Diumenge 18 de Febrer de 2018
Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per recopilar informació estadística sobre els hàbits de navegació. Si segueix navegant, considerem que accepta la seva instal·lació i ús. Llegeix més Accepto
POUM DE SALOU
Josep Báguena

Actualitzat a 31/12/2003

L’octubre del
2003 la Comissió Territorial d’Urbanisme de Tarragona ha aprovat definitivament el nou Pla d’ordenació urbanística municipal (POUM) de Salou. L’exhauriment de la vigència del Pla general d’ordenació urbana del 1992, la manca de nou sòl urbanitzable per al desenvolupament demogràfic i turístic del municipi i la necessitat d’adaptar el planejament a les modificacions dels traçats viari i ferroviari, han motivat la redacció del nou document.

L’ any 2002 al municipi de Salou residien 16.050 habitants censats, mentre que les estimacions de màxima ocupació la destinació turístic a més important de la Costa Daurada consideraven que el municipi podia acollir fins a 200.000 habitants.

L’ àmbit residencial del municipi s’ubicava en dos sectors ben diferenciats d'un territori determinat: el nucli urbà i el Cap de Salou. Dins del nucli urbà es diferenciava, alhora, l’àmbit de residència permanent, on es genera l’activitat econòmica i comercial del municipi, de l’àmbit turístic sobre la zona de llevant. A la zona del cap de Salou es desenvolupava tant l’ús residencial d’habitatge habitual com l’ús turístic estacional.

El nou POUM va dissenyar un model de creixement urbanístic basat en tres eixos principals: l’habilitació de sòl per a ús residencial, la reserva de sòl per a noves àrees d’ús turístic i hoteler i la creació de zones estratègiques per a nous equipaments públics i de serveis.

Antecedents de planejament
L’ anterior Pla general d’ordenació urbana, de l’any 1992, va exhaurir l’any 2000 el seu període de vigència, previst per a vuit anys, durant els quals el municipi havia assolit el creixement demogràfic de 15.000 habitants censats previst pel PGOU. Així mateix, l’any 2000 el municipi també va exhaurir el sòl urbanitzable previst al Pla del 1992. Aquests fets juntament amb la previsió de modificació del traçat del CORREDOR MEDITERRANI FERROVIARI i la construcció d’un nou eix viari entre Salou i Cambrils van fer que es decidís engegar el procés de redacció de la principal figura de planejament urbanístic municipal.

Els estudis per a redactar el nou Pla d’ordenació urbanística de Salou van començar a la darreria de l’any 2000. L’ aprovació inicial del POUM va tenir lloc en sessió plenària de l’Ajuntament el 28 de juny de 2001.

Tendències de futur
a) Ús residencial i turístic
El nou POUM havia de definir el creixement i desenvolupament urbanístic del municipi, tant turístic com residencial, per als deu anys següents, i de partida es va estimar que la població podria créixer fins a la quantitat de 24.000 habitants censats, amb la hipòtesi d’una mitjana anual de mil nous residents per any.

L’ any 2000, les 1.481 ha del municipi estaven classificades de la manera següent: 422,97 ha de sòl urbà (el 28,56% del total del municipi), 60,23 ha de sòl urbanitzable (4,07%), 505,47 ha de sòl no urbanitzable (34,13%), a banda del centre recreatiu i turístic Universal Mediterrània-Port Aventura, que amb 492,33 ha ocupa el 33,24 % del terme municipal.

El nou POUM va proposar augmentar el sòl urbanitzable en 187,44 ha, un 12,66% del terme municipal, fet que va reduir el sòl no urbanitzable al 21,37% (318,03 ha) de la superfície municipal.

En aquest sentit destacava especialment la fita per la qual el POUM de Salou 2000-2010 va apostar decididament i que consistia en assolir els 25.000 habitants establerts permanentment en l’horitzó temporal de l’any 2010 i en dotar el municipi d’infraestructures turístiques necessàries per a poder acollir més de 2,5 milions de turistes anuals.

Pel que fa als creixements residencials, el Pla es va basar en el fet de mantenir la tendència sostinguda els darrers deu anys, on el creixement mitjà va ser del 7% anual. En referència a l’ús turístic, el Pla va preveure dos àmbits de creixement, amb una aportació d’entre 13.000 i 14.000 noves places hoteleres, fet que comportaria també dotar el municipi de nous equipaments que responguessin a les necessitats generades per aquestes xifres.

La principal zona d’expansió residencial programada quedava delimitada pel barranc de Barenys, a ponent, pel futur vial Salou-Cambrils i per la zona urbana, a llevant. En aquest sector de 35,73 ha es va preveure la construcció de 658 habitatges permanents (510 plurifamiliars i 148 d'unifamiliars).

Les zones d’expansió turística i hotelera, al sud del municipi i en l’eix de l’autopista A-14 Salou-Reus, cobrien una superfície de 106,53 ha i suposarien la construcció de 796 habitatges permanents, 1.858 habitatges per a ús turístic i 13.450 noves places hoteleres.

b) Infraestructures i equipaments
Pel que fa a les tendències en infraestructures –que responen en gran mesura als creixements previstos– al POUM es plantegen bàsicament quatre àmbits: l’hidrogràfic, el viari, el ferroviari i el litoral.

L’ obra més important prevista pel sistema general hidrogràfic és la canalització del barranc de Barenys en el tram comprès entre la futura variant Salou-Cambrils i la Porta de Ponent.

L’ autovia Salou-Cambrils és la principal infraestructura viària prevista al Pla. Així mateix, el trasllat de la traça del ferrocarril del corredor mediterrani fora del terme municipal va facilitar la previsió d’un vial o passeig que travessaria tot el nucli urbà de Salou connectant amb la rambla del Parc.

Respecte a les actuacions al litoral, el Pla va incidir especialment en la construcció d’un camí de ronda que inclouria un recorregut reservat als vianants al llarg de tota la costa del terme municipal de Salou, entre la zona dels Pilons i el límit amb el terme municipal de Vila-seca.

En l’apartat d’equipaments, el Pla va preveure de crear una gran àrea esportiva, de construir un auditori municipal, dos centres d’ensenyament, un de primària i un de secundària, d’ampliar el centre d’assistència primària, tres nous aparcaments públics i una nova estació d’autobusos.

L’ Ajuntament de Salou, en sessió plenària, va aprovar el text refós al Pla d’ordenació urbanística municipal, en el qual es recollien algunes modificacions al text inicial introduïdes per la Comissió Territorial d’Urbanisme de Tarragona (CTUT). El text el signaven els serveis tècnics municipals de planejament i Limonium S.C.P. Aquest va ser tramès a la Comissió el setembre del 2003 i el POUM de Salou va ser definitivament aprovat per acord de la CTUT l’1 d’octubre de 2003.

Més informació
www.salou.org/POUM
Imprimeix Enviar notícia
La TafaneraDeliciousGoogleRemoumeMenéameDiggTechnoratiIndependènciaCatosferaFacebookTwitterYahoo! BookmarksTechnorati
Tarragonès