Dimarts 25 de Juliol de 2017
Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per recopilar informació estadística sobre els hàbits de navegació. Si segueix navegant, considerem que accepta la seva instal·lació i ús. Llegeix més Accepto
TRAMVIA DEL BESÒS
Tramvia Besos Mapa: Montse Ferrés
Anna Jiménez
Actualitzat a 31/12/2007

Durant el 2007, després de les dificultats per ubicar una subestació elèctrica al barri del Gorg, es finalitzen les obres i es posa en funcionament la línia T5. En paral•lel continua la proposta d’un nou ramal, anomenat T6, que unirà les actuals línies T5 i T4 en forma de bucle, previst finalment per al 2008.


Antecedents 2003, 2004, 2005, 2006


El Trambesòs, nom amb el qual també és conegut el Tramvia del Besòs, connecta Barcelona amb Sant Adrià de Besòs i Badalona, a través de l’avinguda Diagonal i la Gran Via de les Corts Catalanes. El Trambesòs consta de dues línies: la T4, que uneix Ciutadella-Vila Olímpica amb l’estació de Renfe de Sant Adrià de Besòs i la T5, entre l’Estació del Nord de Barcelona i la del Gorg a Badalona.

El 2004, amb la inauguració del Fòrum de les Cultures, es va posar en funcionament la línia T4. L’any següent es començaren els treballs de construcció de la T5, tot i que l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) va paral•litzar temporalment les obres a causa d’una avaria en una subestació elèctrica, que havia de subministrar energia a la mateixa línia. Mentrestant el govern es plantejava la connexió entre el Trambaix (que uneix Barcelona, l’Hospitalet de Llobregat i 5 ciutats del baix Llobregat) i el Trambesòs per la Diagonal i alhora la unió de les dues línies a través d’un ramal al barri de la Mina.

El 2006 va entrar en servei el nou tram de la línia T5 i es va proposar un nou ramal de la línia, que faria una espècie de bucle per a enllaçar els finals de les línies T4 i T5, que s’anomenaria T6. En paral•lel diversos partits polítics i associacions en demanaven la CONNEXIÓ PER LA DIAGONAL, mentre que veïns del barri del Gorg demanaven l’aturada de les obres d’una subestació elèctrica que alimentava el tramvia al seu pas per Badalona.

L’estudi d’ampliació de la xarxa de tramvies al Baix Llobregat i al Barcelonès també es preveia en el PLA D’INFRAESTRUCTURES DEL TRANSPORT A CATALUNYA (PITC) presentat a final de 2006.

Nou canvi d’ubicació de la subestació elèctrica
El 2007 continuava la polèmica de la subestació elèctrica, que havia de donar cobertura al tramvia de Badalona. De fet, ja s’havia reubicat tres cops, sempre a l’avinguda del Marquès a Badalona.

El 2005, l’estació transformadora estava ubicada al davant del CEIP Baldomer Solà, però les pressions de la comunitat educativa van aconseguir que l’Ajuntament de Badalona aturés les obres, tapés el forat i en decidís el trasllat a uns 200 m en direcció a Mataró. Llavors les pressions dels veïns de Joaquim Ruyra van aconseguir que l’Ajuntament aturés les obres i decidís la ubicació davant la plaça Tarradellas, a 300 m de distància, on es van trobar amb més pressions veïnals i a més amb problemes amb fangs al sòl.

Al gener l’empresa constructora Tramvia Metropolità SA (TramMet) feia anàlisis geològiques per a determinar si es podia instal•lar en un altre punt del mateix solar amb més bones condicions del terreny, o si s’havia de buscar una altra solució. Per la seva banda, les pressions veïnals i les demandes per part del grup municipal d’Iniciativa per Catalunya-Verds (ICV) i Convergència i Unió (CiU) sol•licitaven diàleg a l’Ajuntament per a pactar la nova ubicació.

A final de mes, l’Ajuntament de Badalona es va pronunciar a favor de canviar l’emplaçament de la subestació elèctrica al mateix solar, però més cap al mig, a uns 75 m enrere, i més a prop dels carrers Alfons XII i Antoni Bori. La diferència amb les propostes anteriors és que en aquest cas l’ATM no pagaria les obres, sinó que ho hauria de fer el mateix Ajuntament.

Des del consistori, l’alcaldessa Maite Arqué (Partit dels Socialistes de Catalunya, PSC) va justificar el nou canvi per a evitar la crispació social que havia portat la subestació elèctrica i va destacar la importància de resoldre-ho amb el màxim d’acord entre els diferents agents implicats.

El tramvia comença a funcionar en període de proves

A mitjan mes de març el tramvia va començar a funcionar en període de proves entre les estacions de Besòs a Barcelona i Encants de Sant Adrià, a través de les estacions de Parc Besòs, la Catalana i Sant Joan Baptista, abans de posar-se comercialment en servei.

Així, a final del mes d’abril es va iniciar la marxa en buit, on els tramvies circulen per les parades amb la mateixa freqüència de pas que hi haurà quan entri en servei el mes de maig, sense admetre passatge.

