Dilluns 26 d ' Agost de 2019
Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per recopilar informació estadística sobre els hàbits de navegació. Si segueix navegant, considerem que accepta la seva instal·lació i ús. Llegeix més Accepto
TRANSFORMACIÓ URBANA DE CAN FÀBREGAS (MATARÓ)
Pilar Paricio

Actualitzat a 31/12/2007

L’Ajuntament de Mataró exclou del catàleg de patrimoni l’antiga fàbrica Fàbregas i de Caralt situada al centre històric. L’empresa municipal d’urbanisme té el projecte d'enderrocar la nau i la xemeneia per tal de construir uns grans magatzems al solar. La plataforma veïnal Salvem Can Fàbregas i de Caralt s’oposa a l’actuació i demana convertir l’espai en centre social i veïnal.


Articles posteriors 2008, 2010, 2011

Mataró, capital de la comarca del Maresme, es troba en un procés de terciarització de la seva economia degut a la crisi del sector industrial. Amb una població de 119.035 habitants, segons dades del padró de 2007, la ciutat ha esgotat el sòl disponible per al desenvolupament urbà, però estudis elaborats per l’Ajuntament preveuen unes necessitats d’entre 8.888 i 11.000 habitatges per als propers deu anys. Per donar resposta a aquestes previsions el govern local, format pels partits Partit dels Socialistes de Catalunya (PSC), Esquerra Republicana de Catalunya (ERC), Iniciativa per Catalunya Verds (ICV) i Esquerra Unida i Alternativa (EUiA), ha optat per la reconversió de diversos sectors de sòl industrial obsolets o infrautilitzats en sectors residencials i terciaris (PLANS URBANÍSTICS DE MATARÓ).

Un d’aquests sectors se situa als voltants de la fàbrica Can Fàbregas, a prop del centre històric. Els recents creixements de la ciutat han integrat aquesta antiga zona industrial dins del nucli residencial. El gener de 2007, el ple de l’Ajuntament va iniciar una modificació puntual del Pla general d’ordenació per transformar aquesta àrea en un sector residencial i establir la implantació d’un centre comercial. El Pla de millora urbana que desenvoluparà la zona preveu la ubicació d’uns grans magatzems de 22.000 m2 a la cantonada entre el carrer Miquel de Biada i la Ronda Alfons XXII, la construcció de 250 habitatges dels quals cent seran de protecció pública, la integració de la fàbrica catalogada Fontdevilla i Torres, la construcció d’un equipament públic i la cessió d’espais lliures per a construir un passeig comercial.

Els objectius que es vol assolir amb el Pla són transformar el teixit industrial existent en un sector mixt d’habitatge i terciari que s’adeqüi al caràcter residencial del conjunt i transformar la zona en una nova centralitat de la ciutat. Integrar la fàbrica catalogada Fontdevilla i Torres, situada al mateix àmbit. Aconseguir una peça d’equipaments públics mitjançant les cessions a l’àmbit de la fàbrica Fontdevilla i Torres per a implantar-hi un centre escolar. Obtenir les cessions de sòl per a espai públic, a fi de transformar el carrer Biada en un eix cívic de connexió amb el centre que ampliï la secció actual de 15 m fins a 35 m i crear una plaça adjacent a l’equipament escolar.

Per tal d’encabir els grans magatzems, l’Ajuntament preveu enderrocar la fàbrica Can Fàbregas i de Caralt, una antiga farinera del 1879 construïda pel mestre d’obres Ignasi Caballol Sala. El conjunt industrial, situat al carrer Biada número 15, estava inclòs dins del Catàleg de patrimoni i el novembre de 2006 el ple municipal va aprovar una modificació puntual del Pla especial del patrimoni arquitectònic amb la intenció de reduir la protecció de l’edifici a un nivell només documental i fer possible l'enderroc i la construcció del centre comercial.

L’empresa municipal PUMSA va encarregar a l’equip d’arquitectes Martorell-Bohigas-Mackay una proposta d’ordenació urbanística dels entorns del carrer Biada. L’abril de 2007, l’empresa municipal va aprovar les bases del concurs públic per a vendre el solar. El plec de condicions fixava un preu de 24 MEUR. A més, el guanyador del concurs hauria de compensar l'Ajuntament amb 1,8 MEUR, destinats a la rehabilitació del conjunt industrial de Can Marfà, situat al centre històric, i una aportació d’1,5 MEUR per a millorar els carrers de l’entorn. Entre els vials que l'Ajuntament ha prioritzat hi ha els carrers Unió, Cuba, Iluro, Sant Benet, Sant Josep, l’avinguda O'Donnell, la muralla de Sant Llorenç i el Camí del Mig.

