Dimecres 23 d ' Octubre de 2019
Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per recopilar informació estadística sobre els hàbits de navegació. Si segueix navegant, considerem que accepta la seva instal·lació i ús. Llegeix més Accepto
PLATAFORMA LOGÍSTICA DE L'ALT CAMP (VALLS I EL PLA DE SANTA MARIA)
Plataforma Logistica Alt Camp Mapa: Montse Ferrés
Arnau Urgell - Mercè Mauri
Actualitzat a 31/12/2007

L'Alt Camp suposa, per la seva situació geogràfica i el desenvolupament d'infraestructures, un espai de gran atracció per al sector logístic. En aquest sentit la patronal tarragonina proposa la creació d'una gran àrea de més de 500 ha entre Valls i el Pla de Santa Maria, diverses promotores construeixen polígons a municipis com Alcover, Puigpelat i Vila-rodona, mentre que l'empresa pública CIMALSA ja ha compromès el 80% de la superfície del CIM el Camp. L'avantprojecte de Pla territorial fa una reserva de sòl a la zona proposada pels empresaris, fet que ha disparat les suspicàcies sobre la possibilitat que tiri endavant aquest projecte.

L'empresa pública Centrals i Infraestructures per a la Mobilitat i les Activitats Logístiques SA (CIMALSA) va iniciar la construcció el 2006 del Centre Integrat de Mercaderies (CIM) del Camp. Es tractava d'un polígon logístic de 87 ha ―només superat per la Zona d'Activitats Logístiques (ZAL) del PORT DE BARCELONA― situat entre els termes municipals de Reus, Tarragona i l'entitat municipal descentralitzada (EMD) de la Canonja i amb uns bons accessos a l'autopista AP-7, l'autovia T-11 i a tan sols 3 km de l'AEROPORT DE REUS i a 5 km del PORT DE TARRAGONA. En la primera fase ―iniciada el 2006― es va desenvolupar el sector oest de 42 ha, mentre que la segona fase ―sector est― tindrà 45 ha més. A banda, l'empresa pretenia revisar el Pla parcial per tal de desenvolupar un parc d'activitats terciàries ―serveis d'hostaleria, oficines, comerç...―, que amb un sostre de 100.000 m2 esdevindria un centre direccional complementari al CIM. Amb la primera fase enllestida les previsions indicaven la creació de 3.200 llocs de treball directes, 320 d'induïts i una intensitat de trànsit diària de 7.400 vehicles.

Tanmateix, al Camp de Tarragona, a banda de la iniciativa pública també l'empresa Coperfil pretenia construir-hi un parc logístic. Aquest es localitzaria als terrenys de l'antiga paperera SCA Hygiene Paper España a Puigpelat (l'Alt Camp). El grup immobiliari havia adquirit aquestes instal•lacions per 25 MEUR i pretenia que la zona d'activitats logístiques tingués 30.000 metres quadrats.

Els empresaris volen una gran plataforma logística

A banda dels projectes de CIMALSA i Coperfil, la Confederació Empresarial de la Província de Tarragona (CEPTA) va reclamar el juny de 2007 la creació d'una gran plataforma logística a l'Alt Camp. Els empresaris coincidien amb el Govern de la Generalitat en la necessitat que el Principat tingués una instal•lació de primera magnitud per tal de poder competir amb el País Valencià i Aragó, que havien apostat fort per aquest sector.

Segons el president de la CEPTA, Sebastià Cabré, “el Camp de Tarragona té tots els factors per acolllir-la”. Des de l'entitat empresarial es va presentar una proposta detallada que consistia en una instal•lació de 575 ha entre els municipis de Valls, el Pla de Santa Maria i Alió amb un cost de 866 MEUR. D'aquestes, 250 ha estarien destinades a una zona aeroportuària exclusiva per a mercaderies. Segons la patronal tarragonina podria estar en funcionament en tan sols cinc anys i a nivell d'infraestructures només caldria construir un ramal ferroviari de 3 km des de l'estació d'enllaç de la plana de Picamoixons. D'aquesta manera s'evitaria “col•lapsar l'AUTOVIA A-27 amb més d'un milió de camions anuals”, segons va declarar Juan Gallardo, cap d'estudis de la CEPTA. Aquesta proposta arribava després de l'anunci del Departament de Política Territorial i Obres Públiques (DPTOP) que l'AEROPORT D'ALGUAIRE tindria una terminal de mercaderies, fet que podria deixar el Camp sense la plataforma logística.

