Dilluns 18 de Novembre de 2019
Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per recopilar informació estadística sobre els hàbits de navegació. Si segueix navegant, considerem que accepta la seva instal·lació i ús. Llegeix més Accepto
TRANSFORMACIÓ URBANA DE LA FAÇANA MARÍTIMA DE TARRAGONA
Anna Jiménez

Actualitzat a 31/12/2004

Continua el debat sobre el projecte de transformació urbana de la façana marítima de Tarragona. L'Ajuntament insisteix al Ministeri de Foment que cal soterrar les vies del tren, operació que segons el projecte permetria alliberar espai per a la construcció de 1.200 habitatges.


Antecedents 2003

Articles posteriors 2006, 2008

Durant el 2003, es va presentar públicament el projecte dissenyat per l'arquitecte Ricardo Bofill per a urbanitzar la façana litoral de la ciutat de Tarragona, fins aleshores ocupada en bona part per les vies del ferrocarril.

El projecte, amb una superfície de 374.617,67 m2 i amb un cost previst de 150 milions d'euros en conjunt, suposaria una remodelació urbanística basada en la construcció de diversos espais comunitaris per a activitats lúdiques i culturals i en la millora de passeigs i jardins. El projecte també comportaria la millora de les platges i el passeig marítim i el soterrament de la línia ferroviària des del Pont d'Armes fins al sud del riu Francolí, de gairebé 3 km de recorregut, un espai que un cop alliberat serviria per a edificarhi uns mil dos-cents habitatges, el 20% dels quals presumiblement de protecció oficial.

Tot i que inicialment estava previst començar-ne les obres el 2004 i que el període d'execució previst era de cinc anys, el debat sobre el projecte de la transformació urbana de la façana marítima de Tarragona entre els diferents agents polítics -Ajuntament de Tarragona, Generalitat i Ministeri de Foment- va continuar durant tot aquest any.

L'Ajuntament en ple insisteix en la necessitat de soterrar les vies
A mitjan gener, l'Ajuntament de Tarragona, amb el consens de tots els grups municipals, va acordar reclamar al Ministeri de Foment que cobrís la via del tren quan passa per la ciutat fins més enllà del riu Francolí, tal com ja plantejava el projecte redactat per Bofill. De fet, el Ministeri havia plantejat a l'Ajuntament la possibilitat que el tren comencés a sortir uns metres abans de la llera nord del riu, entre el barri pescador del Serrallo i el carrer Torres Jordi, al sudoest de la part baixa de la ciutat, i salvar el riu pel pont existent.

El consistori no veia amb bons ulls l'opció del Ministeri, ja que segons va afirmar el regidor d'Urbanisme, Àngel Fernàndez, suposaria crear una altra barrera visual en aquesta zona.

A mitjan febrer, la Comisssió d'Urbanisme de l'Ajuntament de Tarragona va aprovar la delimitació exacta que tindria l'àmbit d'actuació del projecte. Aquest era un tràmit necessari per a poder iniciar la modificació del Pla general d'ordenació urbana (PGOU). La delimitació aprovada va establir que l'actuació en la façana marítima de Tarragona implicaria una franja de terreny de 680.000 m2 i que aniria des del Pont d'Armes fins passat el riu Francolí. També es va aprovar el sostre edificable màxim, de 212.000 m2, que no arribaria al 20% del total dels terrenys. L' edificabilitat podria ser menor, si es rebien més ajuts externs que els previstos.

El finançament previst per al projecte de remodelació de la façana marítima
L’Estat s’havia compromès a destinar 27 milions d’euros per al projecte de la façana marítima de Tarragona. La resta de la remodelació, que segons el projecte tindria un cost de 150 milions d’euros, s’havia de finançar a través de la venda de sòl per a construir-hi pisos. D’aquesta manera, segons l’Ajuntament, s’edificaria estrictament el que calgués per a cobrir el cost del projecte.

L'aprovació de la modificació del PGOU
Mentrestant, l'Ajuntament havia posat en marxa la modificació puntual del Pla general posterior a la delimitació de l'àmbit d'actuació en la façana marítima. El mes de maig es va celebrar una reunió entre l'alcalde de Tarragona, Joan Miquel Nadal, i el conseller de Política Territorial i Obres Públiques (PTOP), Joaquim Nadal, on l'alcalde va demanar al conseller que nomenés un representant de la Generalitat per a negociar amb el Ministeri de Foment els aspectes relacionats amb la façana marítima de Tarragona. Des del Departament de PTOP es va acceptar buscar aquest interlocutor per a facilitar el consens entre les administracions.

A final d'any, l'alcalde Joan Miquel Nadal (Convergència i Unió, CiU) s'havia reunit amb diferents càrrecs del Ministeri de Foment i de la Generalitat amb l'objectiu de negociar la signatura d'un conveni per a constituir una societat mixta entre les administracions local, catalana i estatal a fi de promoure el projecte que permetés consensuar entre les diferents parts els aspectes claus del projecte i posar-lo en moviment tan bon punt fos possible.

Més informació
www.bofill.es
Imprimeix Enviar notícia
La TafaneraDeliciousGoogleRemoumeMenéameDiggTechnoratiIndependènciaCatosferaFacebookTwitterYahoo! BookmarksTechnorati