Dimarts 22 d ' Octubre de 2019
Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per recopilar informació estadística sobre els hàbits de navegació. Si segueix navegant, considerem que accepta la seva instal·lació i ús. Llegeix més Accepto
PORT DE PALAMÓS

Anna Torres

Actualitzat a 31/12/2007

El port de Palamós tanca la temporada de creuers 2007 amb trenta escales, 22.184 passatgers i 9.653 tripulants. Amb l’objectiu de potenciar-lo com a destinació de creuers i per a impulsar una línia marítima regular amb les illes Balears, s’anuncia una nova estació marítima amb una inversió pública de 293.000 €. D’altra banda, el Pla de ports de Catalunya preveu ampliar el port Marina de Palamós, amb 140 amarradors nous i 130 places de marina seca, i augmentar els camps de boies de s'Alguer, Castell i la Fosca. Aquesta intenció genera una moció conjunta de tots els grups polítics, i el DPTOP rebutja el projecte encara que confirma que mantindrà la possibilitat d’ampliació.

El municipi de Palamós se situa al sud-est de la comarca del Baix Empordà. Limita amb el mar Mediterrani i els termes municipals de Calonge, Vall-llobrega, Mont-ras i Forallac. La seva superfície és d’uns 14 km2 i el 2007 tenia una població de 17.400 habitants. Palamós té una llarga tradició marinera i una activitat portuària intensa que queda palesa en el port de Palamós, el més important de Catalunya en trànsit de creuers de luxe després del de Barcelona, i en el port Marina amb més de 800 amarradors.

El port de Palamós
El port de Palamós, gestionat per l’ens públic Ports de la Generalitat, se situa entre la platja Gran i el far de Palamós. Es tracta d’un port esportiu, pesquer i comercial que disposa de nou molls amb un total de 1.549 metres lineals. El sector pesquer dóna cabuda a 111 embarcacions que durant el 2006 van obtenir un volum de pesca de 2.854.432 quilograms, mentre que el sector comercial va representar el mateix any un volum de mercaderies de 293.951 tones. Pel que fa al sector esportiu, consta de 741 amarradors per a embarcacions de sis a dotze metres d’eslora.

Tanmateix, l’aspecte més destacable del port és la seva importància com a escala de creuers turístics. Les instal•lacions, els serveis i els accessos de què disposa han estat projectats per a facilitar l’arribada dels grans vaixells de creuer que fan ruta per la Mediterrània. A més, Ports de la Generalitat ha col•laborat en la potenciació d’aquest port assistint a jornades, congressos i fòrums internacionals del mercat de creuers. Tot això ha fet que el port s’hagi consolidat com a el segon port de Catalunya més important en el trànsit de creuers de luxe.

La temporada de creuers turístics 2007
El port de Palamós va tancar la temporada de creuers 2007 amb un total de trenta escales, 22.184 passatgers i 9.653 tripulants. Aquests resultats representaven un increment del 67% en escales de creuers i un augment del 84% en nombre de passatgers respecte de la temporada 2006, en què el port empordanès havia rebut divuit escales i 12.025 passatgers. Així, per segon any consecutiu, el port havia batut nous rècords tant en nombre d’escales com en xifra de passatgers. Aquest balanç positiu enfortia la posició del port com a destinació de creuers dins l’arc mediterrani.

Davant la previsió de l’escala d’onze creuers es va posar en funcionament un servei especial d’autobús per a facilitar la mobilitat cap al municipi a les persones que arribaven a bord dels grans creuers. L’autobús recollia els turistes al moll comercial i els portava fins al centre de la ciutat. Així mateix, el consistori empordanès en cada escala de creuer instal•lava un punt d’informació a peu de vaixell on es facilitava als passatgers documentació de promoció turística del municipi.

El projecte de futur pel port de Palamós
Amb l’objectiu de potenciar el port de Palamós com a destinació de creuers turístics, la Cambra de Comerç de Palamós i Ports de la Generalitat van participar el mes de març a la fira de creuers Seatrade Cruise Shipping Convention que se celebrà a Miami. Durant aquesta fira van constatar el potencial de creixement del mercat de creuers a la Mediterrània, i van mostrar la voluntat de consolidar el nombre d’escales actuals i d’aconseguir que el port fos origen o destí d’una línea marítima regular.

