Dilluns 22 de Juliol de 2019
Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per recopilar informació estadística sobre els hàbits de navegació. Si segueix navegant, considerem que accepta la seva instal·lació i ús. Llegeix més Accepto
TRANSFORMACIÓ URBANA DE LA CARRETERA DEL MIG (L'HOSPITALET DE LLOBREGAT)

Néstor Cabañas

Actualitzat a 31/12/2007

El polígon de la carretera del Mig és un sector industrial de 104 ha enclavat al mig del terme municipal de l’Hospitalet, entre els barris del Centre i Bellvitge. La demanda d’habitatge i la necessitat de dotar la ciutat d’una nova estructura urbana que unifiqui els barris han motivat la reconversió progressiva del polígon en sòl per a habitatge. Així, durant el 2007 es va aprovar i definir el primer projecte de reconversió d’aquest àmbit que preveu la construcció de 622 habitatges en una gran illa dissenyada pels arquitectes Jean Nouvel i Josep Ribas.


L’Hospitalet de Llobregat, amb 251.848 habitants el 2007, és el segon municipi de Catalunya en població com a conseqüència d’haver esdevingut antigament una de les zones de recepció de les intenses onades migratòries dels anys seixanta i setanta que van provocar la urbanització del 90% del terme municipal d’aquest municipi, de només 12 km2.

Aquest procés d’urbanització configurà una ciutat estructurada en diferents nuclis al voltant dels eixos de comunicació amb Barcelona on els espais intersticials entre centres van ser ocupats per polígons industrials.

Aquest és el cas del polígon de la carretera del Mig, que ocupa un 11% de la superfície total del municipi i que esta delimitat pels barris del Centre-Sant Josep al nord, Bellvitge al sud, la línea de tren de Vilanova a l’est i Cornellà de Llobregat a l’oest.

Amb l’arribada dels ajuntaments democràtics i el final dels processos migratoris es va veure la necessitat de dotar la ciutat d’una nova estructura que integrés els diferents barris i que traslladés les zones industrials intersticials al polígon de Gran Via-Pedrosa al sud de la ciutat.

Presentació i debat del PRAIH

En aquest sentit, el 28 de juny de 2002 l’Ajuntament va aprovar el Pla de reconversió d’àrees industrials de l’Hospitalet (PRAIH) que volia donar resposta a la creixent demanda d’habitatge de la ciutat mitjançant la reconversió de 15 sectors industrials en més de 8.000 habitatges i activitats terciàries. Dintre dels sectors delimitats pel PRAIH, hi destacava el polígon de la carretera del Mig, on es considerava l’espai de la rambla de la Marina (avinguda que uneix el Centre i Bellvitge) com un punt de transformació preferent.

Per tal de desenvolupar el PRAIH, el 29 de desembre el ple de l’Ajuntament de l’Hospitalet va aprovar inicialment una modificació del Pla General Metropolità (PGM) al polígon de la carretera del Mig que delimitava una primera transformació de la part oest, a través de quatre plans de millora urbana (PMU)entorn de la rambla de la Marina que pren el nom de rambla del Mig.

L’any 2003 el PRAIH va continuar la seva fase de debat públic, del qual cal destacar la celebració al març d’una jornada monogràfica organitzada pel sindicat Comissions Obreres (CC.OO.) on tant els sindicats com l’Associació Empresarial de l’Hospitalet i el Baix Llobregat van mostrar el seu neguit per la possible reconversió completa d’aquest àmbit industrial on treballen més de 16.000 persones.

Transformació de la rambla del Mig

El mes de setembre de 2004 es va inaugurar la nova rambla de la Marina en l’espai de la carretera del Mig dissenyada com si fos un passeig central dotat de carril bici i amb dues calçades laterals per a vehicles motoritzats. Aquest eix permetia la circulació de vianants i bicicletes al llarg de més de 2 km entre els barris del Centre i Bellvitge.

El 29 de setembre d’aquell mateix any es va produir l’aprovació provisional per part de l’Ajuntament de l’Hospitalet de la modificació del PGM al polígon de la carretera del Mig que va ser aprovada definitivament el 14 de desembre per al Comissió Territorial d’Urbanisme de Barcelona (CTUB).

Un cop aprovada la modificació del PGM, l’octubre de 2005 es va presentar i aprovar inicialment per part de l’Ajuntament el PMU de la rambla del Mig I. Aquest pla delimitava una primera fase de reurbanització de l’entorn de la rambla de la Marina entre les avingudes del Carrilet i el carrer Pau Casals on es preveia la construcció de 622 habitatges, un 30% dels quals serien destinats a habitatges protegits (HPO), i un nou vial perpendicular a l’avinguda carrilet.

Aprovació del primer PMU i inclusió al Pla d’habitatge

El 2007 el PMU de la rambla del Mig I arriba a la seva darrera fase de tramitació i el projecte de reconversió de la carretera del Mig pren un nou impuls gràcies a l’aprovació el 23 de febrer del Pla d’habitatge 2007-2011. Aquest pla preveu la construcció de més d’11.000 habitatges, amb un 40 % d’HPO, un terç dels quals en l’àmbit de la carretera del Mig.

Més concretament, s’estableixen 5 sectors corresponents als 4 plans de millora urbana delimitats per la modificació del PGM i 1 nou sector entorn de l’avinguda Leonardo da Vinci de 20.000 m2. En total, al polígon de la carretera del Mig es preveu la construcció de 3.231 habitatges fins al 2011 gràcies a l’execució del planejament pendent.

El 28 de març el ple de l’Ajuntament de l’Hospitalet va aprovar provisionalment el PMU de la rambla del Mig I i traslladà l’acord a la CTUB perquè en fes la corresponent aprovació definitiva.

Posteriorment el 13 d’abril es presentà en públic el projecte de la rambla del Mig I dissenyat pels arquitectes Jean Nouvel i Josep Ribas que preveu la creació d’una nova illa de cases on s’edificaran 4 edificis amb 622 habitatges, 4.000 m2 de comerços i 2.000 m2 d’equipaments disposats al voltant d’una gran plaça central de 12.000 m2.

Finalment, el 20 de setembre de 2007 la CTUB va aprovar definitivament el PMU de la rambla del Mig I, amb la qual cosa es va complementar la tramitació del primer PMU definit per la modificació del PGM a la carretera del Mig.

Per als propers anys es preveu la tramitació dels plans de millora urbana de la rambla del Mig II on es vol construir 854 habitatges, la rambla del Mig III (1.075 habitatges), el Camí de la Riereta (303 habitatges) i la nova modificació del PGM a Leonardo da Vinci, amb 325 habitatges més.

Més informació

www.l-h.cat
Imprimeix Enviar notícia
La TafaneraDeliciousGoogleRemoumeMenéameDiggTechnoratiIndependènciaCatosferaFacebookTwitterYahoo! BookmarksTechnorati
Barcelonès