Dimecres 24 de Juliol de 2019
Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per recopilar informació estadística sobre els hàbits de navegació. Si segueix navegant, considerem que accepta la seva instal·lació i ús. Llegeix més Accepto
TRANSFORMACIÓ URBANA DE L'ESTACIÓ (LLEIDA)
Jordi Bosch

Actualitzat a 31/12/2005

Amb motiu de l'arribada del Ferrocarril d'Alta Velocitat a Lleida, la paeria tracta d'impulsar la transformació urbana del voltant mitjançant l'anomenat Pla de l'estació. Dos anys després d'haver estat aprovat, el 2005 encara no se n'ha començat cap de les principals actuacions, com podria ser la construcció del parc urbà sobre part del traçat de les vies, la remodelació de la plaça Berenguer IV o la construcció del complex Vialia. La licitació el mes d'octubre de la primera fase de les obres de cobriment de les vies i la previsió de començar-les a començament de 2006 hauria de suposar el punt de partida d'aquesta transformació.

L’estació de ferrocarril de la ciutat de Lleida, situada entre els barris de Pardinyes, Noguerola i l’avinguda del Segre, i molt propera a l’extrem nord de l’eix comercial que creua tot el centre històric gairebé en paral·lel al riu Segre, gaudeix d’una immillorable posició central, funcionalment estratègica en el context urbà de la ciutat.

Juntament amb les vies adjacents, durant molts anys l’estació ha representat el límit del creixement de la ciutat pel nord fins al punt d’obstaculitzar la connexió viària i peatonal dels barris de Pardinyes i Balafia amb la resta de la ciutat.

A més de la barrera urbana que han acabat formant aquestes infraestructures ferroviàries, l’abandonament i obsolescència de moltes de les edificacions dels voltants, la degradació d’un espai públic de caire residual, l’existència, encara, d’usos incompatibles amb el fet residencial com per exemple la farinera la Meta, i la recuperació de l’estació amb les oportunitats que es generen amb l’arribada de l’alta velocitat (FERROCARRIL D’ALTA VELOCITAT. SARAGOSSA LLEIDA) són fonamentalment els motius que van dur l’Ajuntament de Lleida a impulsar la transformació urbana dels voltants de l’estació.

Amb el desig que l’estació recuperi el seu valor com a centre neuràlgic de la ciutat, l’estratègia seguida ha consistit a millorarne l’accessibilitat, tant des de l’interior de la ciutat, mitjançant operacions a ambdós marges de l’estació, com també territorialment, amb la millora dels accessos des de l’N-II per l’avinguda de Pinyana i per la carretera de Lleida a Balaguer.

Documentalment, aquest conjunt d’actuacions es recull al Pla general d’ordenació urbana (PGOU) i al Pla especial de l’estació.

El Pla especial de l'estació
El PGOU de Lleida, aprovat definitivament l’any 1999, preveient les expectatives que comportaria la futura arribada a la ciutat del Ferrocarril d’Alta Velocitat, ja recollia entre les principals actuacions que s’havien de desenvolupar la necessitat d’ordenar urbanísticament els voltants de l’estació de ferrocarril per mitjà d’un pla especial.

Aquest Pla especial fou elaborat directament per l’Ajuntament. El Pla de l’estació, tal com es va conèixer, era un dels majors projectes urbanístics de la ciutat, tant per les seves dimensions, amb un àmbit d’ordenació de 14,33 ha, com pel seu valor estratègic. Aquest Pla fou aprovat definitivament per la Comissió d’Urbanisme de Lleida el mes de setembre de 2003, el mateix any que arribava l’alta velocitat a la ciutat, i va requerir la modificació puntual del PGOU en el seu àmbit.

L’objectiu del Pla era ordenar el desenvolupament de l’entorn de l’estació de ferrocarril, millorar la integració urbana i territorial dels barris del voltant de l’estació i permetre el finançament de les operacions mitjançant les plusvàlues generades.

El Pla, dividit en quatre unitats d’actuació, preveia la implantació de noves construccions amb un total de 111.692 m2 destinats a usos residencials, comercials, terciaris i aparcaments. Igualment, a més de la reurbanització i remodelació dels carrers de l’entorn, també incloïa importants actuacions en l’espai públic, entre les quals destacava el cobriment de les vies entre els carrers Corts Catalanes i Comtes d’Urgell, i la perllongació de Prat de la Riba per sobre de les vies, que donaria lloc a un nou parc urbà.

L'execució del Pla
Després de l’aprovació del Pla especial, l’Ajuntament i les associacions del barris afectats han reclamat reiteradament l’inici de les principals actuacions de transformació de l’entorn de l’estació que havia de dur a terme l’Administrador d’Infrastructures Ferroviàries (ADIF). En resposta a aquestes peticions, el Govern de l’Estat adjudicava el mes d’octubre de 2005 la primera fase dels treballs de cobriment parcial de les vies que consistia en la construcció dels fonaments i dels murs laterals del futur cobriment.

La licitació d’aquestes obres, programades per executar-se durant tot el 2006 i la primera meitat del 2007, no van satisfer d’igual manera tots els representants polítics de la ciutat. Mentre que per a Angel Ros, alcalde de Lleida (Partit dels Socialistes de Catalunya, PSC), l’inici del treballs era el fruit de les negociacions dutes a terme entre l’Ajuntament i Foment, per a Isidre Gavín, líder municipal de Convergència i Unió (CiU) i alhora president de la Diputació de Lleida, era una decepció el gran endarreriment que planava sobre l’adjudicació de només una primera fase, i culpava l’anterior Govern de l’Estat, del Partit Popular (PP), i els responsables municipals d’aquesta gestió deficient.

Pel que fa a l’inici de la construcció dels edificis, Antonio González, president d’ADIF, afirmava a l’octubre que les obres del centre Vialia, nom que rep el complex de serveis amb galeries comercials, aparcament i multicines que s’ubicarà al costat de l’estació, a la plaça Edil Saturnino, començarien el 2006 amb tres actuacions: la construcció d’un aparcament soterrat, un edifici d’oficines i un centre de viatges.

Més informació
www.paeria.es
pglleida.paeria.es/Pglleidacatala.htm
Aldomà, Ignasi et al. Les oportunitats del Tren d’Alta Velocitat a Lleida. Lleida: Pagès editors, 2000.
Imprimeix Enviar notícia
La TafaneraDeliciousGoogleRemoumeMenéame
Fotogaleria relacionada