Entra en funcionament un nou tram
En paral•lel, a principi del mes de maig entrava en servei el nou tram de 2,2 km de longitud de la línia T5: Alfons el Magnànim, Parc del Besòs, la Catalana i Sant Joan Baptista. Aquest nou recorregut permetria l’arribada del Trambesòs fins a la confluència de l’avinguda Catalunya i l’avinguda de les Corts Catalanes, de tal manera que creuaria tot Sant Adrià de Besòs. El nou recorregut suposava una inversió de 25 MEUR per part de la Generalitat a través de l’ATM.

L’arribada d’aquest transport públic permetria als veïns de Sant Adrià la connexió en tramvia amb els barris més pròxims de Barcelona, ja que la T4, que també arriba al municipi, només ho fa en un extrem del terme municipal.

Mentrestant, es preveia l’arribada del Trambesòs a Badalona, de cara al mes de setembre, ja que les obres pel canvi d’emplaçament de l’estació transformadora al barri del Gorg havien provocat nous retards.

Per la seva banda, el secretari per a la mobilitat del Departament de Política Territorial i Obres Públiques (DPTOP), Manel Nadal (PSC), va recordar que el tramvia és una eina essencial per a apropar l’àrea metropolitana. En el mateix sentit es va expressar l’alcalde de Barcelona, Jordi Hereu (PSC), que va indicar que amb el nou servei feia que Barcelona i Sant Adrià es donessin la mà. Igualment, el president de TramMet, Albert Vilalta, va dir que la línia T5 eliminaria la barrera del riu Besòs.

Servei en proves i inauguració de la línia

Al setembre va entrar en funcionament el servei en proves del tramvia a Badalona mitjançant el sistema de la marxa en buit, sense provocar incidències.

També al setembre es van inaugurar 3 parades més del Trambesòs de la línia T5, a través de 2 km de recorregut. La connexió es feia a través de l’estació d’Encants de Sant Adrià, Sant Roc i Gorg a Badalona, que comunica aquestes dues poblacions amb Barcelona. En el tram final, les dues estacions connectarien amb les terminals homònimes de L2 del metro.

La inauguració va estar presidida pel president de la Generalitat, José Montilla (PSC), que va destacar la millora de la mobilitat que suposava aquest mitjà de transport. En la mateixa línia Joaquim Nadal (PSC), conseller de Política Territorial i Obres Públiques (PTOP), va destacar que la nova línia suposaria un pas endavant per a Badalona i Sant Adrià.

Al mateix temps, l’alcaldessa de Badalona, Maite Arqué, va felicitar-se pel nou servei, i va recordar que l’obra no havia estat fàcil per les pressions veïnals. Alhora Arqué va demanar una futura ampliació per la línia costanera, en detriment del tren. A l’acte també hi va assistir l’alcalde de Barcelona, Jordi Hereu, que va destacar igualment la connexió entre Sant Adrià i Badalona amb Barcelona.

Amb aquestes noves parades, la T5 arribava als 7 km de longitud i 13 parades, amb una freqüència de pas de 8 minuts en hora punta. El perllongament fins a l'estació de Gorg va suposar una inversió total de 33 MEUR en obra civil i 7 MEUR en sistemes, que havia aportat la Generalitat. Paral•lelament, en el decurs de les obres es va aprofitar per a millorar les zones urbanes per on té pas el nou Trambesòs.

La línia T6
Durant el 2006 hi havia la voluntat que la nova línia T6 entrés en funcionament a partir del segon semestre de 2007, però els retards de construcció en la línia T5 i les millores urbanes relacionades amb el nou tram van fer esperar la construcció d’aquest nou ramal.

La intervenció permetria la reforma dels barris situats a la zona limítrofa entre els municipis de Badalona i Sant Adrià de Besòs, on se soterrarien les vies del tren al seu pas pel barri, l’obertura d’un nou vial d’ample entre la futura estació de la Sagrera i el Fòrum i la reforma del barri de la Catalana. Aquest es veia en bons ulls pels municipis per on havia de passar, ja que acostaria el servei de Renfe als ciutadans de la zona sud de Badalona i als del centre de Sant Adrià.

L’obra aprofitaria la infraestructura original de la T4 i la T5 per a crear una nova línia, la T6, que sortiria des de la parada el Gorg a Badalona i faria el mateix recorregut fins a la rambla de la Mina (MILLORA URBANA DE LA MINA) i des d’aquest punt descendiria per a enllaçar amb l’estació de Sant Adrià, de la línia T4. D’aquesta manera la inversió seria mínima, ja que aprofitaria l’estructura de les dues línies ja construïdes.

Amb la voluntat de posar en marxa la nova línia T6, es preveia que aquesta entrés en funcionament finalment de cara al 2008. Segons l’ATM, la nova línia tindria el mateix recorregut que la T5 des de Badalona fins a l’estació de Sant Adrià, essent un ramal simple que uniria les dues línies, la T5 i la T4.

Més informació

www.gencat.cat/ptop
www.laptp.org
www.tramvia.org
Imprimeix Enviar notícia
La TafaneraDeliciousGoogleRemoumeMenéameDiggTechnoratiIndependènciaCatosferaFacebookTwitterYahoo! BookmarksTechnorati
Barcelonès
Fotogaleria relacionada