De nou, no es tractava de l'única proposta relacionada amb la logística. El grup Coperfil construïa un segon centre logístic a l'Alt Camp, en aquest cas a Vila-rodona. Es tractava d'un projecte que ocupa una superfície de 110.000 m2 amb una inversió de 35 MEUR. Les obres s'havien d'iniciar al setembre i es pretenia començar a lliurar les naus a partir del juny del 2009.

Les mobilitzacions relacionades amb la proposta de la patronal de crear una gran àrea logística no es van fer esperar. Així, a final de juliol col•lectius de l'esquerra independentista de Valls ―l'Assemblea de Joves, el Casal Popular la Turba i la Candidatura d'Unitat Popular (CUP)― van presentar una campanya batejada “500 hectàrees més de ciment? L'Alt Camp en perill”. Els independentistes entenien que convertir la comarca en un punt central de distribució de mercaderies entre el Principat, el País Valencià i Aragó suposaria una “transformació total” i tindria un “altíssim” impacte ambiental i paisatgístic. Segons el regidor de la CUP a l'Ajuntament de Valls i portaveu de la campanya, Gerard Nogués, tot plegat suposaria “condemnar el territori a ser una comarca logística sense que hi hagués cap demanda interna en aquest sentit” a partir del model territorial de la CEPTA, “entitat que reuneix poques persones però molt poder”. La primera acció de rebuig la van programar en motiu del Firagost amb una xerrada, la projecció d'un documental sobre el CIM DEL PENEDÈS i un sopar popular al Casal la Turba.

Nous projectes logístics

Els projectes de polígons logístics tant privats com públics a l'Alt Camp no cessaven. En aquest sentit, a començament d'agost l'empresa Barrufet Group, dedicada a la comercialització del peix, va anunciar la construcció d'un centre logístic de 20.000 m2 a Alcover especialitzat en la refrigeració d'aquest producte. Per la seva banda, el grup immobiliari Inbisa anunciava el mes de novembre l'adquisició d'un solar de 44.400 m2 a Bràfim just a davant d'una zona on ja disposaven d'altres naus. D'aquesta manera, es configurava un altre centre per a aquesta activitat a la comarca. Així mateix, el mes de setembre es coneixia la instal•lació de l'empresa catalana de distribució Serhs, al CIM el Camp. Amb aquest acord, el 80% de la superfície d'aquest polígon impulsat per la iniciativa pública quedava compromesa. En aquell moment, s'estava redactant el planejament per a desenvolupar la segona fase de 45 ha del projecte.

Tanmateix, el principal projecte quedava en suspens o, si més no, restava en un destí incert en el marc de l'avantprojecte del PLA TERRITORIAL PARCIAL (PTP) DEL CAMP DE TARRAGONA. Concretament es van incloure 500 ha de sòl no urbanitzable entre els municipis de Valls, el Pla de Santa Maria i Alió en l'epígraf “espais de reserva productiva i d'equipaments”, és a dir, àrees planeres, ben comunicades i poc afectades per la urbanització, susceptibles de ser utilitzades com a equipaments regionals o per a activitats col•lectives. Es tractava de la mateixa zona en la qual la CEPTA proposava una gran plataforma logística, i aquest fet va generar molts dubtes per la possible ingerència de la patronal en la definició del futur territorial.

La situació tenia dues lectures, per una banda, limitava el creixement industrial, a curt termini, de la ciutat de Valls però, per l'altra, suposava mantenir la qualificació de sòl rústic a 150 finques almenys fins a mitjà termini. Des de l'Ajuntament de Valls es demanava reduir-ne l'afectació, mentre que s'hi mostraven crítics l'Institut d'Estudis Vallencs, la Plataforma Alt Camp en Perill ―formada pels col•lectius de l'esquerra independentista― i Esquerra Republicana de Catalunya (ERC) que veien en la reserva la plasmació de la proposta dels empresaris. L'alcaldessa, Dolors Batalla (CiU), criticava la postura de la CUP per “especular sense fonament”, ja que entenia que de cap manera es podria instal•lar un aeroport de mercaderies, atès que amb la proposta de planejament seria “il•legal”. En canvi, apostava per construir de manera consorciada amb altres municipis noves zones industrials en l'àrea reservada.

Més informació
valls.cup.cat
www.cepta.es
www.cimalsa.cat
www.gencat.cat/ptop
www.iev.cat
www.valls.cat
Imprimeix Enviar notícia
La TafaneraDeliciousGoogleRemoumeMenéameDiggTechnoratiCatosferaFacebookTwitterYahoo! BookmarksTechnorati
Alt Camp