Dilluns 15 d ' Octubre de 2018
Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per recopilar informació estadística sobre els hàbits de navegació. Si segueix navegant, considerem que accepta la seva instal·lació i ús. Llegeix més Accepto
TRAMVIA DEL BESÒS
TRAMVIA DEL BESÒS Mapa: Montse Ferrés
Jaume Ferràndez
Actualitzat a 31/12/2004

El 2004 ha entrat en servei la línia T4 del tramvia que uneix Sant Adrià de Besòs amb el Parc de la Ciutadella de Barcelona. Durant els primers mesos de funcionament del Trambesòs s'han detectat problemes amb el trànsit i amb la demanda real d'usuaris, per la qual cosa s'han anat aplicant al servei alguns ajustos. La segona fase del Trambesòs, la línia T5, s'està construint, tot i que hi ha alguns trams pendents de redefinició i d'altres que han topat amb l'oposició de veïns i Administració.


Antecedents 2003

Articles posteriors 2005, 2006, 2007

El Trambesòs va ser projectat per connectar Barcelona amb Sant Adrià de Besòs i Badalona a través de l'avinguda Diagonal i la Gran Via. És la segona xarxa de tramvies que entra en funcionament a l'àrea de Barcelona, després que el TRAMVIA DEL BAIX LLOBREGAT, també conegut com a Trambaix, iniciés el servei l'abril de 2004.

L'empresa adjudicatària de la gestió i explotació va ser, com per al Trambaix, Tramvia Metropolità SA (TramMet). Les obres, que es van iniciar el gener de 2003, van ser un encàrrec a la unió temporal d'empreses (UTE) formada per Fomento de Construcciones y Contratas (FCC), Acciona-Necso i Comsa. TramMet, que està participada per FCC-Vivendi, Comsa, Acciona-Necso, Alstom, Sarbus, Soler & Sauret, Banc Sabadell i Société Générale, en va as-sumir l'explotació durant 25 anys.

El Trambesòs consta de dues línies: la T4, entre Ciutadella-Vila Olímpica i l'estació de RENFE de Sant Adrià de Besòs, i la T5, entre l'Estació del Nord de Barcelona i la de Gorg (METRO) a Badalona. La primera va entrar en funcionament a principi de maig i es va enllestir al juliol; mentre que la segona es trobava en fase d'execució, tot i que alguns punts de la línia van topar amb l'oposició de veïns i administracions locals afectades, per la qual cosa es preveia un endarreriment de l'entrada en servei inicialment prevista per a final de 2005. Quan estiguin enllestides les dues línies el Trambesòs tindrà un total de 14,1 km.

Inauguració de la línia T4: Ciutadella-Sant Adrià
La primera fase del Trambesòs, la línia T4, es va inaugurar el 8 de maig, just el dia abans de l'inici del FÒRUM DE LES CULTURES. Aquest primer tram unia les parades de la PLAÇA DE LES GLÒRIES, amb enllaç amb el metro (L1) i Sant Adrià de Besòs, amb connexió amb el FERROCARRIL DE RODALIES de RENFE. El recorregut de 4,8 km tenia 10 parades en total: Ca l'Aranyó, Pere IV, Fluvià, Selva de Mar (metro L4), el Maresme (metro L4), Fòrum, Can Llima, Central Tèrmica del Besòs, a més de les dues ja esmentades. El servei es va iniciar amb un total de 7 tramvies, una freqüència de pas de 8 minuts i una capacitat per a 1.500 persones/dia. Les proves de la línia T4 s'havien iniciat a mitjan abril i van finalitzar sense incidents. Després dels problemes ocasionats durant les proves del Trambaix, es va optar per senyalitzar de manera profusa els punts conflictius, com ara cruïlles i passos de vianants, i reforçar les mesures de seguretat.

