Divendres 20 de Setembre de 2019
Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per recopilar informació estadística sobre els hàbits de navegació. Si segueix navegant, considerem que accepta la seva instal·lació i ús. Llegeix més Accepto
TRANSFORMACIÓ URBANA DE LA FAÇANA MARÍTIMA DE TARRAGONA
Joan Josep de la Flor

Actualitzat a 31/12/2006

L’Ajuntament de Tarragona i la Generalitat creen una comissió de treball per transformar la façana marítima de Tarragona. El projecte té previst construir un passeig marítim, una zona residencial, equipaments i zones verdes a partir del soterrament de les vies del tren. L’alcalde presenta els estudis tècnic i financer que avalen el projecte i els grups de l’oposició municipal hi donen suport però exigeixen més informació en termes econòmics.


Antecedents 2003, 2004

Articles posteriors 2008

La façana marítima de la ciutat de Tarragona es caracteritza pel pas de la línia de ferrocarril de Barcelona a Flix i Tortosa que avança paral•lela a les platges del nord, travessa l’àrea portuària i segueix pel barri pescador del Serrallo i la desembocadura del Francolí.

En els darrers anys l’Ajuntament de Tarragona s’havia plantejat una remodelació urbanística de la part baixa de la ciutat a partir del soterrament de les vies del tren. D’aquesta manera la ciutat s’obriria al mar a través d’un passeig marítim i guanyaria un espai immillorable per a la construcció d’una nova zona residencial i de diversos espais comunitaris per a activitats lúdiques i culturals i zones verdes i jardins.

El 24 de setembre de 2005, l’alcalde de Tarragona, Joan Miquel Nadal (Convergència i Unió, CiU) va fer un pas endavant per la consolidació del projecte en signar un conveni amb el conseller primer de la Generalitat, Josep Bargalló (Esquerra Republicana de Catalunya, ERC), a fi de treballar conjuntament en la transformació de la façana marítima de Tarragona.

Es crea una comissió de treball de la façana marítima
El 2 de febrer de 2006 es va constituir la Comissió de la Façana Marítima de Tarragona que havia de posar en marxa el conveni de col•laboració entre la Generalitat i l'Ajuntament de Tarragona. Aquesta comissió havia de determinar l'extensió de terreny que ocuparia la nova façana marítima i encarregar un estudi tècnic i financer per determinar la viabilitat que el tren passés per sota del Francolí.

La Comissió de Foment del Congrés va aprovar el 14 de març una proposició no de llei presentada pel Partit Popular (PP) i consensuada per la resta de partits que instava el Govern de l’Estat a incorporar-se a la comissió mixta formada per l’Ajuntament de Tarragona i la Generalitat. L’alcalde Nadal va considerar molt important aquesta nova incorporació de cara a la viabilitat econòmica del projecte i va explicar que el Ministeri de Foment (MIFO) hi invertiria 30 MEUR.

Els estudis tècnic i financer avalen el projecte
D’altra banda, Nadal va anunciar que els dos estudis encarregats per la comissió mixta avalaven plenament la viabilitat del projecte. Primer, des del punt de vista tècnic, perquè, segons un avanç de l’estudi encarregat a l’enginyer independent Fèlix Boronat, el pas de la línia fèrria sota el Francolí no sols era viable –això sí, per a una única opció de recorregut–, sinó que hi havia dos possibles sistemes constructius plantejats i valorats pels tècnics. L’un seria semblant al que s’estava utilitzant per construir el pàrquing del Serrallo, que podia resultar un bon referent perquè ja havia hagut de resoldre alguns problemes d’inundacions causades per la proximitat del mar, i l’altre seria una solució tècnica de taponament. Pel que fa a l’estudi econòmic i financer, Nadal va confirmar, sense precisar xifres, que la inversió del Ministeri de Foment i els rendiments que generaria la superfície edificable del soterrament de les vies cobririen els costos del projecte. Quant al nombre d’habitatges construïts, Nadal va explicar que la xifra construïble no diferirà gaire del projecte inicial. En la darrera actualització que va fer l’Ajuntament, l’abril de 2004, de l’avantprojecte de l’arquitecte Ricard Bofill, que preveia mil dos-cents habitatges, es va augmentar la densitat a quaranta-cinc habitatges per hectàrea, fins a encabir-ne un màxim de 2.736, dels quals un 20% serien de protecció oficial. El pressupost total definitiu del projecte es va estimar en 300 MEUR.

Els terrenys que es desafectarien amb el cobriment de la via del tren serien els compresos entre el riu Francolí i el pont d'Armes i entre el carrer del Mar i els magatzems del port. Dos dels antics magatzems de l'Autoritat Portuària s'enderrocarien, concretament, els dos refugis que hi ha a segona línia de mar, que ara són seu del Museu Marítim i d'activitats de lleure i esportives, respectivament.

El portaveu socialista, Josep Fèlix Ballesteros, va valorar positivament que estigués enllestit l’estudi tècnic però va exigir a Nadal que expliqués els termes econòmics en què es movia el cobriment de la línia fèrria. També va demanar que l’oposició municipal (PSC, ERC i Iniciativa per Catalunya-Verds,ICV) pogués formar part de la comissió integrada per Ajuntament i Generalitat.

L’Ajuntament adjudica la remodelació de la façana marítima del Serrallo
El juny de 2006 l'Autoritat Portuària de Tarragona (APT) va adjudicar a l'empresa SATO les obres de remodelació de la façana marítima del Serrallo. L'actuació tenia un pressupost de 3,5 MEUR, i s’havia d’acabar la primavera següent, moment en què culminaria la transformació del frontal portuari, que en els últims mesos havia incorporat una marina per a iots de luxe i un aparcament per a quatre-cents vehicles. Es preveia la construcció d'un ampli passeig arbrat i també d’una rotonda que milloraria els accessos al popular barri mariner i un edifici nou per als remers al Francolí.

A final d’any, el grup de CiU al Senat es plantejava presentar una esmena al pressupost general de l'Estat perquè es preveiés una partida de 3 MEUR per destinar-los al condicionament de la façana marítima de Tarragona i al cobriment de la via del tren.

Mes informació
www.ajtarragona.es/lajuntament/projectefac
Imprimeix Enviar notícia
La TafaneraDeliciousGoogleRemoumeMenéameDiggTechnoratiIndependènciaCatosferaFacebookTwitterYahoo! BookmarksTechnorati