Dimecres 17 de Juliol de 2019
Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per recopilar informació estadística sobre els hàbits de navegació. Si segueix navegant, considerem que accepta la seva instal·lació i ús. Llegeix més Accepto
TRAMVIA DEL CAMP DE TARRAGONA
Anna Jiménez

Actualitzat a 31/12/2006

El tramvia del Camp de Tarragona esdevindrà una nova connexió ferroviària a la zona del Camp de Tarragona, la segona àrea metropolitana de Catalunya. Durant el 2006, després de la presentació de nombroses al•legacions al Pla d’infraestructures de transport de Catalunya (PITC) per part de partits polítics i entitats locals perquè no s’havia incorporat el projecte, el Govern va donar llum verd al Tramcamp.

Articles posteriors 2007, 2010

El tramvia al Camp de Tarragona, també anomenat Tramcamp, és un projecte de tramvia pensat per a unir els principals nuclis de població del Camp de Tarragona, –considerada la segona àrea metropolitana de Catalunya–, el complex petroquímic i Port Aventura.

El projecte de tramvia o tren lleuger és una alternativa que va néixer durant el mandat de Convergència i Unió (CiU) al Govern català, que plantejava enllaçar amb tramvia les principals poblacions del Camp. La idea va rebre el suport de la majoria d’ajuntaments de la zona. D’altra banda, el 2001 el Govern català va encarregar un estudi de viabilitat d’un tren lleuger al Camp de Tarragona, que va resultar favorable a la implantació del tramvia.

L’estudi es va encarregar a la consultoria Gabinet Gaudí SL, que concloïa que el tram-tren era un mitjà de transport viable tècnicament i econòmica al Camp de Tarragona. Quatre arguments ferroviaris exposaven que es prengués en consideració la xarxa: afegir una infraestructura ferroviària infrautilitzada localment i la pràctica inexistència de corredors segregats pel transport públic, on es pogués desenvolupar la xarxa bàsica ferroviària del Camp de Tarragona; aportar una dimensió més local a la xarxa actual, complementant-la amb nous trams urbans que aportessin accessibilitat i capacitat al transport públic actual; ajudar a no perdre l’accessibilitat ferroviària actual i a desenvolupar un ferrocarril local que esdevingués la base del transport públic del Camp; i per últim la substitució del corredor mediterrani actual per una línia de tren-tramvia que mantingués un servei ferroviari bàsic i molt utilitzat, tot millorant la integració urbana d’un ferrocarril urbanísticament mal integrat en l’actualitat.

El projecte fou inclòs al Pla de transports de viatgers de Catalunya, aprovat el desembre de l’any 2002, on preveia que en alguns dels corredors de mobilitat del Camp de Tarragona es podria implantar una oferta de serveis de tramvia/metro lleuger. Tanmateix el CONSORCI DEL TRANSPORT PÚBLIC DEL CAMP DE TARRAGONA, –constituït per la Generalitat i les administracions locals del Tarragonès, Baix Camp i Alt Camp amb la finalitat de coordinar tots els sistemes de transport públic de viatgers de la zona– va fixar l’estudi de viabilitat del Tramcamp com un dels seus objectius fundacionals el 2003, any en què les principals formacions polítiques de la zona es van presentar a les eleccions municipals amb el projecte sota el braç.

Posteriorment, amb el tripartit (Partit dels Socialistes de Catalunya –PSC–, Esquerra Republicabna de Catalunya –ERC–, Iniciativa per Catalunya-els Verds –ICV–) al govern de la Generalitat, el projecte va ser derogat pel PLA D’INFRAESTRUCTURES DE TRANSPORT DE CATALUNYA (PITC) aprovat durant l’abril de 2006.

Cambrils, Salou i Vila-seca reclamen un tramvia per al camp de Tarragona
A principi de febrer, els governs municipals de Cambrils, Salou i Vila-seca van reclamar que el tramvia del Camp havia de ser una prioritat per al Govern català. Tanmateix no entenien com en el nou PITC no es preveia un projecte inclòs en el pla anterior.

