Dilluns 17 de Desembre de 2018
Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per recopilar informació estadística sobre els hàbits de navegació. Si segueix navegant, considerem que accepta la seva instal·lació i ús. Llegeix més Accepto
TRAMVIA DE L'AVINGUDA DIAGONAL (BARCELONA)
Anna Jiménez

Actualitzat a 31/12/2005

Al llarg de l'any hi ha diverses manifestacions a favor i en contra de la unió del Trambaix i del Trambesòs per la Diagonal. Per una banda, l'Ajuntament de Barcelona s'oposa a la unió del tramvia per la Diagonal en contra de PTOP, TramMet, PTP i altres ajuntaments i col·lectius de la zona. Alhora es continuen els treballs per fer viable l'arribada del Trambaix a Sant Feliu de Llobregat.


Antecedents 2003, 2004

Articles posteriors 2008, 2009, 2010

El tramvia de l’avinguda Diagonal, anomenat Trambaix, uneix els municipis de Barcelona, l’Hospitalet de Llobregat, Esplugues de Llobregat, Cornellà de Llobregat, Sant Joan Despí, Sant Just Desvern i Sant Feliu de Llobregat.

La línia compta amb més de 14 km de recorregut i vint-i-set parades, sis de les quals intercanviadores. Està formada per la T1 que enllaça Bon Viatge amb Sant Joan Despí i la plaça Francesc Macià; la T2 que uneix Sant Martí de l’Erm, Sant Joan Despí i la plaça Francesc Macià, i la T3, que uneix les parades de Consell Comarcal, Sant Just Desvern i la plaça Francesc Macià.

El 3 d’abril de 2004 va entrar en funcionament el Trambaix, després del polèmic inici del tramvia durant el període de proves amb més d’una vintena d’accidents, període en què nombrosos col·lectius i associacions de veïns van qüestionar el seu ús.

El Govern estudia enllaçar les dues línies del tramvia per la Diagonal
El mes d’abril, el conseller de Política Territorial i Obres Públiques (PTOP) Joaquim Nadal, va anunciar que s’estava elaborant un estudi per tal d’unir el Trambaix i el TRAMBESÒS per la Diagonal. L’estudi comptava amb el suport de l’Ajuntament de Sant Adrià de Besòs, dels veïns de la Verneda i de l’Associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP). Alhora Nadal va indicar que, al llarg de 2005 i a suggeriment de l’ONCE, s’invertirien uns 100.000 € per adaptar els passos de vianants amb un paviment sonor a la xarxa actual del tramvia, per a persones amb discapacitat visual.

Valoració d'un any del tramvia
A mitjan abril i després d’un any de l’entrada en funcionament del tramvia, es van fer públiques les dades dels usuaris per part de Tramvia Metropolità, SA (TramMet) –empresa adjudicatària de la gestió i explotació del tramvia– que van ser de 10,6 milions de persones, dels quals 8.163.880 van utilitzar el Trambaix.

Alhora TramMet va elaborar una enquesta per tal d’analitzar la mobilitat dels usuaris. L’enquesta reflectia que el perfil d’usuari que utilitzava més el transport era el d’una dona entre 26 i 40 anys, per a la qual els motius principals de destinació eren els de mobilitat obligada, per anar a la feina o al lloc d’estudi. L’enquesta també anunciava que el 41,9% dels viatgers preferien utilitzar el tramvia tot i poder fer el recorregut en transport privat.

En aquest sentit, el conseller de PTOP, Joaquim Nadal i el president de TramMet, Albert Vilalta, es van mostrar satisfets amb les dades de l’enquesta. Mentrestant, s’estava treballant per a l’arribada de la xarxa del tramvia a Sant Just Desvern i Sant Feliu de Llobregat on es projectaven més parades.

Manifestació per unir els dos tramvies
A final de setembre unes tres-centes persones es van unir per reclamar la connexió del Trambaix i el Trambesòs per la Diagonal. La convocatòria, realitzada pel sindicat Comissions Obreres (CCOO), en col·laboració amb col·lectius de ciclistes, Barcelona Camina i PTP es van trobar als jardinets de Gràcia on es va llegir un manifest que reclamava una Diagonal per a tothom. També demanaven que s’apostés per l’ecomobilitat, amb l’ampliació de voreres, i perquè es perllongués el tramvia els 4 km que faltaven per connectar els ramals del Besòs i el Baix Llobregat.