A la inauguració van assistir Joaquim Nadal, conseller de Política Territorial i Obres Públiques i president de l'ATM, els alcaldes de Barcelona i Sant Adrià, Joan Clos i Jesús Maria Canga, respectivament, i el president de TramMet, Albert Vilalta. Tots van coincidir a valorar positivament el nou mitjà de transport, que consideraven que havia de contribuir a millorar la mobilitat en aquest sector de l'àrea metropolitana.

El 14 de juliol, després de tres setmanes de proves sense passatgers, va entrar en servei el tram que restava pendent entre la plaça de les Glòries i Ciutadella-Vila Olímpica. Les noves parades eren Auditori-TNC, Marina (metro L1), Wellington i Ciutadella-Vila Olímpica (metro L4). El recorregut seguia per l'avinguda Meridiana, on la plataforma estava asfaltada i no amb gespa com volien els veïns, i el carrer Wellington, on els vianants compartien l'espai amb el tramvia. Amb aquest darrer tram la T4 té un total de 6,5 km, 14 parades i 7 combois que faran el recorregut en 20 minuts.

Línia T5: Estació del Nord-Gorg. Canvis al projecte inicial
La segona fase del Trambesòs, la línia T5, encara es trobava en construcció a final de l'any 2004 i en alguns punts encara restava indefinida o pendent de canvis en el projecte inicial. En un principi la T5 havia d'enllaçar Barcelona amb Badalona, des de l'Estació del Nord fins a Gorg (metro L2) passant per la plaça de les Glòries, l'avinguda de la Diagonal, la Rambla del Poblenou, la Gran Via, Sant Adrià de Besòs i Badalona. Les obres del ramal a l'Estació del Nord van quedar aturades el març de 2003 fins que al cap d'un any es va decidir anul·lar provisionalment aquest ramal.

Però a més d'aquest punt, la T5 tenia les obres paralitzades a Badalona, Sant Adrià i a la Rambla del Poblenou. L' Ajuntament de Badalona s'oposava a fer arribar el tramvia fins al barri del Gorg, al·legant que aquest tram coincidiria amb la L2 de metro, motiu pel qual preferia que el tramvia s'estengués cap al litoral i el centre. L' Ajuntament de Badalona va demanar a l'ATM una línia de tramvia pel front marítim, per a donar servei als veïns de la nova zona del port i als de la zona de la Unió Vidriera, a Canyadó. La línia moria a Sant Adrià i l'Ajuntament proposava a l'ATM que la perllongués pel front marítim. Francesc López, regidor d'Urbanisme de l'Ajuntament de Badalona, argumentava que «el front marítim està creixent i es busca una forma de comunicació per a les noves famílies que hi aniran a viure». La Plataforma pel Transport Públic de Badalona també compartia la demanda de l'Ajuntament.

A final de juliol l'ATM va acordar modificar el projecte del tramvia al seu pas per Badalona i Sant Adrià, tal com demanaven els ajuntaments i els veïns. A Sant Adrià es va preveure millorar la connexió entre la zona de vianants de l'avinguda Catalunya i el nou passeig a la mateixa avinguda. També es va decidir mantenir el nombre de punts de venda del mercat setmanal i les places d'aparcament. Per la seva banda, a Badalona es va decidir ampliar la urbanització de l'avinguda Marquès de Mont-roig i canviar de lloc la plataforma. A canvi l'Ajuntament va acceptar que el tramvia arribés al Gorg, on enllaçaria amb el metro (L2 i la FUTURA L9.

