Dilluns 22 de Juliol de 2019
Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per recopilar informació estadística sobre els hàbits de navegació. Si segueix navegant, considerem que accepta la seva instal·lació i ús. Llegeix més Accepto
POLÍGON INDUSTRIAL LES CANALS II (LLEIDA)

Josep Ramon Mòdol

Actualitzat a 31/12/2007

La Diputació de Lleida presenta a mitjan gener de 2007 el projecte de construcció del polígon industrial les Canals II, a cavall dels termes municipals de Lleida i Alcoletge, en un espai encerclat per l’N-II, la C-13 i l’L-11, i amb possibilitat d’accés ferroviari. Paral•lelament, l’Ajuntament de Lleida i l’Institut Català del Sòl projecten un altre polígon, anomenat Torre Blanca, en l’eix de l’N-240. El mes de juliol de 2007 el Ministeri de Foment es mostra interessat a col•laborar en el desenvolupament del polígon industrial les Canals II.


L'alcalde de Lleida, Àngel Ros, del Partit dels Socialistes de Catalunya (PSC), i el president de la Diputació, Isidre Gavín, de Convergència i Unió (CiU), es van reunir durant el setembre de 2005 al Palau de la Paeria per tractar la possible creació conjunta d'un nou polígon industrial de 132 ha de superfície (43 de les quals de propietat de la corporació provincial) a la partida les Canals de la ciutat de Lleida, en un espai situat entre les carreteres C-13, N-II i L-11, i pròxim al traçat del FERROCARRIL D’ALTA VELOCITAT. La proposta, ideada per la Diputació de Lleida, tenia l’objectiu d'ampliar el sòl industrial existent a la ciutat, que en aquell moment ja es trobava pràcticament esgotat.

L’alcalde Ros va explicar que tant l’Ajuntament de Lleida com la Generalitat estudiarien amb interès la proposta, valorant-la molt positivament i destacant la creació d’una important plataforma logística.

El projecte del polígon les Canals II enfronta Diputació i Paeria
A final de gener de 2007 l’Ajuntament de Lleida (Paeria) assegurava que encara no havia rebut la documentació corresponent al projecte del nou polígon industrial les Canals II, que en aquells moments s’havia transformat en un projecte supralocal que afectava els termes municipals d’Alcoletge i Lleida i superava les 400 ha de superfície.

Isidre Gavín va desmentir aquestes afirmacions i declarava que el projecte, lluny d’estar aturat, estava més viu que mai, i que el 15 de gener s’havia presentat el plec de documentació del projecte de polígon als registres de la Paeria, de l’Ajuntament d’Alcoletge, així com als departaments de Medi Ambient i Habitatge (DMAH) i de Política Territorial i Obres Públiques (DPTOP) de la Generalitat. La documentació incloïa l'avanç de planejament, l'avaluació econòmica del sector, l'estudi i justificació de la seva viabilitat, la diagnosi ambiental i l'informe de mobilitat, que incorporava també una anàlisi de la intermodalitat de l’àrea.

Gavín reclamava més implicació per part de la Paeria en un dels projectes de desenvolupament industrial més importants de Catalunya, sobretot tenint en compte que l'Empresa Municipal d'Urbanisme (EMU) de l’Ajuntament de Lleida havia comprat una finca dins l’àmbit del projecte.

Aquestes friccions cal situar-les en un context en què tant Gavín com Ros eren candidats a l’alcaldia en les eleccions municipals de maig de 2007.

El projecte es presenta en societat
El president de la Diputació de Lleida, Isidre Gavín, acompanyat de la tècnica del projecte, Montserrat Giné, del president de la Cambra de Comerç, Joan Simó, i de l’equip tècnic de la Corporació provincial, va presentar el 2 de març davant del sector socioeconòmic de Lleida el nou projecte de polígon industrial les Canals II.

El nou polígon, amb una extensió total de gairebé 433 ha repartides entre els termes municipals de Lleida (339 ha) i Alcoletge (94 ha), estava ideat per a garantir l’oferta de sòl industrial a mitjà termini, en un enclavament situat entre els principals polígons ja existents a la ciutat (Segre, Camí dels Frares i les Canals), i hauria de permetre fixar les empreses ja presents en el territori i possibilitar, també, la implantació d’empreses foranes. La superfície de sòl edificable per a usos industrials i logístics superava les 173 ha.

Un dels aspectes que va destacar Gavín fou que el projecte preveia la conversió de l’àrea en un important centre logístic intermodal, atès que disposaria de bones comunicacions per carretera i tindria accés per ferrocarril fins al PORT DE TARRAGONA.

L’Ajuntament de Lleida projecta un polígon de dimensions similars
L'alcalde de Lleida, Àngel Ros, va recordar que prèviament els terrenys del polígon les Canals II havien de patir un procés de requalificació des de la situació actual de sòl no urbanitzable rústic a sòl urbanitzable industrial, fet que faria necessària una modificació puntual del planejament general de Lleida i Alcoletge i la redacció d’informes tant per part de l’Administració local com de la Generalitat.

Ros va aprofitar per a anunciar que, conjuntament amb l’Institut Català del Sòl (Incasol), l’Ajuntament ja havia comprat 300 ha en la zona del futur polígon industrial de Torre Blanca, a tocar de la carretera N-240, i que la previsió final era que la superfície del polígon arribés fins a les 500 ha. En aquest sentit, en un acte de campanya de final de maig, Ros es va comprometre davant l’Associació de Transportistes a reservar una parcel•la de 200.000 m2 per a la construcció d’una nova Ciutat del Transport.

Foment estudia implicar-se activament en el nou polígon
El president de la Diputació de Lleida, Isidre Gavín, i la secretària general d’Infraestructures del Ministeri de Foment (MIFO), Josefina Cruz Villalón, es van reunir a final de juliol a Madrid per tal d’analitzar el projecte del polígon industrial les Canals II. El MIFO es va comprometre a estudiar la possibilitat de fer un desviament de la línia fèrria actual per tal que la zona esdevingués una plataforma logística intermodal, i a valorar, també, una futura participació en el projecte a través de la Societat Estat d’Infraestructures Terrestres (SETI).

L’estat del projecte no va patir variacions durant els darrers mesos de 2007, i es trobava encara pendent dels tràmits municipals i autonòmics pertinents. La Diputació de Lleida preveia que el polígon seria una realitat en l’horitzó 2010.

Més informació

lleida.e-noticies.com
www.diputaciolleida.es
www.socialistes.cat
Imprimeix Enviar notícia
La TafaneraDeliciousGoogleRemoumeMenéameDiggTechnoratiIndependènciaCatosferaFacebookTwitterYahoo! BookmarksTechnorati
Segrià
Fotogaleria relacionada