Dos informes valoren positivament la unió dels tramvies per la Diagonal
A l’octubre es van donar a conèixer dos estudis sobre la unió dels tramvies per la Diagonal. El primer, encarregat a TramMet, donava peu a pensar que l’enllaç entre el Trambaix i el Trambesòs era viable. El segon, encarregat per PTP a l’enginyera Marina Lussich, amb la participació de José Luis Rodrigo (PTP) i Pay Noy (PTP), valorava l’ocupació, la velocitat i la regularitat dels autobusos que passaven per la Diagonal.

El primer estudi analitzava la unió dels dos tramvies entre les places Francesc Macià i les Glòries, sense haver d’alterar el trànsit a l’Eixample on aquests podrien arribar a una velocitat comercial de 18 km, un valor semblant al que tenen actualment les xarxes en servei.

Per la seva banda, l’Ajuntament de Barcelona apuntava que la incorporació del tramvia pel tram central de la Diagonal obligaria a modificar el sistema de circulació de l’Eixample, en carrers com Muntaner, Balmes, Aribau, València, Aragó o Mallorca. Alhora també obligaria a donar més temps als semàfors i això perjudicaria altres vies amb un important volum de trànsit i també línies de bus dels Transports Metropolitans de Barcelona (TMB). A més, els defensors de la implantació del tramvia per la Diagonal defensaven l’operació perquè permetria remodelar la Diagonal o això ajudaria que els vianants guanyessin espai per circular.

Tot i això, l’informe encarregat per TramMet posava de manifest que només es necessitaven petits ajustaments de semàfors. La clau de tot, segons TramMet, era que els tramvies portessin una velocitat que els permetés arribar als semàfors en verd, que seria d’un 18 km/h. D’aquesta manera s’apostava per la connexió entre els tramvies, perquè segons les projeccions d’ús, amb només 5 km més de vies el nombre de viatgers podria doblar-se.

Pel que fa al segon estudi, el president de PTP, Pau Noy, proposava la unió de la plaça de les Glòries i la plaça Francesc Macià de manera que s’aconseguís una freqüència de pas d’un tramvia cada tres minuts. La proposta consistia a allargar la línia T1 (Bon Viatge-Francesc Macià) fins a Glories, i la T5 (Gorg-Glòries) fins a la Zona Universitària.

Segons l’estudi, des del punt de vista econòmic, el cost d’explotació per passatger seria un 36% menor en el tramvia que en l’autobús, cosa que suposaria un estalvi anual de 9 MEUR. Altres aspectes de l’estudi reflectien l’estalvi del consum energètic que es valorava fins a un 50% més barat en l’ús del tramvia, i un estalvi de temps valorat en 30.000 € diaris.

Oposició de l'Ajuntament de Barcelona per unir els tramvies per la Diagonal
A final d’any l’Ajuntament de Barcelona descartava la connexió dels dos tramvies per la Diagonal. El regidor de Mobilitat i Seguretat, Jordi Hereu (Partit dels Socialistes de Catalunya, PSC), va manifestar que el consistori no era partidari de l’enllaç en superfície per la Diagonal, perquè encabir els tramvies a 18 km per hora entorpiria el trànsit a bona part de l’Eixample. En aquest sentit, el consistori mantenia que ubicar el tramvia en superfície, a banda de la reforma urbanística que implicaria, seria incompatible amb la xarxa viària actual.

D’altra banda el Pla Director d’Infraestructures 2001-2010 (PDI) preveia la possibilitat d’enllaçar els dos tramvies, però sense especificar si es faria per superfície o soterrat. Tot i això l’Ajuntament havia mantingut que només es podria fer per un túnel, i en tot cas, preferia potenciar el transport amb més capacitat. Alhora el mateix pla de desplegament de les xarxes de transport metropolitanes preveia allargar la línia de Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) des de la plaça d’Espanya fins a la plaça Francesc Macià. L’Ajuntament es pronunciava a favor d’aquest projecte i enllaçar FGC fins a les Glòries, passant per sota la Diagonal o fins i tot amb alguna estació a la zona del barri de Gràcia.

Tot i això la unió dels tramvies per la Diagonal tenia el suport dels Ajuntaments del Baix Llobregat i del Besòs i de diverses associacions de promoció del transport públic. Però la Generalitat, en els projectes de futur del tramvia, tenia prevista l'arribada del Trambaix al municipi de Sant Just Desvern per a final de 2005 i la del Trambesòs a Badalona durant el 2006.
 
Més informació
www.bcn.es
www.tramvia.org
www.trambcn.com
www.laptp.org
www.elpunt.es
www.lavanguardia.es
Imprimeix Enviar notícia
La TafaneraDeliciousGoogleRemoumeMenéameDiggTechnoratiIndependènciaCatosferaFacebookTwitterYahoo! BookmarksTechnorati
Fotogaleria relacionada