Dilluns 14 d ' Octubre de 2019
Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per recopilar informació estadística sobre els hàbits de navegació. Si segueix navegant, considerem que accepta la seva instal·lació i ús. Llegeix més Accepto
PLA DELTA. CONVENI DE COOPERACIÓ I INFRAESTRUCTURES
Xavier Basora, Jordi Romero i Xavier Sabaté

Actualitzat a 31/12/2004

El Pla Delta aplega la concertació de les administracions implicades en sis actuacions de gran envergadura entre les quals destaquen les ampliacions del port i l'aeroport de Barcelona i el desviament del riu Llobregat. A mitjan any, el Departament de Medi Ambient i Habitatge impulsà la creació d'una comissió de seguiment i control ambiental de les obres del Pla Delta i el Ministeri de Foment, Aeroports Espanyols i Navegació Aèria (AENA) i l'Autoritat Portuària de Barcelona van signar un conveni de cooperació per a coordinar i fer un seguiment de les obres del delta del Llobregat. El 15 de setembre s'inaugurà la primera actuació finalitzada del Pla Delta: el desviament del Llobregat.

El Conveni de Cooperació en Infraestructures i Medi Ambient al Delta del Llobregat, anomenat Pla Delta, va ser signat i aprovat pel Govern central, la Generalitat de Catalunya i els ajuntaments de Barcelona i el Prat de Llobregat el 16 d'abril de 1994, després d'un llarg període de negociació i de concertació entre administracions que va durar anys. Posteriorment, l'Ajuntament del Prat ha aconseguit modificacions puntuals majoritàriament relacionades amb aspectes ambientals. Aquest procés de concertació ha estat considerat un exemple innovador en termes de governabilitat.

L'àmbit d'actuació del Pla Delta abraça unes 1.500 ha. Un 85% dels terrenys corresponen al terme municipal del Prat, més d'un 10% al de Viladecans i la resta als municipis de Barcelona i Gavà. El Pla preveu sis grans actuacions: 1) l'ampliació de l'AEROPORT DE BARCELONA, 2) el DESVIAMENT DEL RIU LLOBREGAT, 3) la construcció de la DEPURADORA DEL BAIX LLOBREGAT , 4) l'ampliació del PORT DE BARCELONA i 5) els accessos viaris i 6) ferroviaris a la plataforma logística del delta del Llobregat. En l'execució participen diversos organismes i societats, com ara AENA i Gestió d'Infraestructures Ferroviàries (GIF) (dependents del Ministeri de Foment), l'Autoritat Portuària de Barcelona (APB), l'empresa pública Depurbaix i les demarcacions de carreteres de l'Estat i la Generalitat de Catalunya. D'altra banda, el Pla Delta s'haurà de coordinar amb altres actuacions que no preveu i que es faran en aquest territori, com són la construcció del FERROCARRIL D'ALTA VELOCITAT (FAV), l'estació intermodal del Prat, el METRO i la llançadora que connectarà el FAV AMB L'AEROPORT.

L'encaix del Pla Delta en el Parc Agrari del Baix Llobregat
Un dels principals reptes que ha hagut d'afrontar el Pla Delta ha estat la integració de les infraestructures pesants en un espai molt transformat, estratègic per a les infraestructures, d'alt valor ecològic i agrícola i proper a una àrea urbana densament poblada. A primers de setembre, es va publicar al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya (DOCG) l'aprovació definitiva del Pla especial de protecció i millora del Parc Agrari del Baix Llobregat, que incloïa una normativa complementària que reforça la protecció urbanística i assumia el desenvolupament urbanístic sostenible com a principi orientador. També recollia, de manera explícita, les afectacions de les infraestructures que preveu el Pla Delta sobre el Parc Agrari. En aquest sentit, Ramon Terricabras, gerent del Parc Agrari, va advertir que el Pla Delta provocaria la pèrdua de superfície agrícola útil, la partició de finques fins a deixar-les en dimensions no rendibles i la destrucció de les xarxes de camins, drenatge i reg que condicionarien la viabilitat del Parc.

Creació d'una comissió de control ambiental i aprovació d'un conveni per a coordinar les obres del Pla Delta
A mitjan juny, l'Agència Catalana de l'Aigua (ACA), a través del Departament de Medi Ambient i Habitatge (DMAH), va demanar al Govern central la creació d'una comissió de seguiment i control ambiental de totes les obres vinculades al Pla Delta. Aquesta demanda va estar motivada per la sentència del Tribunal Suprem que anul·lava el projecte de desviament del riu Llobregat a la desembocadura. Després de diverses reunions, la ministra de Medi Ambient, Cristina Narbona, i el seu homòleg a la Generalitat de Catalunya, Salvador Milà, van acordar impulsar la comissió.

D'altra banda, a principi de setembre, el Consell de Ministres va aprovar un conveni de cooperació entre la Secretaria d'Estat d'Infraestructures i Planificació del Ministeri de Foment, AENA i l'APB amb l'objectiu de coordinar i fer un seguiment de les obres del delta de Llobregat. Per això, es va preveure la destinació de 400.000 euros anuals, dels quals 280.000 els aportaria el Ministeri de Foment i la resta es repartirien entre AENA i el port de Barcelona.

Finalment, el 15 de setembre es va inaugurar el desviament del tram final del riu que permetrà l'ampliació del port de Barcelona i evitarà inundacions en cas de grans avingudes d'aigua.

Més informació
www.aj-elprat.es
www.amics21.com
www.elbaixllobregat.net
Imprimeix Enviar notícia
La TafaneraDeliciousGoogleRemoumeMenéameDiggTechnoratiIndependènciaCatosferaFacebookTwitterYahoo! BookmarksTechnorati
Baix Llobregat
Fotogaleria relacionada