Dilluns 22 de Juliol de 2019
Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per recopilar informació estadística sobre els hàbits de navegació. Si segueix navegant, considerem que accepta la seva instal·lació i ús. Llegeix més Accepto
TRANSFORMACIÓ URBANA DE L'ILLA FRADERA (BADALONA)
TU illa Fradera Mapa: Montse Ferrés
Néstor Cabañas
Actualitzat a 31/12/2007

S’aprova provisionalment la modificació del Pla general metropolità (PGM) al sector de can Fradera (Badalona) que preveu la creació d’una nova façana al voltant de l’illa formada per 350 nous habitatges en edificis de 6 plantes i 1 edifici singular de més alçada que han de substituir les edificacions existents. Aquest projecte ha generat nombroses mostres de rebuig per part dels veïns, que consideren excessives les edificabilitats que es projecten en aquest àmbit.

Articles posteriors 2011

L’iIlla Fradera ha constituït històricament l’únic espai lliure d’urbanització al barri del centre de Badalona des que el Pla comarcal de 1953 la va declarar zona de serveis. Aquest pla també preveia l’ampliació del perímetre de l’illa mitjançant les expropiacions de les finques compreses entre els carrers Martí i Pujol, Anselm Clavé, de la Creu i Santa Barbarà, configurant un nou espai de titularitat pública de més de 25.000 m2.

El Pla general metropolità (PGM) de 1976 va qualificar l’Illa Fradera com a zona verda amb la voluntat que esdevingués el gran espai lliure del centre de la ciutat de Badalona.

El 2001, el Pla director d’infraestructures (PDI) preveia la prolongació de l’L-2 i l’L-1 del metro fins al centre de Badalona i el trasllat la línia de ferrocarril de RENFE cap a l’interior, de manera que esdevenia l’espai idoni per a la construcció del nou intercanviador de Badalona-Centre que ha de suplir les mancances de transport públic d’aquesta part de la ciutat.

A partir d’aquest moment l’Ajuntament inicià els tràmits per a executar el planejament vigent en aquest àmbit i l’any 2002 adquirí el 95% de l’interior de l’Illa on es va construir de manera provisional un aparcament regulat.

Entre les edificacions afectades a l’interior de l’illa* cal destacar l’Escola Pública Progrés creada provisionalment per a cobrir l’augment de la demanda de places que es va registrar a la ciutat l’any 2000. L’escola havia previst de reubicar-se definitivament al carrer Indústria, però els retards en el trasllat i l’inici de les obres del metro van provocar un important malestar entre els pares i mares que iniciaren manifestacions de protesta per aquesta situació de provisionalitat.


La nova modificació del PGM
Després d’anys de debat sobre el futur de l’Illa Fradera, l’any 2006 l’Ajuntament de Badalona presentà una nova modificació del PGM en aquest àmbit que preveia la creació d’una nova façana als carrers Anselm Clavé i de la Creu formada per edificis de 6 a 8 plantes i 1 edifici singular destinat a ús públic.

En total es preveia la construcció de 350 nous habitatges, que substituirien les actuals edificacions que envolten l’Illa i que consegüentment augmentarien l’alçada dels edificis actuals fins a crear una façana de nova edificació.

Respecte a la urbanització de l’espai central, tot i no estar afectat per la modificació s’arribà a l’acord que en el termini d’un any es procediria a la realització d’un concurs públic per a definir-lo com a zona verda**.

La modificació del PGM als carrers Anselm Clavé i la Creu fou aprovada inicialment el 28 de març del 2006 pel ple de l’Ajuntament amb els vots favorables de tots els grups polítics del Govern, Partit dels Socialistes de Catalunya (PSC), Esquerra Republicana de Catalunya (ERC) i Iniciativa per Catalunya-Esquerra Unida i Alternativa (ICV-EUiA) i l’abstenció de Convergència i Unió (CiU) i el Partit Popular (PP).