En aquest sentit apostaven per la rendibilitat econòmica i també ambiental del projecte i reclamaven al Govern que apostés decididament per la construcció del tramvia als terrenys de l’actual via fèrria del corredor del Mediterrani.

Entrat el mes de març els municipis de Cambrils, Salou i Vila-seca van oposar-se als plantejaments de la Confederació Empresarial de la Província de Tarragona (CEPTA) i a la Federació Empresarial d’Autotransports de Tarragona (FEAT), perquè anaven en contra del tramvia lleuger, atesa l’alta despesa que suposaria aquesta nova infraestructura i perquè no hi havia prou usuaris potencials que garantís la viabilitat econòmica del projecte. En aquest sentit, la CEPTA proposava mantenir i potenciar el ferrocarril i l’autobús com a transport interurbà al Camp de Tarragona.

Els ajuntaments no compartien les valoracions realitzades per aquestes entitats i per aquesta raó van presentar un document que exposava que incorporar un nou transport públic tenia com a objectiu millorar la mobilitat entre les principals poblacions de la Costa Daurada. Igualment consideraven que era una aposta ferma, solidària, racional i responsable amb el futur i que tenia molt en compte la realitat actual i les expectatives de creixement de la zona.

Tramcamp insostenible
A mitjan mes de març el conseller de Política Territorial i Obres Públiques Joaquim Nadal, en el marc d’una conferència que va fer a la seu de la fundació privada Fòrum Cívic del Camp a la Canonja, va anunciar a Reus que el tramvia del Camp de Tarragona no havia estat previst al PITC. Des del Departament de Política Territorial i Obres Públiques (DPTOP) consideraven que no hi havia demanda suficient que justifiqués la infraestructura i eren partidaris de reforçar i millorar el servei d’autobusos.

En aquest sentit va instar tots els agents del Camp de Tarragona a presentar al•legacions al pla, tot i deixar una porta oberta a la viabilitat del projecte. Durant el període d’al•legacions nombroses entitats del Camp de Tarragona, entre elles l’Associació per a la promoció del Transport Públic (PTP) del Camp, van al•legar el pla perquè el Govern reconsiderés la seva posició. Igualment, des del Consorci del Transport, els alcaldes van acordar presentar al•legacions col•lectives al PITC per reclamar que s’inclogués el Trancamp, a més que cada Ajuntament les fes pel seu compte.

En estudi un tren urbà al camp de Tarragona
A principi de maig el govern català va donar a conèixer la proposta de creació d’un sistema de tren urbà per millorar la connectivitat del Camp de Tarragona. La proposta va arribar després que la majoria de consistoris tarragonins protestessin perquè el DPTOP no havia inclòs al PITC un projecte pactat amb l’anterior Govern, per a la creació d’una xarxa de tramvies.

Segons Nadal, es tractava d’implantar en els pròxims deu anys un nou sistema de trens amb maquinària de tramvia, un mitjà també conegut com a tren lleuger i que s’assemblaria al que funciona des de 2003 a l’àrea d’Alacant. El tren-tram aprofitaria els corredors d’infraestructura ferroviària ja existents, i a partir de 2016 es preveia que estiguessin connectades amb tren lleuger Reus i Tarragona, Salou i Cambrils i Valls amb Sant Vicenç de Calders; més endavant el Govern plantejaria la construcció de noves línies.

En espera de conèixer amb més concreció el contingut definitiu del PITC, la mesura adoptada pel Govern no va acabar d'agradar als representants municipals de Vila-seca i Tarragona: no creien que fos una bona solució barrejar l’ús d'infraestructures i de models de tren i tramvia. El portaveu de l'equip de govern de l’Ajuntament de Tarragona, Joan Aregio (CiU), va posar de manifest que “les vies passen per on passen, no obligatòriament per on viu la gent”. D'altra banda, el regidor de Medi Ambient representant de l'Ajuntament de Reus, Daniel Pi (ICV), va valorar positivament l'aposta del DPTOP per potenciar el Tramcamp.

