Dilluns 22 de Juliol de 2019
Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per recopilar informació estadística sobre els hàbits de navegació. Si segueix navegant, considerem que accepta la seva instal·lació i ús. Llegeix més Accepto
PLANTA DE TRACTAMENT DE RESIDUS ECOPARC 4 (ELS HOSTALETS DE PIEROLA)
Alfons Recio

Actualitzat a 31/12/2007

A principi de l’any 2007 s’inicien les obres de construcció de l’Ecoparc 4, que s’ha de localitzar al costat de l’abocador de Can Mata, als Hostalets de Pierola. Aquesta planta, finançada per l’Agència de Residus de Catalunya i el Departament de Medi Ambient i Habitatge i que serà propietat de l’Entitat Metropolitana del Medi Ambient, entrarà en servei a començament de 2009 i permetrà reduir la quantitat final de deixalles abocades a Can Mata.


Antecedents 2006

Articles posteriors 2010

Els Hostalets de Pierola és un municipi situat al sud-est de la comarca de l’Anoia, just al límit amb el nord del Baix Llobregat, ja a l’àmbit de la depressió prelitoral. El municipi, que té 2.219 habitants repartits entre les prop de cinc urbanitzacions i el seu nucli urbà, es caracteritza per un poblament de baixa densitat. Des de l’any 1979, al seu terme municipal hi ha l’abocador de Can Mata, tot i que no es fins al 1984 que s’atorga la llicència municipal d’activitats.

A principi del l’any 2006, el Departament de Medi Ambient i Habitatge (DMAH) va signar un conveni amb l’Entitat Metropolitana del Medi Ambient (EMMA) i l’Ajuntament dels Hostalets de Pierola per a la construcció de l’Ecoparc 4, situat al municipi dels Hostalets de Pierola i annexat a l’abocador de Can Mata. L’Ecoparc, que serà construït i gestionat per l’empresa CESPA, té com a objectiu el tractament i la valoració de diferents tipus de deixalles i està dimensionat per al compostatge de prop de 75.000 tones anuals de fracció orgànica i la bioestabilització de 300.000 tones anuals de la fracció resta. Aquesta instal•lació haurà de donar servei al sud de l’Anoia, el nord del Baix Llobregat i als 33 municipis que formen l’EMMA. La seva construcció té un cost de 71,3 MEUR, aportats per l’Agència de Residus de Catalunya (ARC) i el DMAH. El pressupost inclou una partida per a l’emmascarament i l’apantallament de la planta, que en faciliti la integració paisatgística. Respecte del trànsit de camions que generarà l’Ecoparc, el projecte de construcció inclou una modificació del traçat de la carretera B-231 i un nou vial de connexió directa amb l’A-2.

Després que es fes públic aquest conveni i s’anunciés l’inici de les obres a partir de principi de 2007, amb la previsió d’entrada en servei per al 2009, la Coordinadora d’Afectats per l’Abocador dels Hostalets de Pierola va iniciar una campanya de protesta contra l’acumulació d’instal•lacions d’emmagatzematge de residus a l’Anoia, tot denunciant que l’Ecoparc comportarà obligatòriament una ampliació de l’abocador de Can Mata, a més de la perpetuació de la seva activitat.

Les obres de l’Ecoparc 4 es van iniciar a principi de 2007 amb els moviments de terra que havien de servir per a adequar la superfície on s’ha d’ubicar la planta. Restava encara pendent la resolució de la tramitació de la llicència d’activitats per part de l’Ajuntament dels Hostalets de Pierola, sense la qual les obres pròpies de la planta no es podien començar. Tot i així, el mes de febrer de 2007 el conseller de Medi Ambient i Habitatge, Francesc Baltasar (Iniciativa per Catalunya Verds, ICV), va visitar l’espai de les obres, acompanyat de la gerent de l’Agència de Residus de Catalunya (ARC), Genoveva Català, del president de l’Entitat del Medi Ambient, José Cuervo, i de l’alcalde dels Hostalets de Pierola, Pere Barbado (Partit dels Socialistes de Catalunya, PSC). En la visita, Baltasar va destacar que aquesta obra era possible gràcies a la col•laboració de l’Ajuntament i va valorar positivament el fet de localitzar l’Ecoparc al costat del lloc on s’emmagatzemaven els residus, fet que permetrà minimitzar l’impacte ambiental derivat del transport dels residus. Paral•lelament, el DMAH recordava que l’Ecoparc és la garantia de millora de la qualitat dels residus que finalment es dipositin a Can Mata, gràcies al treball que la nova instal•lació farà tant de processament com de recuperació, reduint d’aquesta manera l’aportació final a l’abocador.

Nou model de gestió dels residus
De fet, segons el DMAH l’Ecoparc 4 és una instal•lació coherent amb el nou model de gestió de residus que impulsa el Govern de la Generalitat. Aquest prioritza la prevenció en la generació de residus, la recollida selectiva i la recuperació de la fracció resta, amb la finalitat de minimitzar les aportacions finals als abocadors. Per a acomplir aquesta política, el DMAH es va dotar del Pla sectorial d'infraestructures de gestió de residus municipals (PSIRM) per al període 2005-2012 (PLA D’ACCIÓ PER A LA GESTIÓ DELS RESIDUS MUNICIPALS), segons el qual s’ha elaborat una prognosi de generació de residus per a les 7 zones i 29 subzones en les quals el PSIRM divideix Catalunya, diagnosticant per a cada una l’estat de les instal•lacions existents i les necessitats i perspectives de futur de cada zona. L’objectiu és, entre altres, aconseguir l’autosuficiència en matèria de gestió de residus.