El mes de febrer, els veïns de la Rambla del Poblenou, passat ja el període d'al·legacions i iniciades les obres, van demanar que es modifiqués el traçat de la línia T5 al seu pas per la Rambla. Aquest tram de la Rambla feia poc que s'havia urbanitzat i convertit en una zona de vianants. Els veïns consideraven que el gir de la Rambla cap a la Diagonal era molt perillós. El mes de desembre l'ATM va anunciar el canvi de traçat de la T5 al seu pas per aquell punt del Poblenou. El tramvia seguiria per la Gran Via fins a Glòries, tal com volien els veïns de la Rambla del Poblenou. Aquest fet, però, va comportar un retard en la data prevista d'entrada en funcionament, que es va traslladar de l'abril del 2005 fins al 2006, tot i les protestes de la Plataforma Cívica pel Cobriment de la Gran Via, entitat que agrupava les associacions de veïns de Sant Martí de Provençals, la Pau, Gran Via-Perú-Espronceda i Paraguai-Perú. La redefinició del projecte implicava canvis en aspectes com el pas del tramvia per davant del Centre Comercial Glòries, massa estret, i la reforma de la plaça que preveia l'Ajuntament. Un cop enllestida la T5 només restaria pendent la unió de les dues línies del Trambesòs per la Rambla de la Mina.

Incidències en el funcionament i accidents
El mateix dia que s'inaugurava el Trambesòs es va detectar un problema tècnic al Trambaix que afectava el material aïllant que separava els rails de l'asfalt i la gespa. El material es va tornar líquid i va embrutar les rodes i els rails. Per precaució es va decidir comprovar l'estat dels rails i es va aturar el servei a totes les línies. En veure que l'afectació era bastant general es va decidir retirar el material defectuós.

L'operació va tenir aturada sis dies la línia T4 del Trambesòs, va afectar uns 19.500 viatgers i va generar unes pèrdues d'uns 9.000 euros durant els dies de suspensió del servei. Finalment el Trambesòs va reprendre el servei el 15 de maig, després d'un dia de proves.

L'experiència aportada per les proves del Trambaix va servir per a senyalitzar profusament tot el recorregut, fet que va propiciar que durant les proves del Trambesòs només es comptabilitzessin dos accidents de poca importància.

Primeres xifres i valoració del servei
A final de juliol el Trambesòs havia transportat 539.837 viatgers i, durant els sis primers mesos de la reaparició del tramvia a l'àrea de Barcelona, més de 6 milions d'usuaris havien utilitzat alguna de les línies del Trambaix o del Trambesòs.

En general l'ATM feia una valoració positiva d'aquestes xifres, que considerava que reflectien la popularitat del tramvia, la qual augmentava.

A principi d'agost l'ATM va decidir modificar les freqüències de pas entre les 5 i les 7 del matí i a partir de les 10 de la nit, fent que el tramvia passés cada 20 minuts. Entre les 7 del matí i les 10 de la nit el Trambesòs mantindria una freqüència de pas d'entre 8 i 12 minuts. Segons l'ATM aquests canvis responien a la voluntat d'adaptar les freqüències a la demanda real, ja que, per exemple, entre les 5 i les 6 del matí el Trambesòs comptabilitzava només 6 validacions. L' ATM es va comprometre a informar els usuaris de les noves freqüències per tal que no haguessin d'esperar massa temps a les parades. La mesura va ser criticada per l'Associació per la Promoció del Transport Públic (PTP) que va presentar una proposta d'horaris de pas pel Trambesòs amb un màxim de 15 minuts. Pau Noy, president de la PTP, va reclamar que la freqüència de pas augmentés i que la regulació semafòrica donés prioritat al tramvia.

En aquest sentit TramMet, en coordinació amb el servei de circulació viària de l'Ajuntament de Barcelona, preveu resoldre aquestes demandes l'any 2005. Durant aquest mateix any es continuaran els treballs de construcció de la línia T5 fins a Badalona, que entrarà en servei l'any 2006.

Més informació
www.tramvia.org
www.tmb.net/ca_ES/barcelona/moute/planols/planols.jsp
www.atm-transmet.es/cat/apartado3/apart3_012.htm
Imprimeix Enviar notícia
La TafaneraDeliciousGoogleRemoumeMenéameDiggTechnoratiIndependènciaCatosferaFacebookTwitterYahoo! BookmarksTechnorati
Fotogaleria relacionada