Dissabte 20 de Juliol de 2019
Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per recopilar informació estadística sobre els hàbits de navegació. Si segueix navegant, considerem que accepta la seva instal·lació i ús. Llegeix més Accepto
PLA DE DINAMITZACIÓ TURÍSTICA DE LES TERRES DE L'EBRE
Marc Sogues - X3 Estudis Ambientals

Actualitzat a 31/12/2007

El Pla de dinamització turística de les Terres de l’Ebre, elaborat l’any 2004, preveu la promoció de diferents tipus de productes turístics: la via verda, el camí de sirga, les rutes històriques i les rutes de turisme actiu pels parcs naturals del delta de l’Ebre i dels Ports. El període d’execució previst és de quatre anys i la inversió total de 4,2 MEUR. Per tal de gestionar el Pla, es crea un consorci i una comissió de seguiment. Durant el període 2005-2007 s’executen diverses actuacions derivades del pla, entre les quals destaquen l’habilitació de nous punts d’informació turística i allotjament i l’elaboració d’un pla estratègic i d’un pla de senyalització.

Entre març i juliol de 2004, tècnics de la Direcció General de Turisme de la Generalitat i dels quatre consells comarcals de les Terres de l’Ebre (Terra Alta, Ribera d’Ebre, Baix Ebre i Montsià) van elaborar el Pla de dinamització turística de les Terres de l’Ebre (PDTTE). Aquest document preveia la promoció de diferents productes turístics: la via verda, corresponent a l'antiga línia ferroviària de la vall de Zafan; el camí de sirga, un antic traçat paral•lel a l’Ebre que utilitzaven els sirgadors per a remuntar el riu; diverses rutes històriques relacionades amb les traces de les diferents èpoques i testimonis de la zona (ibers, templers i batalla de l'Ebre), i rutes de turisme actiu en els àmbits dels parcs naturals dels Ports i el DELTA DE L'EBRE.

El Pla, que tenia un període d’execució de quatre anys, comportaria una inversió de 4,2 MEUR i seria finançat a parts iguals per l’Administració de l’Estat, la Generalitat i els consells comarcals, els quals a final de 2004 van constituir el Consorci per a l’Execució del PDTTE (CEPDTTE). Paral•lelament, es va constituir una comissió de seguiment del PDTTE, integrada per representants del Ministeri d'Indústria, Comerç i Turisme (MICT), la Secretaria de Comerç i Turisme del Departament d'Innovació, Universitats i Empresa, el CEPDTTE i l'Associació d'Empresaris de les Comarques de l'Ebre (AECE).

Actuacions de la primera anualitat
El Pla de dinamització va encetar la seva primera anualitat a mitjan setembre de 2005. Les actuacions més destacades d’aquest període van ser l’elaboració d’un programa de senyalització dels municipis del territori i la redacció d’un pla estratègic de turisme de les Terres de l’Ebre. El Pla estratègic era una peça clau en la concreció del Pla de dinamització, ja que havia de servir per a definir el model turístic que calia desenvolupar, determinar-ne les principals línies estratègiques i actuacions a dur a terme fins al 2011, i escollir aquelles accions que es finançarien a càrrec de les següents anualitats del Pla de dinamització.

A mitjan abril de 2006 el CEPDTTE va adjudicar a l’empresa ABS d’Amposta la redacció del projecte executiu de senyalització turística exterior dels 52 municipis de les comarques de l’Ebre, per un import de 74.600 €. Les operacions de millora derivades d’aquest estudi, valorades en 375.000 €, van començar a partir de final d’any.

Durant la primera anualitat del Pla es van dur a terme també altres actuacions importants com la creació de la imatge corporativa i la creació del Centre d'Interpretació de la Batalla de l'Ebre. En total, les actuacions de l’anualitat van significar una inversió de 781.169 €.

D’altra banda, complementàriament a les actuacions del PDTTE, durant el 2005 el Departament de Comerç, Turisme i Consum de la Generalitat va anunciar la inversió de 125.000 €anuals per a la realització d’accions de promoció de la marca turística Terres de l’Ebre, gestionada per l’Institut per al Desenvolupament de les Comarques de l’Ebre (Idece). Així mateix, el Departament va signar un conveni amb els consells comarcals per a impulsar la campanya Destapa’t mostra qualitat, dirigida a petites empreses turístiques i als ens locals amb la voluntat d’informar-los dels avantatges d'implementar la qualitat en el servei al client.

