Dissabte 26 de Maig de 2018
Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per recopilar informació estadística sobre els hàbits de navegació. Si segueix navegant, considerem que accepta la seva instal·lació i ús. Llegeix més Accepto
PLA DIRECTOR DE MOBILITAT I D’ORDENACIÓ DE SÒLS DEL MARESME
Anna Jiménez

Actualitzat a 31/12/2003

La Comissió Tècnica del Pla de mobilitat i d’ordenació del territori del Maresme presenta el seu document de conclusions i propostes, previ a l’elaboració del Pla. Paral·lelament també s’han presentat dos estudis referents a la mobilitat i les infraestructures de transport a la comarca.

El 12 de setembre de 2002 es va constituir la Comissió Tècnica del Pla director de mobilitat i d’ordenació dels sòl del Maresme, formada per representants del Departament de Política Territorial i Obres Públiques i del Consell Comarcal del Maresme. L’ objectiu de la Comissió era elaborar el Pla de mobilitat i d’ordenació de sòls del Maresme. El mes de setembre del 2003, la Comissió Tècnica va lliurar el document de Conclusions i propostes per el Pla de mobilitat i d’ordenació de sòls del Maresme.

El document de conclusions i propostes
El document de Conclusions i propostes de la Comissió Tècnica del Pla de mobilitat i d’ordenació dels sòls del Maresme defineix tres sistemes urbans o àmbits funcionals diferenciats a la comarca: el Baix Maresme, el Maresme Central i l’Alt Maresme. Aquest últim estaria format per dos subàmbits, Alt Maresme sud i la vall de la Tordera.

El primer apartat del document fa referència als espais amb valor ambiental i continuïtat dels sistemes d’espais lliures, amb especial incidència als espais agrícoles. El document proposa redactar per a cada sistema urbà un pla especial de l’espai agrari amb l’objectiu de garantir-ne la continuïtat d’usos i la preservació i l'ordenació de la possible transformació en sòl urbà. En aquest apartat també es parla de la dinàmica litoral, on es destaca el fet que bona part dels 50 km de façana litoral de la comarca són platges. Es proposen obres de defensa amb espigons i l’aportació periòdica de sorra per pal·liar les pèrdues que sovint pateixen les platges.

L’apartat que fa referència als desenvolupaments urbans analitza l’evolució demogràfica de la comarca, l’ocupació de sòls per urbanització, la dinàmica d’execució dels sectors de sòl urbanitzable del planejament dels darrers deu anys i la construcció. Conclou presentant una hipòtesi de necessitats de sòl i una proposta d’ocupació del territori basada en la transformació i millora urbana del sòl urbà existent per a les tres zones de la comarca.

El tercer apartat del document fa referència a les infraestructures de mobilitat viàries i ferroviàries. En aquest apartat la Comissió Tècnica defineix que la comarca «requereix un can-vi de model territorial pel que fa a la mobilitat», on «la morfologia del terreny, la forta dinàmica d’ocupació residencial i d’activitats que s’hi desenvolupa fan que la implantació d’aquestes infraestructures sigui delicada». En aquest sentit el nou model de mobilitat, segons la Comissió tècnica del Pla, «ha de traslladar l’eix del corredor per una zona més descongestionada que la façana litoral i més centrada i accessible respecte a la distribució actual de la població de la comarca». De manera immediata proposa millores a la xarxa actual de la costa, a curt termini fins al 2010, i preveu la tercera via del Baix Maresme entre Montgat i Mataró i també el desdoblament de la línia entre Arenys i Tordera, dues actuacions que ja es troben recollides en el Pla director d’infraestructures (PDI) elaborat per l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM). El Pla dóna un tractament específic a l’àrea de la Tordera i proposa un pla director perquè es tracta «d’un punt del territori singular». A mitjà termini i en l’horitzó del 2026, es preveu una no-va línia per l’interior i la nova línia Mataró-Granollers que formaria part de l’arc ferroviari català de connexió de diverses ciutats de la regió metropolitana.

Per últim, en el mateix apartat de mobilitat s’incorpora el vot particular dels representants d’Iniciativa per Catalunya-Els Verds (ICV), amb esmenes puntuals que fan referència a la xarxa ferroviària i a la xarxa viària.

Dos estudis sobre mobilitat al Maresme
En paral·lel, durant el 2003 es van presentar dos estudis referents a la mobilitat de la comarca. El primer, elaborat pel Consell Comarcal del Maresme es va anomenar Posicionament del Consell Comarcal del Maresme sobre la mobilitat i les infraestructures a la comarca del Maresme. El segon d’aquests estudis, encarregat des del Consell Comarcal del Maresme a l’agència Barcelona Regional sobre Les infraestructures de transport al Maresme, va ser presentat el mes de juliol del 2003.

Els estudis coincideixen amb el Pla de mobilitat i d’ordenació dels sòls del Maresme en la necessitat de millorar la mobilitat i la capacitat de les infraestructures de la comarca per garantir un model de creixement territorial sostenible i planificat, encara més tenint en compte que els últims anys la comarca ha experimentat un augment de població molt important que ha anat acompanyat d’un increment del parc de vehicles privats.

Més informació
www.ccmaresme.es
Imprimeix Enviar notícia
La TafaneraDeliciousGoogleRemoumeMenéameDiggTechnoratiIndependènciaCatosferaFacebookTwitterYahoo! BookmarksTechnorati
Maresme