El 4 de juny el secretari per a la Mobilitat del Departament de Política Territorial i Obres Públiques (DPTOP) i president de Ports de la Generalitat, Manel Nadal, va aprofitar la primera arribada del veler de luxe Wind Surf a Palamós per a anunciar que a la tardor començarien les obres d'una nova estació marítima destinada a cobrir les necessitats dels creuers. El projecte estava previst per a ser executat durant el mes de novembre, quan s'acabava la temporada de creuers, perquè la terminal pogués entrar en servei a principi d'abril, data en què es tornava a iniciar la temporada.

El projecte constructiu de l’estació marítima del port de Palamós va ser adjudicat per Ports de la Generalitat a la Unió Temporal d’Empreses (UTE): Servià Cantó, SA i FCC Construcción, SA. Les obres suposaven una inversió pública de 293.000 € i s’havien dexecutar en un termini de quatre mesos. La nova terminal, que s’ubicaria al moll comercial, tindria una sola planta, ocuparia una superfície de 182 m2 i disposari d’una oficina de control i vigilància per a la Guàrdia Civil, un espai destinat als sistemes de seguretat, sales d’espera per als passatgers, una oficina de turisme i espais auxiliars. A part de consolidar la importància del port empordanès, aquest projecte havia d’impulsar una línia marítima regular amb les illes Balears.

A final d’any les obres de l’estació marítima del port havien començat i s’havia creat un grup de treball, del qual formaven part l'Ajuntament, la Generalitat, els operadors portuaris i la Cambra de Comerç, Indústria i Navegació de Palamós, per a captar nous mercats, promocionar el port i impulsar la línia regular amb les illes Balears.

El projecte d’ampliació de la marina de Palamós
El port Marina de Palamós és un port esportiu inaugurat al 1992 i concessionat per Nàutic Palamós SA. Se situa a la platja d’en Roc, a l’est del port de Palamós, i disposa de 866 amarradors per a embarcacions de set a trenta metres d’eslora.

El 20 de febrer de 2007 es va aprovar el PLA DE PORTS DE CATALUNYA que, tenint en compte el reequilibri territorial a l’hora d’ubicar nous amarratges, preveia 433 noves places a tota la costa gironina amb el potencial d’ampliació de les instal•lacions de l’Estartit, Empuriabrava, Marina Port d’Aro o Marina Palamós, entre altres. Tenint en compte això, la voluntat del port Marina de Palamós era construir 130 places de marina seca i 140 amarradors nous per a embarcacions de gran eslora, i augmentar els camps de boies de s'Alguer, Castell i la Fosca. Aquesta intenció va provocar el rebuig unànime de tots els grups polítics representats al consistori, que consideraven que l’actuació suposaria un impacte a la façana litoral del municipi i un consegüent impacte mediambiental; a més, l’ampliació del port situaria Palamós per sobre de la mitjana de Catalunya en amarratges per quilòmetre de costa, cosa que provocaria una densitat insostenible d’embarcacions a la zona.

L’Ajuntament de Palamós ja havia presentat al•legacions al pla, però havien estat rebutjades, de manera que va optar per elaborar una moció conjunta entre tots els partits municipals.

Finalment al desembre, el DPTOP va rebutjar el projecte d’ampliació proposat per Port Marina de Palamós. Tanmateix, el conseller Joaquim Nadal va confirma que es mantenia la possibilitat d’ampliació prevista al Pla de ports de Catalunya, tot i que aquesta es consensuaria amb l’Ajuntament.

Més informació
www.cncostabrava.com
www.lamarinapalamos.es
www.portsgeneralitat.org
www10.gencat.net/ptop/AppJava/cat/portscat/ports/index.jsp
Imprimeix Enviar notícia
La TafaneraDeliciousGoogleRemoumeMenéameDiggTechnoratiIndependènciaCatosferaFacebookTwitterYahoo! BookmarksTechnorati
Baix Empordà
Fotogaleria relacionada