Dilluns 16 de Setembre de 2019
Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per recopilar informació estadística sobre els hàbits de navegació. Si segueix navegant, considerem que accepta la seva instal·lació i ús. Llegeix més Accepto
TRAMVIA DEL BESÒS
Tramvia del Besòs Mapa: Montse Ferres
Anna Jiménez
Actualitzat a 31/12/2005

EL 2005 continuen els treballs de construcció de la línia T5, que connecta Barcelona amb
Badalona. En paral·lel es planteja la connexió del Trambaix i el Trambesòs per la Diagonal i alhora la unió de les línies T4 i T5 a través d'un ramal pel barri de la Mina. Tot i això no es preveu la inauguració de la segona fase del Trambesòs fins al 2006.


Antecedents 2003, 2004

Articles posteriors 2006, 2007

El tramvia del Besòs, també anomenat Trambesòs, connecta Barcelona amb Sant Adrià de Besòs i Badalona, a través de la Diagonal i la Gran Via. El Trambesòs consta de dues línies: la T4 que uneix Ciutadella-Vila Olímpica amb l’estació de Renfe de Sant Adrià de Besòs i la T5 entre l’Estació del Nord de Barcelona amb la del Gorg a Badalona.

Durant el 2004 es va inaugurar la línia T4, mentre que la segona fase del Trambesòs, la T5, va patir canvis en el traçat del projecte inicial. En aquest sentit l’Ajuntament de Badalona conjuntament amb els veïns dels barris afectats van demanar a l’Autoritat del Transport Metropolità, SA (ATM) que la línia circulés pel front marítim a fi de donar servei als veïns d’aquesta zona. L’ATM va acordar modificar aquesta demanda en el projecte del tramvia, tal com demanaven els ajuntaments i els veïns, al seu pas per Badalona i Sant Adrià.

Pel que fa al tram de la Rambla del Poblenou de Barcelona, on els veïns s’oposaven al pas del tramvia per l’espai recentment urbanitzat, es decidí que aquest seguiria per la Gran Via fins a la plaça de les Glòries, tal com havien demanat els veïns. L’entrada en funcionament de la línia no es preveia fins al 2006.

El Trambesòs arribarà a Badalona al 2006
A final de febrer de 2005, el director general de Ports i Transports del Departament de Política Territorial i Obres Públiques (DPTOP), Jordi Julià, va presentar el projecte que definia la nova línia del Tramvia a l’alcaldessa de Badalona, Maite Arqué (Partit dels Socialistes de Catalunya, PSC).

Les obres estaven paralitzades des de l’any anterior, quan els veïns de Badalona, Sant Adrià de Besòs, la Rambla del Poblenou i l’Ajuntament de Badalona s’havien oposat al traçat que s’havia dibuixat al seu pas pel barri de Sant Roc (Badalona), el qual transcorria a la banda de mar de l’avinguda Marquès de Mont-roig. Els veïns volien que el tramvia circulés pel mig d’aquesta via i que l’actuació incorporés millores urbanístiques a la zona.

Amb el suport dels ajuntaments, es va aconseguir la modificació actual que uneix la plaça de les Glòries amb Badalona, passant per Sant Adrià de Besòs i travessant el barri de Sant Roc pel mig de l’avinguda del Marquès de Mont-roig.

D’aquesta manera el nou projecte preveia la urbanització de l’avinguda del Marquès de Mont-roig, que havia de ser l’entrada a Badalona des de la Gran Via de les Corts Catalanes de Barcelona. El projecte definia 1,5 km de doble carril de circulació en els dos sentits de la marxa, a part de les vies centrals del tramvia, un cordó destinat a un aparcament de dues-centes places i un carril bici. Disposava de tres parades: una al mercat de Sant Adrià, l’altra a l’avinguda del Maresme (Badalona) i una tercera al barri del Gorg (Badalona), on confluiria amb la línia 2 del metro, en funcionament, i la futura LÍNIA 9 .

