Divendres 23 de Juny de 2017
Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per recopilar informació estadística sobre els hàbits de navegació. Si segueix navegant, considerem que accepta la seva instal·lació i ús. Llegeix més Accepto
TRANSFORMACIÓ URBANA DE LA GRAN VIA
Josep Báguena

Actualitzat a 31/12/2003

Comencen les obres de transformació de la Gran Via entre els termes municipals de l'Hospitalet de Llobregat i Barcelona. El projecte, que consta de diferents intervencions, té la voluntat de transformar vells espais i usos inadequats amb l’objectiu de permetre-hi la ubicació d’activitats empresarials, serveis i equipaments. Està previst que aquesta zona esdevingui una de les grans àrees de nova activitat econòmica de l'entorn metropolità.

Articles posteriors 2004, 2005, 2006, 2007, 2008, 2015

El mes de juny del 2001 el Departament de Política Territorial i Obres Públiques de la Generalitat, l'Ajuntament de l'Hospitalet de Llobregat i l'Institut Català del Sòl (INCASOL) van signar un conveni amb l'objectiu d'establir un marc de col·laboració per a transformar l'avinguda de la Gran Via i l'ordenació urbanística dels territoris adjacents dins l'àmbit del municipi de l'Hospitalet de Llobregat. L’ objectiu final de la intervenció era convertir la Gran Via en un element de cohesió per a la ciutat.

Creació del Consorci per a la Reforma de la Gran Via
El mes de febrer del 2002, es va acordar constituir el Consorci per a la Reforma de la Gran Via a l'Hospitalet de Llobregat per impulsar una reforma urbanística que millorés els accessos al municipi, obrís una nova porta a la Fira de Barcelona des de la Gran Via i facilités la integració urbana de la futura CIUTAT DE LA JUSTÍCIA, situada entre els dos termes municipals. Aquest consorci seria l’encarregat de coordinar l'actuació, redactar, tramitar i executar els projectes i establir els mecanismes de finançament.

La reforma de la Gran Via i dels espais adjacents
La Gran Via, actual via circulatòria d'entrada i de sortida al sud i al nord de Barcelona, passaria, a partir del 2003, en el seu tram sud, a ser una via de trànsit segregat. Durant el mes d’agost es van començar les obres de transformació de la nova Gran Via que van suposar l’enfonsament dels carrils centrals en una longitud d'uns 2 km, entre la plaça Cerdà i el barri de Bellvitge, i el soterrament de 700 m de via entre els carrers de l'Alhambra i de Miguel Hernández.

L’ amplada total de la via estava prevista que fos de 96 m, dels quals 36 correspondrien al tronc central i la resta es repartirien entre un bulevard, les voreres i els vials urbans. Aquesta operació permetria, segons paraules de Celestino Corbacho, alcalde de l’Hospitalet de Llobregat, guanyar un total de 80.000 m2 d’espai públic destinats a zona verda i equipaments.

Paral·lelament a la transformació de l’espai públic i dels equipaments al llarg de la Gran Via, en aquest espai es van desenvolupar altres promocions privades. Dos nous centres comercials, Ikea i Gran Via 2, van obrir-hi les portes durant el 2003, mentre estava en fase de construcció el nou gran centre de negocis City Metropolitana. Aquest nou complex, promogut pel Consorci de la Zona Franca de Barcelona i adquirit posteriorment per les constructores Activitats de Construcció i de Serveis (ACS) i Metrovacesa, s’havia de construir sobre antics terrenys industrials i havia d'ocupar una superfície total de 162.000 m2 de sostre en deu edificis, amb una inversió global de 210 milions d’euros. El projecte va ser dissenyat per l’arquitecte francès Jean Nouvel i l’estudi d’arquitectura J. Ribas. Aquesta operació s’emmarcava dins el Pla de renovació de les àrees industrials de l’Hospitalet, de juliol del 2002.

En una segona fase, a l'encreuament de la Gran Via amb el carrer d'Amadeu Torner, es va preveure la construcció de la plaça d'Europa, que s'articularia com el centre neuràlgic de la nova Gran Via, el portal de la nova Fira i de la ciutat de l’Hospitalet. El projecte, que es va presentar l’abril del 2003 i que tenia un cost previst d’uns 100 milions d’euros, proposava una superfície de prop de 30 ha que s'estendrien des del carrer d'Aprestadora al carrer de les Ciències i entre l'eix de la botiga d'Ikea i l'eix del centre comercial Gran Via 2.

A més, es va preveure la construcció d'una nova estació, Amadeu Torner-Fira, en la línia del Metro del Baix Llobregat de FERROCARRILS DE LA GENERALITAT, que serviria d'intercanviador amb la futura estació d'Amadeu Torner de LA LÍNIA 9 DEL METRO.

En total, el projecte preveia 60.000 m2 de zona verda, 25.000 m2 per a equipaments, inclosos hotels, 150.000 m2 per a oficines i la construcció de 1.500 habitatges.

Amb aquesta actuació es pretenia millorar l'entorn de la Gran Via i renovar la porta de la ciutat i de la nova Fira.

A partir de la iniciativa de diferents col·lectius socials i entitats veïnals de l’Hospitalet es va crear, el mes de novembre del 2003, la Plataforma Contra l’Especulació del Sòl amb l’objectiu, segons el seu president Manuel Piñar, de fer seguiment dels grans projectes urbanístics que es desenvolupaven a la ciutat i de vetllar pels interessos de la ciutat i dels seus habitants.

Els representants de la plataforma sostenien que aquest gran projecte de remodelació urbana i el projecte de Ciutat de la Justícia no havien estat sotmesos a veritables processos de participació ciutadana i assenyalaven la necessitat d’actuar en la línia de construir habitatges de promoció pública a la ciutat i de recuperar els barris més degradats del nord de l’Hospitalet com la Torrassa o la Florida.

L’ alcalde de la ciutat va recordar, en resposta als requeriments de la Plataforma, que el consistori tenia previstos diversos projectes de transformació d’aquests barris, els quals es finançarien amb les plusvàlues generades per la transformació de la Gran Via i amb els projectes que es desenvolupessin a la zona sud d’aquest nou districte econòmic.

La portaveu del grup de Convergència i Unió a l’Ajuntament de l’Hospitalet, Meritxell Borràs, alertava del perill que aquest tipus d’actuacions poguessin crear una ciutat que creixés a dues velocitats, contraposant els projectes previstos a la Gran Via amb la situació de barris com la Florida o la Torrassa.

La primera pedra de les obres de remodelació de la Gran Via es va col·locar el 30 de setembre del 2003. L’ any d'acabament de les obres està previst que sigui el 2007.
Imprimeix Enviar notícia
La TafaneraDeliciousGoogleRemoumeMenéameDiggTechnoratiCatosferaFacebookTwitterYahoo! BookmarksTechnorati