Dimecres 13 de Novembre de 2019
Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per recopilar informació estadística sobre els hàbits de navegació. Si segueix navegant, considerem que accepta la seva instal·lació i ús. Llegeix més Accepto
PORT DE SANT CARLES DE LA RÀPITA

Jordi Oliver

Actualitzat a 31/12/2007

El gener de 2007 s’inicien les obres de construcció del nou port esportiu de Sant Carles de la Ràpita, consistent en una dàrsena de 228.750 m2, i amb gairebé 1.100 amarradors per a embarcacions d’entre 8 i 30 m d’eslora. Les previsions inicials del projecte són que la primera fase del port estigui enllestida per a la primavera de 2008, amb una primera oferta de 574 amarradors. A l’estiu, durant l’execució de les obres, es descobreixen 2.000 m2 de terrenys contaminats amb metalls pesants. Aquestes terres són retirades i traslladades a abocadors controlats i no interfereixen en l’execució de les obres en curs.

Sant Carles de la Ràpita és un municipi de la comarca del Montsià (Tarragona), de 14.262 habitants (l’any 2007) situat al sud del delta de l’Ebre. El seu port, amb 551 amarradors, refugiat al fons del port dels Alfacs, és un dels més importants de Catalunya (l’any 2006 va representar prop de l’11% de la facturació de Ports de la Generalitat) i va ser remodelat l’any 1954. En l’àmbit pesquer, el seu volum de captures de llagostí i de marisc l’han convertit en un port de renom. I en l’àmbit de comerç de mercaderies, l’any 2006 s’hi van carregar 4.636 t de productes, principalment arròs trossejat, i s’hi van descarregar 10.084 t de materials, principalment adobs naturals o químics.

Presentació del projecte

El mes de novembre de 2006, durant la celebració del Saló Nàutic de Barcelona, el secretari per a la Mobilitat i president de Ports de la Generalitat, Manel Nadal, va presentar el projecte d’una dàrsena per a embarcacions esportives de 228.750 m2 situada al nord del port pesquer de Sant Carles de la Ràpita, amb gairebé 1.100 amarradors previstos. L’alcalde de la Ràpita, Miquel Alonso (Partit dels Socialistes de Catalunya, PSC), va destacar “l'espectacularitat” d'un projecte que costarà 20 MEUR i va explicar que un dels primers treballs que s’hauran de fer és dragar tot l'espai on s'ha de situar el port esportiu, ja que es tracta d'una zona amb molt poca profunditat –de 0,5 a 1,5 m– que s'hauria de dragar fins als 2 i 4 m de profunditat.

Les previsions inicials eren que la primera fase del projecte estigués enllestida per a la primavera de 2008, amb una oferta de 574 amarradors per a embarcacions d’entre 8 i 30 m d’eslora.

El projecte del port
L'empresa Sant Carles Marina SA, encarregada de la construcció i explotació posterior del port per un període de trenta anys, va iniciar les obres de la dàrsena esportiva interior del port de la Ràpita la darrera setmana de gener de 2007. Aquesta dàrsena es dividia en tres zones: aigua (193.109 m2), terra (6.574 m2) i àrea pública (29.067 m2).

El projecte constructiu preveia que la dàrsena interior s'adaptés a les característiques físiques de l'entorn. Així, la nova instal•lació esportiva s'aïllaria del marge de la zona de ribera a través d'un pantalà flotant, que permetria garantir la renovació de les aigües que l'envolten i protegir-ne la qualitat. A més, aquest pantalà, per la part de sota, disposaria d'una barrera per a impedir el pas d'elements que poguessin perjudicar el medi ambient.

Aquesta instal•lació esportiva preveia incloure una plaça arbrada (de 9.685 m2), una zona enjardinada (de 14.877 m2) i una àrea d'aparcament (de 4.505 m2). Així mateix, estava projectada la inclusió d’una superfície comercial de 3.244 m2.

El projecte també preveia la creació d'un hàbitat humit que havia d’ajudar a integrar la dàrsena esportiva amb el paisatge i que, a més, permetria conservar l'espai natural de la zona i, especialment, els hàbitats de les aus aquàtiques. Amb l'objectiu de protegir aquest entorn es va projectar un pont de 30 m de longitud i 11 d'amplada, com a única connexió entre la zona de ribera i la dàrsena esportiva.

Just davant de la futura dàrsena estava previst el desenvolupament del pla parcial del Saliner, on estava pensat construir-hi 1.200 habitatges.

Descoberta de sòl contaminat
L’estiu de 2007, durant l’execució de les obres del port, es van descobrir 2.000 m2 de terrenys contaminats amb metalls pesants, procedents possiblement d'un abocament irregular de runes de l'enderroc de l'antiga fàbrica d’adobs químics Cros.

A principi de novembre, l'Agència de Residus de Catalunya (ARC) va aprovar el projecte per a recuperar el sòl contaminat, i el va adjudicar de manera immediata per tal que les obres, que tenien un termini d'execució d'un mes i mig, poguessin començar al cap de quinze dies. El projecte preveia extreure les terres contaminades i traslladar els residus especials a un dipòsit controlat de classe III, situat a la comarca de l’Anoia i únic a Catalunya d'aquestes característiques. Quant als residus no especials de classe II i els residus inerts de classe I, aquests anirien a un dels dipòsits controlats que hi ha a la demarcació de Tarragona. La zona afectada s’havia d’acabar reomplint amb materials nets.

Fonts de Ports de la Generalitat van assegurar que l’actuació no interferiria en la construcció de la dàrsena esportiva, les obres de la qual no s’havien aturat en cap moment.

Venda d’amarradors
A final d’agost la societat promotora de la futura dàrsena esportiva va comunicar que ja havia venut quasi la totalitat dels amarradors de la primera fase del projecte. El 25% dels amarradors van ser adquirits per ciutadans britànics, el 10% per ciutadans de la resta de la Unió Europea (UE) i el 65% restant, per ciutadans de l’Estat espanyol.

Durant l’any 2007 s’han iniciat les obres de la primera etapa de construcció de la nova dàrsena per a embarcacions esportives al port de Sant Carles de la Ràpita. Complint amb el calendari previst i amb l’única incidència de la troballa de 2.000 m2 de sòls contaminats amb metalls pesants, es preveu que les obres s’acabin durant la primavera de 2008.

Més informació
www.portsgeneralitat.org
Imprimeix Enviar notícia
La TafaneraDeliciousGoogleRemoumeMenéameDiggTechnoratiIndependènciaCatosferaFacebookTwitterYahoo! BookmarksTechnorati
Montsià
Fotogaleria relacionada