El Pla acaba definint la necessitat de millorar 103 instal•lacions i de construir-ne 53 de noves, principalment de compostatge, plantes de voluminosos i triatge, així com ecoparcs, entre els quals hi ha el dels Hostalets de Pierola. A més, també es preveu millorar-ne altres ja en funcionament. Per tal d’assegurar el finançament de les actuacions, la Generalitat de Catalunya va firmar amb l’ARC, a mitjan any 2006, un contracte programa fins al 2010 per valor de 924 MEUR.

Discrepàncies en l’impacte de l’Ecoparc 4 a l’Anoia
Pocs dies després de la visita, el portaveu del Partit Popular (PP) de l’Anoia, Pere Calbó, es va manifestar contrari a l’Ecoparc. Segons Calbó, es tracta d’una instal•lació que ha de donar servei a l’àrea metropolitana de Barcelona (AMB) i de la qual l’Anoia en surt perjudicada com a conseqüència de la circulació de camions. En aquest sentit, el PP de l’Anoia va declarar que la Generalitat havia d’actuar per a millorar l’A-2, cada cop més congestionada, així com la resta de carreteres secundàries de l’entorn de Can Mata. En relació amb això, el grup municipal de Convergència i Unió (CiU) d’Esparraguera va presentar una moció per la qual el govern municipal d’aquest municipi demanava, tant al Departament de Política Territorial i Obres Públiques (DPTOP) com al Ministeri de Foment (MIFO), la construcció d’una variant de la carretera B-231 d’enllaç amb el QUART CINTURÓ que permetés alliberar l’actual carretera de circulació de camions amb destí a Can Mata, ja que, amb el futur Ecoparc, el transit s’hi intensificarà. La moció es va rebutjar amb els vots contraris dels grups municipals del PSC, l’Entesa i Gent d’Esparraguera. Segons l‘alcaldessa Francesca Fosalba (PSC), la proposta tenia poca consistència tècnica i un elevat impacte ambiental.

Nou govern als Hostalets de Pierola

Després de les eleccions municipals del 27 de maig, es va produir un canvi en el govern municipal dels Hostalets de Pierola pel qual Pere Barbado (PSC) va ser rellevat per Jordi Calpé (Esquerra Republicana de Catalunya, ERC). Calpé, a final de setembre de 2007, va qüestionar la gestió de Barbado respecte de l’abocador de Can Mata. Segons Calpé, l’anterior equip de govern havia signat pocs dies abans de les eleccions un conveni amb CESPA pel qual l’Ajuntament, a canvi d’una compensació econòmica de 750.000 €, renunciava a demanar l’execució d’una sentència de juliol del 2004 del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) que obligava a retirar unes sals d’alumini que havien estat abocades de manera irregular anys enrere. La sentència en qüestió, que derivava d’una demanda interposada pel mateix ajuntament contra la Generalitat i l'empresa CESPA davant de la Sala del Contenciós Administratiu del TSJC, reconeixia l’abocament de residus perillosos sense autorització i obligava la Generalitat tramitar i resoldre un expedient sancionador per a depurar els fets.

Segons l’alcalde Barbado, la sentència atorgava a l’Ajuntament autoritat per a obligar CESPA a retirar les sals d’alumini, motiu pel qual l’Ajuntament va encarregar al catedràtic d’Enginyeria Ambiental de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), Josep Maria Baldasano, un estudi per a determinar la viabilitat de la seva extracció. Entre les seves conclusions, Barbado va destacar que la retirada podria ser ambientalment més contraproduent que no pas deixar-les, ja que l’estabilitat de les sals quedava garantida en trobar-se en una cel•la ja clausurada i segellada. Davant d’això, Barbado va decidir mantenir les sals a l’abocador a canvi de la compensació recollida en el conveni.

Calpé va manifestar que, atès que el conveni encara estava pendent de ratificació, el nou govern encarregaria un estudi per a determinar la situació ambiental actual respecte de les sals que els ajudés a decidir.

Previsions

L’Ajuntament dels Hostalets de Pierola preveu que la tramitació de la llicència d’activitats pugui allargar-se fins a començament de 2008. Per la seva banda, l’EMMA preveu finalitzar les obres de la planta a final de 2008 i en preveu l’entrada en servei a principi de 2009.

Per la seva banda, l’actual alcalde dels Hostalets haurà de decidir si finalment manté les sals a l’abocador.

Més informació
mediambient.gencat.net/cat/inici.jsp
www.arc-cat.net/es/agencia/programes
Imprimeix Enviar notícia
La TafaneraDeliciousGoogleRemoumeMenéameDiggTechnoratiIndependènciaCatosferaFacebookTwitterYahoo! BookmarksTechnorati