Les reaccions a aquest projecte no es feren esperar, i les associacions de veïns del Centre i Coll i Pujol el denunciaren públicament en considerar que preveia unes edificabilitats excessives i que no havia fet una previsió de dotació d’habitatge de protecció oficial (HPO). El grup municipal d’ICV-EUiA, per la seva banda, matisà la seva aprovació a la reforma durant el període d’al•legacions del projecte.

Durant els mesos següents, l’Ajuntament va mantenir reunions amb els diferents col•lectius implicats per tal d’arribar a un acord de cara a l’aprovació provisional del pla. Aquestes reunions no van acabar de cristal•litzar en un acord i les associacions de veïns, juntament amb el grup municipal d’ICV-EuiA, iniciaren mobilitzacions en contra del projecte.

Continuen els enderrocs a l’interior de l’Illa
Mentrestant, i un cop obtinguda la titularitat pública de l’illa, els enderrocs de l’interior continuaren executant-se fins al 2007, tot i algunes interrupcions derivades de les successives ocupacions de les cases expropiades del carrer Martí i Pujol que s’havien anat produint al llarg de les obres.

Durant el gener de 2007, l’AMPA del Col•legi Progrés tornà a convocar una manifestació davant de l’Ajuntament per a reclamar l’acceleració de les obres de construcció del nou centre previstes per al curs següent.

A començament d’agost, un cop enderrocada l’Escola Progrés i els últims habitatges del carrer Martí, l’illa central va quedar completament buida d’edificacions.

Nou procés participatiu sobre l’entorn de l’illa Fradera
El debat sobre la modificació del PGM entorn de l’illa Fradera tornà a reaparèixer durant la campanya electoral de les eleccions municipals de 26 de maig de 2007, on els diferents partits n’elaboraren propostes. D’aquesta manera, el PSC va defensar la proposta inicial amb modificacions puntuals, CiU i ERC van defensar la ubicació de més edificis públics singulars que dotessin l’espai d’una nova centralitat, mentre que el PP rebutjava el projecte de manera parcial i ICV-EUiA de manera total.

Passades les eleccions, el nou govern municipal format per PSC, CiU i ERC va iniciar un nou procés participatiu sobre la modificació del PGM amb la idea de revisar completament el projecte inicial.

Entre els compromisos que va assumir el nou equip de govern, hi van figurar un nou estudi sobre l’assolellament dels edificis del voltant de la plaça i la possible reducció de la fondària per a reduir l’impacte sobre les edificacions adjacents.

També es proposà la construcció de porxos al voltant de totes les plantes baixes i l’ampliació de les voreres per a reforçar la centralitat comercial.

Respecte a l’alçada dels edificis, es mantenia la idea de construir edificis de 6 plantes però mantenint l’edificabilitat actual fixada pel PGM en uns 350 habitatges, amb la qual cosa es descartava l’opció de construir HPO.

Aprovació provisional de la modificació del PGM

Finalment, el 21 de desembre de 2007 es va aprovar provisionalment la modificació del PGM als carrers d’Anselm Clavé i de la Creu amb els vots favorables de l’equip de govern, l’abstenció del PP i el vot contrari d’ICV-EUiA. El fet més destacable va ser la inclusió d’una reserva d’HPO a la cantonada del carrer Anselm Clavé i Jaume Solà.

Aquesta aprovació no va estar exempta de polèmica, com ho demostrà la concentració d’uns 50 veïns a la plaça de la Vila que reclamaven la revisió completa del projecte.

Tant l’aprovació definitiva de la modificació del PGM pendent d’aprovació definitiva, com el projecte d’urbanització de l’illa Fradera queden pendents de concretar-se fins a l’any vinent, l’any en què està previst que s’acabin d’executar les obres de l’L-2 que han de portar el metro fins al centre de Badalona.

Més informació

www.badalona.cat

* A l’interior del sector hi havia edificacions que, en estar afectades des de 1953, eren il•legals.

** L’intercanviador anirà soterrat.
Imprimeix Enviar notícia
La TafaneraDeliciousGoogleRemoumeMenéameDiggTechnoratiIndependènciaCatosferaFacebookTwitterYahoo! BookmarksTechnorati
Fotogaleria relacionada