Llum verd al tramvia del Camp
A mitjan mes de maig, i en el marc de la darrera reunió del consell d’administració del Consorci del Transport Públic del Camp de Tarragona, el Secretari per a la Mobilitat, Manel Nadal, va anunciar la incorporació del projecte de tramvia o tren lleuger del Camp al PITC, limitant la construcció de noves vies fins al 2016.

El projecte es definia com una nova xarxa metropolitana ferroviària al servei dels nuclis interurbans com el sistema de trens-tramvia o metros de superfície existent a la majoria d’àrees metropolitanes europees. Els referents més propers serien les línies dels Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) que comuniquen Barcelona amb el Vallès i el Baix Llobregat, respectivament, o els models que s’estaven impulsant a les àrees urbanes d’Alacant i Sevilla.

La principal novetat de l’anunci era que el futur tramvia-tren lleuger circularia en primera instància pels actuals corredors ferroviaris, aprofitant l’alliberament d’usos que suposaria el proper desplegament del FERROCARRIL DEL CORREDOR DEL MEDITERRANI. Es deixava per a més endavant la construcció de nous trams de via en les trames consolidades dels nuclis urbans. D’altra banda, el Govern mostrava la voluntat de traslladar al Consorci del Transport Públic del Camp l’elaboració del preceptiu estudi de viabilitat del Trancamp.

El Tramcamp també preveurà tramvies o trens de Valls a Reus
A mitjan mes de maig i a petició de l’Ajuntament de Valls, el comitè executiu del Consorci del Transport del Camp volia proposar una nova modificació de la proposta inicial de tramvia regional, per tal que la població de Valls pogués estar connectada amb combois de passatgers amb la ciutat de Reus a través de la línia que passa per Picamoixons, Alcover i la Selva del Camp.

Tot i això, l’estudi de viabilitat havia de determinar si els combois regulars entre Valls i les altres ciutats del Camp serien també amb maquinària de tramvia o de trens de rodalies de RENFE. Pressupostat en 180.000 €, havia d’abordar els diferents tipus de serveis ferroviaris en el període 2006-2016 i ajornar el Tramcamp com a xarxa metropolitana amb línies de nova construcció per al període 2016-2026.

Traçat bàsic en estrella
El traçat del nou sistema Tram-Tren tindria quatre ramals que es trobarien prop de l’estació actual de Vila-seca de Solcina (Baix Camp). En alguns trams s’aprofitaria la infraestructura ferroviària existent i alliberada per ADIF (Administrador d’Infraestructures Ferroviàries), amb les adaptacions urbanístiques convenients a una zona urbana. Altres trams s’haurien de fer nous a causa de l’especialització de les vies actuals per als trens de mercaderies i regionals d’alta velocitat, com el cas de Vila-seca-Tarragona per l’interior de la zona urbanitzada. Unes altres parts s’haurien de fer amb traçats totalment nous, mitjançant tractaments urbans tipus tramvia o via ferroviària convencional

A final de setembre, el Consorci del Transport Públic de Tarragona va passar a denominar-se Autoritat Territorial de la Mobilitat (ATM) del Camp de Tarragona, després de ser aprovat pel consell d’administració celebrat al mes de juny. Igualment va donar a conèixer la seva nova imatge corporativa amb l’objectiu d’establir una identitat pròpia associada al procés de coordinació progressiva de l’oferta del transport públic al Camp de Tarragona.

A final d’any s’estava a l’espera de l’estudi de viabilitat del Tramcamp, per poder començar a treballar amb la implantació d’un nou sistema de transport públic al Camp de Tarragona.

Més informació

www.laptp.org
www.tramvia.org
Imprimeix Enviar notícia
La TafaneraDeliciousGoogleRemoumeMenéameDiggTechnoratiIndependènciaCatosferaFacebookTwitterYahoo! BookmarksTechnorati