Pel que fa al pressupost, la Generalitat va incrementar en 10 MEUR la inversió al projecte del Trambesòs al seu pas per la ciutat de Badalona, que se sumaven als 12, 4 MEUR inicials. El cost del projecte l’assumiria el DPTOP.

El Trambesòs facilitava l’estalvi energètic, mantenia els nivells òptims de soroll i l’absència de gasos contaminants. En definitiva seguiria les directrius que guiaven la implantació del tramvia a Barcelona.

El Govern català estudia enllaçar les dues línies de tramvia per la Diagonal
A mitjan mes d’abril, el conseller de Política Territorial i Obres Públiques (PTOP), Joaquim Nadal, va anunciar que s’estava elaborant un estudi per enllaçar el Trambesòs i el TRAMBAIX PER LA DIAGONAL. L’estudi també comptava amb el suport de l’Ajuntament de Sant Adrià de Besòs, dels veïns de la Verneda i de l’Associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP).

Balanç del primer any
A mitjans abril i amb motiu del primer aniversari de funcionament del tramvia, Tramvia Metropolità, SA (TramMet) va realitzar una enquesta per tal d’analitzar la mobilitat dels usuaris. Els resultats destacaven que el tramvia s’havia consolidat com a excel·lent generador de nous usuaris de transport públic. En aquest sentit, el conseller de PTOP, Joaquim Nadal, i el president de TramMet, Albert Vilalta, es van mostrar satisfets amb aquests resultats.

Des de la seva inauguració, el nombre d’usuaris del servei havia estat de 10,6 milions de passatgers, dels quals 2.480.176 van ser usuaris del Trambesòs. D’aquests, el 58% que utilitzaven el Trambaix eren nous usuaris del transport públic, una xifra que en el cas del Trambesòs representava el 63%.

D’altra banda, l’estudi destacava el perfil tipus d’usuari que era el d’una dona entre 26 i 40 anys, que utilitzava aquest transport per mobilitat obligada i el 33,9% dels viatgers preferien agafar el tramvia més que no pas el transport privat.

S'alenteix l'arribada del Trambesòs a Badalona a causa de les obres
Al juny, les obres del tramvia al seu pas per la plaça de les Glòries en direcció a Badalona van patir interrupcions. Es van endarrerir per les dificultats que s’havien trobat en diferents punts, com en el cas de la Gran Via, on s’estava construint una caixa per on havia de circular el tramvia –gestionada pel Gestor d’Infraestructures SA (GISA)– que havia d’estar enllestida el març de 2004. L’endarreriment fou causa del canvi de traçat. La modificació del projecte va suposar que encara s’haguessin de fer els tràmits de les al·legacions, licitació i adjudicació de les obres, abans de poder continuar.

Un dels altres punts era el pas del tramvia per Badalona, que també havia de patir modificacions, i alhora l’aparcament, que s’havia de construir al carrer Cristóbal de Moura entre Alfons el Magnànim i Perpinyà, on el tramvia passava per dalt. Pel que fa a les obres de l’aparcament, però, a mitjan mes de juny encara no s’havien començat.

Quedava també per definir el tram d’unió entre la Gran Via i la Diagonal en direcció a Sant Adrià de Besòs passant pel Fòrum, que es preveia fer-se pel barri de la Mina.

Talls a la línia del Trambesòs
A partir del dia 25 de juliol fins al 12 de setembre les obres de connexió de la línia T4 amb la futura T5 van paralitzar el servei. Les obres consistien a col·locar vies des de la plaça de les Glòries fins a la Gran Via, on connectarien les dues línies. Consistien en el muntatge de la catenària i els sistemes de la via, i en l’eliminació dels desviaments i les vies de la Rambla de Poblenou. Un cop finalitzades les obres, es realitzaria un període de proves sense passatgers per comprovar la correcta execució dels treballs.

