Dilluns 18 de Novembre de 2019
Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per recopilar informació estadística sobre els hàbits de navegació. Si segueix navegant, considerem que accepta la seva instal·lació i ús. Llegeix més Accepto
PLA DIRECTOR URBANÍSTIC DERA VAL D'ARAN
Maria Xalabarder

Actualitzat a 31/12/2004

El conseller de Política Territorial i Obres Públiques de la Generalitat, Joaquim Nadal, ha anunciat la redacció del Pla director de la Val d'Aran per tal de fer front als reptes de la comarca en matèria d'infraestructures, de mobilitat o de proveïment energètic entre altres. L'anunci es produeix poc després que els talls en el subministrament elèctric i els col·lapses en els accessos a les pistes d'esquí provoquin les crítiques d'usuaris i del sector turístic.

Articles posteriors 2009, 2010

La comarca d'alta muntanya de la Val d’Aran, a l'extrem occidental dels Pirineus catalans, fronterera amb França, compta amb8.800 habitants empadronats, però durant la temporada d’esquí es calcula que només L’ESTACIÓ D’ESQUÍ DE BAQUEIRA-BERET rep més de 700.000 visitants. En les últimes dècades el nombre d’habitatges de segona residència s’ha doblat, i també el nombre de comerços, restaurants i hotels, amb una ocupació estacional de caps de setmana i festes d’hivern.

Col·lapse circulatori i talls en el subministrament elèctric
L'augment accelerat de la pressió residencial en els darrers anys no ha anat acompanyat d'un increment o millora proporcional de les infraestructures i els serveis, fet que ha provocat col·lapses com els viscuts durant el Nadal de 2003. Els primers dies de l'any 2004 els 16 km de la carretera C-28 que dóna accés a les pistes d'esquí de Baqueira-Beret es van col·lapsar i van afectar centenars d'esquiadors. Pocs dies abans, s'havien produït talls de subministrament elèctric que havien deixat a les fosques unes quaranta mil persones i van provocar importants pèrdues en l'hostaleria i el comerç.

Roberto Buil, portaveu de l'estació d'esquí, va responsabilitzar les autoritats locals per la manca de planificació envers el creixement de les segones residències. Compartia també aquesta tesi el president del gremi d'hotelers aranesos, Joan Antoni Serrano, que va criticar que "és molt fàcil atorgar llicències i fer nous habitatges sense preocupar-se després de les infraestructures necessàries per a cobrir les necessitats d'aquests nous veïns". Per la seva banda, el diputat socialista per Unitat d'Aran, principal grup de l'oposició al Conselh Generau, Francesc Boya, va recordar que el seu grup havia proposat l'elaboració d'un pla estratègic per a buscar solucions, proposta que havia estat refusada per la majoria del Conselh, de Convergència i Unió (CiU).

El Síndic del Conselh Generau d'Aran, Carles Barrera, va anunciar llavors mesures d'urgència per a doblar la capacitat de l'aparcament de l'estació d'esquí fins a mil quatre-centes places. D'altra banda, a final de novembre, l'empresa Fecsa-Endesa ja havia realitzat les obres necessàries per a augmentar la capacitat de consum elèctric fins els 40.000 kW.

S'anuncia la redacció del Pla director dera Val d'Aran
El 7 de gener, el conseller de Política Territorial i Obres Públiques (DPTOP), Joaquim Nadal i Farreras, va anunciar la redacció d'un pla director urbanístic de la Val d'Aran (PDUVA) per tal d'ordenar usos i tendir cap a la "plena sostenibilitat de la zona". El portaveu de l'executiu català va assenyalar que l'acord es va prendre amb el principal objectiu de donar resposta a les necessitats d'infraestructures i accessibilitat exterior i també a les comunicacions internes, el subministrament energètic, el desenvolupament estratègic del sector turístic, el model d'organització i les qüestions de tipus ambiental. El segon objectiu responia al fet d'establir noves perspectives de futur per al desenvolupament de la Val d'Aran. El conseller també va assegurar que l'objectiu era aprovar les actuacions de comú acord amb el Conselh Generau d'Aran i els ajuntaments, i "disposar d'un instrument que decideixi les funcions, l'ordenació i el creixement territorial". El Pla director dera Val d'Aran es va encomanar a un equip de redacció dirigit per Carles Llop a través d'un conveni de col·laboració amb la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC).

El 19 de gener, en un ple extraordinari del Conselh Generau d'Aran, es va decidir crear una comissió de seguiment del Pla, formada per tots els partits representats al Conselh i es va aprovar la redacció d'un pla de mobilitat per a la carretera C-28 i també la petició al Govern central d'un estudi sobre l'ús del transport públic per a accedir a les pistes.

Per la seva banda, l'Ajuntament de Vielha e Mijaran va encarregar a final de gener l'elaboració d'una enquesta al Departament d'Indústria, Comerç i Turisme de la Generalitat per tal que els veïns de la capital de la Val poguessin plantejar noves idees per a la redacció del Pla.

L'estratègia sobre els territoris de muntanya
Segons va declarar el secretari de Planificació Territorial del DPTOP Oriol Nel·lo, la redacció del PDUVA seria només el primer pas d'una estratègia molt més ambiciosa per fer front als reptes dels territoris de muntanya, que es veuria complementada amb el PLA TERRITORIAL PARCIAL DE L'ALT PIRINEU I ARAN que el Govern de la Generalitat s'havia compromès a redactar.

Més informació
aran.ddl.net
www.pirineus.org/noticies/Not_20040107_01.html
Imprimeix Enviar notícia
La TafaneraDeliciousGoogleRemoumeMenéameDiggTechnoratiIndependènciaCatosferaFacebookTwitterYahoo! BookmarksTechnorati