Dilluns 22 de Juliol de 2019
Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per recopilar informació estadística sobre els hàbits de navegació. Si segueix navegant, considerem que accepta la seva instal·lació i ús. Llegeix més Accepto
TRANSFORMACIÓ URBANA DE FECSA I CASERNA (SANT BOI DE LLOBREGAT)

Xavier Matilla

Actualitzat a 31/12/2007

Després de convocar un concurs d’idees i de preparar un procés de participació ciutadana l’Ajuntament encarrega la redacció del projecte de transformació dels sector Fecsa-Endesa. La històrica reivindicació veïnal per a traslladar la caserna militar i la subestació elèctrica del nucli urbà de Sant Boi serà possible gràcies als convenis signats entre l’Ajuntament, l’Institut Català del Sòl, el Ministerio de Defensa i Fecsa-Endesa.


Sant Boi de Llobregat és una ciutat amb un població de 80.456 habitants i una superfície de 21,90 km² segons dades municipals, ubicada al marge dret del riu Llobregat, en contacte amb el municipi de el Prat de Llobregat. La Junta de Govern de l’Ajuntament de Sant Boi de Llobregat aprovava a final de setembre de 2005 convocar un concurs d’idees per a redactar el Pla de millora urbana (PMU) del sector Fecsa i Caserna. Es tracta d’un àmbit localitzat, dins del nucli urbà, en l’illa delimitada pels carrers Cerdanya, Pau Claris, Antoni Solanas i Sant Ramon, ocupat històricament per una caserna militar construïda durant la segona meitat dels anys quaranta i destinada a parc militar d’automobilisme. Aquesta tenia una subestació elèctrica de l’empresa Fecsa-Endesa, estratègica per a subministrar energia a l’aeroport.

Els criteris per al seu desenvolupament urbanístic havien quedat definits en la Modificació puntual del Pla general metropolità (PGM) redactada per l’Ajuntament i aprovada definitivament el gener de 2004 amb l’objectiu de delimitar el PMU. Es definia un sector amb una superfície de 162.738 m2 amb un únic polígon d’execució i es determinava un coeficient d’edificabilitat màxima de 1m2st / 1m2sl corresponent a 162.738 m2 de sostre, dels quals un 85% corresponia a usos residencials amb una densitat màxima de 100 habitatges/ha i un 20% del total d’habitatges destinats a règim de protecció oficial. El nou sector havia de connectar els barris de ponent de Camp Blancs i Casablanca amb la resta de la ciutat.

La modificació s’havia redactat després d’haver signat amb Fecsa, l’any 2003, un conveni marc per al trasllat de la subestació. Respecte del necessari trasllat de la caserna, el Ministeri de Defensa havia manifestat la seva conformitat amb la previsió de traslladar-la al sector Prologis ubicat a la zona industrial de municipi. Malgrat aquests acords inicials, encara faltava concretar els dos trasllats i signar els convenis definitius.

Durant el mes d’abril de 2006, les propostes presentades per cinc equips tècnics van ser exposades al públic a la biblioteca Jordi Rubió i Balaguer, iniciant d’aquesta manera el procés de participació ciutadana que es completava amb una sèrie de sessions informatives per tal que els ciutadans poguessin votar quina era la seva proposta preferida.

Un jurat format per polítics, tècnics municipals i professionals van valorar les cinc propostes, i van seleccionar la proposta “Sant Boi 2012” elaborada pels equips Serra-Vives-Cartagena SL i BAMMP SL com la més adequada per al desenvolupament del sector. La participació ciutadana a través de les sessions informatives havia triat la mateixa proposta, mentre que la totalitat dels vots recollits a l’exposició havien escollit majoritàriament la proposta “Teixits robats”.

La proposta guanyadora plantejava la integració de les vies de l’entorn urbà així com una sèrie de places urbanes vinculades a nous equipaments i el repartiment equilibrat per tot el sector dels usos de serveis i comerç.

El 24 de juliol de 2006 el ple de l’Ajuntament de Sant Boi aprovava per unanimitat el conveni de col•laboració que havia signat conjuntament amb l’Institut Català del Sòl (Incasòl) en el qual s’acordava crear un consorci per a gestionar el desenvolupament del sector Fecsa-Caserna. La comissió de seguiment del nou consorci assumia el seguiment del procés de negociació amb el Ministeri de Defensa i Fecsa-Endesa per acordar els termes del trasllat de les dues infraestructures i el desenvolupament del pla econòmic i financer de l’operació urbanística. Al conveni també es manifestava el compromís conjunt de vincular adequadament el projecte de desenvolupament d’aquest àmbit amb el sector Saló Central i el barri de Casablanca, en procés d’aplicació del Pla de millora urbana integrat en el marc de la LLEI DE BARRIS i obria la possibilitat que l’Incasòl s’incorporés a l’Oficina del Projecte de Millora Integral de Casablanca i que donés suport financer a diferents operacions de construcció d’habitatge protegit.

Pas endavant

El ple de l’Ajuntament de Sant Boi, en sessió ordinària de 7 de maig de 2007, ratificava el conveni de col•laboració per al desenvolupament del sector Fecsa i Caserna signat per Montserrat Gibert, alcaldessa de Sant Boi de Llobregat i Francesc Baltasar, en representació de l’Institut Català del Sòl (Incasòl) el dia 25 d’abril, que reformulava el que s’havia signat el mes de juliol de 2006, com a conseqüència dels canvis que havien tingut lloc al govern de la Generalitat. L’objectiu del conveni era la constitució d’un consorci urbanístic, participat al 50%, així com l’establiment d’un marc de col•laboració i coordinació en la materialització de la política de sòl i en la promoció d’habitatges protegits en el conjunt dels àmbits Fecsa i Caserna, Saló Central i Casablanca.

En el mateix ple s’aprovava el conveni de col•laboració entre l’Ajuntament i Fecsa-Endesa que concretava i desenvolupava els continguts del conveni marc signat per totes dues parts el mes de febrer de 2003, pel que fa a la planificació, programació, coordinació i finançament de les actuacions necessàries per al compliment dels acords. Segons l’acord, Fecsa-Endesa s’encarregaria del desmantellament de l’actual subestació i de la construcció de dues noves instal•lacions que la substituïssin en el mateix terme municipal de Sant Boi.

Més habitatges protegits

Amb l’objectiu d’incrementar la previsió d’habitatges protegits del sector, i en coherència amb el Pla local de l’habitatge 2007-2012, el Ple municipal aprovava el 20 de setembre una modificació de paràmetres urbanístics que significava un augment del total d’habitatges del sector a gairebé 2.000, del quals 427 destinats a protecció en règim general i 299 en règim concertat. També s’afegien més d’un centenar d’habitatges dotacionals.

Últim pas

El president de la Generalitat, José Montilla, va presidir el 10 de desembre la signatura del protocol per a traslladar la caserna militar, per part del ministre de Defensa, José Antonio Alonso, el conseller de Medi Ambient i Habitatge, Francesc Baltasar, i l’alcalde de Sant Boi de Llobregat, Jaume Bosch. Segons l’acord la nova caserna se situarà en un solar propietat municipal en el sector logístic Prologis Parc Sant Boi.

Després de l’acte, l’alcalde del municipi, Jaume Bosch, anunciava que el desenvolupament del sector començaria l’any 2010.

Més informació

www.santboi.cat
Imprimeix Enviar notícia
La TafaneraDeliciousGoogleRemoumeMenéameDiggTechnoratiIndependènciaCatosferaFacebookTwitterYahoo! BookmarksTechnorati
Baix Llobregat