Oposició veïnal
El projecte d’enderrocament de la fàbrica ha tingut una forta oposició veïnal. Un grup de veïns constituïts en assemblea el gener de 2007 van decidir crear la plataforma Salvem Can Fàbregas i de Caralt per lluitar contra la desaparició de l’edifici. El moviment ciutadà considera un atemptat al patrimoni de la ciutat la decisió d’enderrocar l’edifici. Denuncien que la decisió ha estat presa sota la pressió dels interessos econòmics del centre comercial i reclamen l’espai per a realitzar-hi activitats culturals i veïnals. La plataforma va entregar 2.700 signatures i 70 al•legacions a l'Ajuntament i unes 600 persones es van manifestar als carrers de Mataró el març de 2007.

Els partits de l’oposició tampoc no recolzaven la proposta. El candidat de Convergència i Unió (CiU) a Mataró, Joan Mora, va presentar al Registre General de l'Ajuntament un plec d’al•legacions per a demanar l’anul•lació de la votació que es va fer al Consell Municipal del Patrimoni Arquitectònic sobre la descatalogació de Can Fàbregas i de Caralt. Segons Mora, que les votacions fossin secretes comporta una infracció de la normativa.

Proposta de trasllat de l’edifici

Com a alternativa a l’enderroc del conjunt industrial el govern va proposar de traslladar la fàbrica a un altre solar, al sector de la fàbrica Fontdevila. Aquest trasllat implicava el desmuntatge dels elements arquitectònics d’interès i la reconstrucció de la fàbrica a l’altra banda del carrer. Segons paraules de l’alcalde, Joan Antoni Baron, “la solució resol la implantació dels grans magatzems al solar del carrer Biada, i permet conservar un element del patrimoni històric de la ciutat”.

Aquesta opció no va satisfer els veïns. La plataforma Salvem Can Fàbregas continuava oposant-se al trasllat, ja que entenien que el patrimoni té valor pel lloc a on està situat. La plataforma assegurava que segons la Direcció General de Patrimoni de la Generalitat, moure de lloc el conjunt industrial es pot fer sense necessitat de descatalogar la fàbrica, però en tot cas, és del tot imprescindible que no es perdin els valors culturals que van justificar-ne la protecció.

L’oposició tampoc no es mostrava satisfeta amb aquesta proposta. CiU i el Partit Popular de Catalunya (PPC) defensaven la solució d’integrar els elements catalogats de la fàbrica amb els futurs magatzems. Segons el candidat nacionalista, Joan Mora, canviar de lloc les naus és una despesa innecessària.

La voluntat del govern municipal en relació amb la nova proposta és que una empresa privada adquireixi l’antiga factoria i que sigui la mateixa companyia la que s’encarregui de pagar els treballs per a canviar-la de lloc i reconstruir-la. A canvi, el promotor podria dur a terme, al nou espai d’ubicació per a la fàbrica, activitats de tipus terciari, que inclouen des d’un centre d’oci a comerços i oficines. El canvi d’emplaçament de la fàbrica obligarà a fer una torre de dotze plantes d’altura davant del centre comercial per tal d’ubicar el sostre residencial que havia d’anar al lloc on anirà a parar la fàbrica. La futura fàbrica se situarà a uns 150 m del lloc originari, dins el mateix sector dels entorns del carrer Biada, en un espai pendent d’una reforma urbanística i destinat a ús residencial. El trasllat de la fàbrica costarà 1,4 MEUR i obligarà a traslladar també els habitatges previstos i a concentrar-los ara a la nova torre.

Adjudicat el concurs per al centre comercial
El mes d’abril, els representants dels grans magatzems el Corte Inglés es van reunir amb el govern de Mataró que va resoldre a favor de la cadena el concurs per a adjudicar el futur centre comercial del carrer Biada.

A final d’any la plataforma Salvem Can Fàbregas continuava manifestant la seva oposició al trasllat de la fàbrica i desenvolupant un calendari d’activitats culturals i assemblees al conjunt industrial. Durant el 2008 estava prevista l’aprovació del Pla de millora urbana dels entorns del carrer Biada.

Més informació

www.mataro.org
www.salvemcanfabregas.org
Imprimeix Enviar notícia
La TafaneraDeliciousGoogleRemoumeMenéameDiggTechnoratiCatosferaFacebookTwitterYahoo! BookmarksTechnorati
Fotogaleria relacionada