demanaven l’elaboració d’un pla de mobilitat que tingués en compte els dotze mil desplaçaments diaris que es preveien amb la posada en marxa dels 166 jutjats.

La principal funció de la Taula seria diagnosticar la situació, proposar-hi millores i atendre les noves necessitats generades per la ciutat judicial. Per a realitzar la seva tasca es basaven principalment en una enquesta elaborada pel Departament de Justícia sobre els hàbits de mobilitat dels seus treballadors i usuaris.

A l’acte de constitució de la Taula, el secretari per la Mobilitat, Manel Nadal, va assenyalar que la línia 9, principal accés a la Gran Via, s’aniria obrint per etapes durant el 2008, atesa la complexitat de l’obra. Per aquest motiu, els departaments de Justícia i de Política Territorial i Obres Públiques n’estaven preparant un pla provisional d’accessos.

A començament de l’any vinent, es preveu inaugurar el primer edifici de la ciutat judicial, que aglutinarà els jutjats de l’Hospitalet i els de violència de gènere. L’endarreriment d’aquesta inauguració, que es preveia per a final d’any, es deu a la instal•lació d’una línia d’alta tensió que ha de reforçar el sistema de Barcelona després del tancament del subministrament elèctric de l’estiu (ABASTAMENT D’ENERGIA A BARCELONA).

Més informació

www.firabcn.es
Imprimeix Enviar notícia
La TafaneraDeliciousGoogleRemoumeMenéameDiggTechnoratiCatosferaFacebookTwitterYahoo! BookmarksTechnorati