Dissabte 18 d ' Agost de 2018
Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per recopilar informació estadística sobre els hàbits de navegació. Si segueix navegant, considerem que accepta la seva instal·lació i ús. Llegeix més Accepto
TRANSFORMACIÓ URBANA, CIUTAT DE LA JUSTÍCIA
Josep Báguena

Actualitzat a 31/12/2003

Comencen les obres de construcció de la Ciutat de la Justícia a l’Hospitalet de Llobregat. El Pla especial de la Ciutat de la Justícia suposarà l’edificació al voltant de la Gran Via d’un complex d’equipaments que centralitzarà tots els òrgans judicials de les ciutats de Barcelona i l’Hospitalet.

Articles posteriors 2004, 2005, 2009

El febrer del 2003 la Generalitat de Catalunya i els ajuntaments de Barcelona i de l’Hospitalet de Llobregat van aprovar el Pla especial de la Ciutat de la Justícia.

Promogut pel Departament de Justícia de la Generalitat de Catalunya, la Ciutat de la Justícia seria un nou complex judicial de 300.000 m2 construït sobre els antics terrenys de la Caserna de Lepant, entre els termes municipals de l'Hospitalet de Llobregat i Barcelona, i inclouria tots els òrgans de l’administració de Justícia. La previsió era que s'hi traslladessin més de dos-cents jutjats de Barcelona i l'Hospitalet, l'Audiència de Barcelona, la Fiscalia, els serveis tècnics associats i l'Institut de Medicina Legal de Catalunya. Amb aquesta operació, planejada conjuntament amb LA TRANSFORMACIÓ DE LA GRAN VIA al sud de la plaça d’Espanya, es volia resoldre la dispersió dels organismes judicials a la ciutat de Barcelona.

El projecte, dissenyat per l’arquitecte britànic David Chipperfield, preveia la construcció d'onze edificis, amb una superfície total construïda de 280.000 m2 i una reserva de 20.000 m2 més per a necessitats futures.

Les obres, que van ser adjudicades el més de juliol i van començar a l’octubre, tenien un cost previst de 230,7 milions d’euros.

Pel que fa a la creació de nous espais i equipaments públics, el Pla especial especificava el tipus d'equipaments i les condicions d'edificació dels sòls inclosos en l'àmbit, juntament amb l'ordenació corresponent. Dels més de 53.000 m2 previstos, 41.000 es dedicarien a equipament comunitari de nova creació, 9.500 a viari bàsic i gairebé 2.500 a espais lliures de nova creació.

Cap a la nova Ciutat de la Justícia es calculava que es desplaçarien diàriament 3.500 treballadors i una mitjana de 15.000 visitants. L’ accessibilitat que aquest nou complex generaria quedaria resolta gràcies a infraestructures com la futura LÍNIA 9 DEL METRO, els FERROCARRILS DE RODALIES de la Generalitat de Catalunya i la proximitat de les connexions aeroportuàries. Precisament la mobilitat generada pels nous equipaments va ser un dels aspectes que més controvèrsia va suscitar entre els veïns i entre els grups polítics municipals de l’oposició.

La Plataforma Contra l’Especulació del Sòl, creada el mes de novembre del 2003 a partir de la iniciativa de diferents col·lectius socials i entitats veïnals de l’Hospitalet, va criticar l’augment que preveia el Pla especial de la Ciutat de la Justícia quant a l’edificabilitat definida pel Pla general metropolità. Aquest fet va afavorir la presentació, per part de la Plataforma, d’un contenciós administratiu al Tribunal Superior de Justícia de Catalunya contra els ajuntaments de Barcelona i l’Hospitalet. En segon lloc, els representants de la Plataforma sostenien que aquest gran projecte no havia estat sotmès a un veritable procés de participació ciutadana.

El grup d’Esquerra Republicana de Catalunya a l’Ajuntament de l’Hospitalet va presentar, al mes d’abril, un recurs de reposició contra l’acord d’aprovació definitiva del Pla especial de la Ciutat de la Justícia de Barcelona i l’Hospitalet. Anna Simó, portaveu del grup, al·legava que es tractava d’un «projecte de concentració, insostenible, de fort impacte i desmesurat» que podria comportar greus problemes de mobilitat a la ciutat.

A la darreria del 2003 es preveia l’acabament de les obres per al 2007.
Imprimeix Enviar notícia
La TafaneraDeliciousGoogleRemoumeMenéameDiggTechnoratiIndependènciaCatosferaFacebookTwitterYahoo! BookmarksTechnorati