Dimecres 23 d ' Octubre de 2019
Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per recopilar informació estadística sobre els hàbits de navegació. Si segueix navegant, considerem que accepta la seva instal·lació i ús. Llegeix més Accepto
PORT DE BLANES
Juli Valdunciel

Actualitzat a 31/12/2007

A final de 2006 s’aprova el Pla especial del port de Blanes i a principi de 2007 comencen els estudis previs al projecte constructiu del nou dic de recer. Ports de la Generalitat anuncia una partida de 15 MEUR del Pla d’actuacions de 2008 per a la construcció del nou dic i licita les obres per instal•lar dues noves cambres de gel a la llotja. El patró major de la Confraria de Pescadors, Eusebi Esgleas, es mostra satisfet però reitera la desprotecció del port davant l’onatge exterior i reclama la licitació de les obres del nou dic.


Antecedents 2004, 2005

El port de Blanes, a la comarca de la Selva, va ser construït el 1914 i a la dècada dels seixanta es va ampliar amb la construcció del club nàutic. Als anys vuitanta hi va haver una temptativa d’ampliació del port cap al sud, fins a la punta de Santa Anna, però no fou reeixida. Actualment, les instal•lacions es reparteixen entre els usos pesquers, gestionats per Ports de la Generalitat, i els usos nàutics, gestionats, en règim de concessió, pel Club de Vela Blanes. L’estructura física del port consisteix en dos dics exteriors i les zones de ribera, on amarren 61 embarcacions pesqueres, 200 d’esbarjo i 15 de dedicades al transport de viatgers.

El 2002 es va constituir la Plataforma Proampliació del Port de Blanes, integrada per la Confraria de Pescadors de Blanes i diversos empresaris turístics. La Plataforma denunciava la manca d’espai per a les activitats pesqueres i que l’antic espigó era vulnerable davant dels temporals. Tanmateix, el grup municipal d’Esquerra Republicana de Catalunya (ERC) i la plataforma ecologista Salvem Pinya de Rosa s’hi van oposar i van proposar com a alternativa la construcció d’una marina seca i el reforçament del dic de la zona dels pescadors.

A principi de 2005 Ports de la Generalitat va presentar l’Avantprojecte del Pla especial del port de Blanes. El projecte proposava construir un espigó de recer nou, ampliar les zones de serveis i la construcció d’una marina seca amb un cost global de 19,85 MEUR. A final de 2005 es va aprovar inicialment l’estudi d’impacte ambiental del pla. Rafael Sardà, director del Grup de Recerca de Gestió Costanera del Centre d’Estudis Avançats de Blanes (CEAB), va criticar el fet que l’estudi no valorés la inestabilitat de la muntanya de Sant Joan, que dóna abric a les instal•lacions, i va afirmar que l’ampliació del port podria provocar una alteració de les platges de Blanes.

A principi de 2006 es va iniciar l’exposició pública del pla i alguns dels col•lectius que havien participat en la comissió per a estudiar la solució pel port van presentar-hi al•legacions. D’una banda, l’Associació de Veïns del Port i els propietaris del Convent de Blanes van reclamar l’elaboració d’un estudi sobre els riscos en relació amb la muntanya de Sant Joan. De l’altra, la Confraria de Pescadors va sol•licitar més espai on dipositar els estris de pesca, que es fes subterrani l’aparcament previst per a vehicles privats i la delimitació d’un espai per a la possible ubicació d’una capitania marítima. Per últim, el regidor d’Urbanisme, portaveu del grup municipal d’ERC i membre de l’equip de govern municipal juntament amb el Partit dels Socialistes de Catalunya (PSC) i Iniciativa per Catalunya-Verds (ICV), Joan Puig, va demanar que el pla fos declarat nul per manca de documentació i que se n’iniciés de nou la tramitació. Concretament, Puig va sol•licitar l’elaboració d’estudis per a analitzar l’impacte que l’ampliació del port podia produir a la platja de s'Abanell i al delta del riu Tordera i en el fons marí i la punta Santa Anna.

El desembre de 2006 l’Ajuntament de Blanes i la Generalitat van aprovar definitivament el Pla especial del port de Blanes. La proposta incloïa quatre punts bàsics. En primer lloc, millorar les condicions de recer del port amb la construcció d’un nou dic d’abric exterior. En segon lloc, l’ampliació de la part dedicada a l’activitat pesquera amb la remodelació dels molls, la construcció d’una nova fàbrica de gel i noves casetes per als estris dels pescadors. En tercer lloc, impulsar les activitats esportiva i turística amb l’ampliació del contradic per a protegir la zona de l’onatge, la delimitació d’un espai per a ubicar-hi la nova Escola Municipal de Vela, la creació d’una marina seca i l’habilitació d’una zona d’embarcament per als creuers turístics. A l’últim, reordenar els vials d’accés al port i construir un nou passeig de vianants per integrar-lo dins la trama urbana.

La Generalitat destina 15 MEUR a la construcció del nou dic de recer
El febrer de 2007 van començar els estudis previs al projecte constructiu del dic d’abric del port de Blanes. Aquesta actuació, prevista en el Pla especial del port de Blanes, era el primer pas per a millorar les condicions de recer del port i permetre el futur desenvolupament de les instal•lacions. Un cop finalitzats els treballs, que havien de tenir una durada de dos mesos, es preveia que Ports de la Generalitat iniciés els tràmits per a licitar les obres.

A final de setembre, l’Ajuntament de Blanes va modificar el Pla especial del port de Blanes per tal que la Generalitat pogués licitar les obres per a instal•lar dues noves càmeres de gel a la llotja i adaptar-la així a les necessitats tècniques i sanitàries de la normativa de Ports de la Generalitat. El patró major de la Confraria de Pescadors, Eusebi Esgleas, es va mostrar satisfet per la mesura però va reiterar la preocupació dels pescadors a causa de la desprotecció davant l’onatge exterior i va reclamar la licitació de les obres del nou dic de recer.

Al novembre, Ports de la Generalitat va anunciar que destinaria 15 dels 28 MEUR del pressupost del Pla d’actuacions per al 2008 a la construcció del nou dic de recer del port. Aquesta partida era la primera de les dues que havien de permetre acabar les obres de millora de recer del port, valorades en 22 MEUR.

Més informació
www.blanes.net
www.el-convent.com
www.cvblanes.cat
www.portsgeneralitat.org
Imprimeix Enviar notícia
La TafaneraDeliciousGoogleRemoumeMenéameDiggTechnoratiIndependènciaCatosferaFacebookTwitterYahoo! BookmarksTechnorati
Selva