A causa dels talls, TramMet va cobrir el trajecte amb una línia especial d’autobusos des de Ciutadella-Vila Olímpica fins a l’estació de tren de Sant Adrià de Besòs. L’horari va ser el mateix i les freqüències de pas es van situar entre els 8 minuts en hora punta i els 20 minuts, en funció del trànsit.

Queixes de veïns
A principi d’agost, l’Associació de Veïns del Barri del Congrés de Badalona es va manifestar perquè no estaven d’acord amb la manera com quedaria la zona quan acabessin les obres del Trambesòs, i per la supressió de places d’aparcament. A causa de la pressió que van exercir, durant el mes d’agost se’n van paralitzar les obres.

Els veïns van demanar a l’Ajuntament una solució a la desaparició dels aparcaments. En paral·lel, el cap de projectes i control d’obres de l’Ajuntament de Badalona, Pere Vegué, va anunciar que aquests problemes allargarien novament les obres a la zona.

Accidents a la línia
El mes de novembre un camió tipus tràiler va xocar contra un comboi del Trambesòs que circulava per l’avinguda Diagonal en direcció a Sant Adrià de Besòs. L’impacte es va produir quan, en creuar el semàfor en taronja a la Diagonal, el conductor es va aturar en sec en veure que venia el tramvia, va fer marxa enrere, sense observar que venia el tramvia que anava en direcció al Besòs, i es va produir l’impacte lateral. L’accident es va saldar amb dues persones ferides lleus i el tall de la línia a causa del trencament de vidres que va originar la col·lisió.

La línia va patir altres talls puntuals causats per la col·lisió d’un cotxe que va deixar quatre ferits el mes de febrer, dos ferits més en una col·lisió amb un ciclomotor a mitjan mes de març i l’atropellament d’una senyora gran a començament de juliol.

Altres incidències a la línia
A mitjan mes de novembre l’Ajuntament de Badalona va demanar a la Generalitat i a TamMet –empresa adjudicatària de la gestió i explotació del tramvia– el canvi d’ubicació d’una subestació transformadora que havia de donar electricitat a la línia del Trambesòs.

L’Ajuntament donava suport al col·legi CEIP Baldomer Solà, que s’oposava a la subestació perquè s’ubicava molt a prop del centre. En aquest sentit, els pares dels nens del centre escolar havien amenaçat de sortir el carrer i paralitzar les obres si aquestes continuaven. Igualment, el director del centre, Gonzalo González, va explicar que els pares tenien por que la instal·lació provoqués radiacions o altres molèsties als nens. Així, el regidor d’Urbanisme de Badalona, Francesc López Guardiola (PSC), va confirmar que s’havia formalitzat la petició de trasllat de la subestació a la Generalitat i a l‘empresa constructora.

Finalment l’ATM va paralitzar temporalment les obres de la subestació elèctrica, que havia de subministrar energia a la línia T5, mentre iniciava els estudis per dictaminar quin podia ser l’impacte en la salut de l’escola de primària o bé de les persones que habitaven a les zones properes.

El barri de la Mina
La rambla de la Mina, que serà l’eix urbanístic del nou barri, estava previst de començar a urbanitzar-la durant el 2006. Segons l’ATM, la línia seguiria el mateix recorregut que la T-5, des de Badalona fins a l’estació de Sant Adrià, on a través d’un ramal uniria la T5 i la T4 que estava projectada entre les parades de la Central Tèrmica del Besòs i Can Lima.

Durant el 2005, es van continuar les obres a diferents trams de la línia del Trambesòs. Després de més d’un any d’endarreriment i dels problemes apareguts a diferents punts, es preveia la inauguració de la línia al llarg de l’any 2006. Tot i això quedava pendent la continuació del Trambesòs cap al barri de la Mina, amb un ramal que uniria la T4 i la T5.

Més informació
www.atm-transmet.org
www.trambcn.com
Imprimeix Enviar notícia
La TafaneraDeliciousGoogleRemoumeMenéameDiggTechnoratiIndependènciaCatosferaFacebookTwitterYahoo! BookmarksTechnorati