Un pla estratègic per a perfilar les possibilitats de la promoció turística
A final de març de 2006 el CEPDTTE va adjudicar la redacció del Pla estratègic de turisme de les Terres de l’Ebre a l’empresa Advanced Leisure Services (ALS) per 49.000 €. El Pla es va completar a començament de juliol.

El document assenyalava com a principals debilitats del territori les mancances en infraestructures, la concentració i estacionalitat del turisme, l'escassa oferta de productes turístics estructurats i consolidats i l'escassa interiorització del fet turístic per part de la població local, així com una baixa dotació en telecomunicacions a determinades zones del territori. Unes debilitats a les quals, segons el gerent del Pla, Josep Moragrega, calia afegir les del sector privat, principalment la manca d’inversions, i la falta de cooperació i associacionisme. En aquest sentit, tant l’AECE com la Cambra de Comerç de Tortosa (CCT) van manifestar que per a invertir a la zona era necessari millorar-hi les infraestructures i van recordar que entre les reivindicacions dels empresaris hi havia la construcció d’un port important a LA RÀPITA i d’un aeroport.

Pel que fa als punts forts, el Pla estratègic va destacar la diversitat territorial, el clima, l'existència de la marca turística i la voluntat de les institucions per al desenvolupament de l'activitat turística.

El Pla estratègic incloïa també una proposta de pla d'acció que recomanava potenciar els recursos turístics marítims vinculats a les activitats nàutiques, crear nous allotjaments, invertir al Delta i al riu Ebre per a potenciar-hi la navegabilitat, i millorar les infraestructures i la senyalització turística. A més, l'estudi veia viable i convenient la construcció de camps de golf.

L’abril de 2007 es va constituir una comissió de seguiment del Pla estratègic de turisme de les Terres de l’Ebre*.

Actuacions de la segona anualitat
La segona anualitat (setembre de 2006-setembre de 2007), amb un pressupost de 1.010.891 €, va comportar, entre altres coses, la millora de la senyalització de la via verda, tant a la Terra Alta com al Baix Ebre, i la instal•lació a l'estació de Benifallet d’un punt d’informació turística i un nou allotjament. A la Terra Alta es va habilitar una zona d'acampada a la ribera del Matarranya, a la Pobla de Massaluca i es va crear un centre per al foment de la cultura del vi i de l’oli. En el cas del Montsià, es va fer un centre d'interpretació dels ibers a la Casa O'Connor d'Alcanar i es va senyalitzar el centre d'interpretació de l'art rupestre d'Ulldecona. També es va dotar el Museu del Montsià d'una exposició permanent sobre l'Ebre. Pel que fa a la Ribera d’Ebre, l'aposta del Pla de dinamització va consistir en la redacció del projecte executiu d'un alberg, un punt d'informació i una aula de natura al Mas de la Pitoia, a la reserva natural de Sebes, i en la instal•lació d’un punt d'informació i la museïtzació del centre d'interpretació del poblat ibèric de Castellet de Banyoles.

La tercera anualitat
A final de 2007, el Pla de dinamització havia executat pràcticament una tercera part de les inversions previstes. A mitjan setembre la comissió de seguiment del Pla va aprovar les actuacions de la tercera anualitat (setembre de 2007-setembre de 2008), que implicaven una inversió d'1,2 MEUR.

Durant aquesta anualitat es preveien els projectes de més envergadura pressupostària i visibilitat, com les obres dels centres d'interpretació del Renaixement, a Tortosa; el del Castellet de Banyoles, a Tivissa, o la posada en servei turístic de les estacions de Benifallet i Aldover, a la Via Verda. Tot i que el CEPDTTE va haver de prorrogar sis mesos més la segona anualitat per a finalitzar l'execució de les inversions que s’hi havien inclòs i la redacció de projectes pendents, segons va explicar Josep Francesc Moragrega, la previsió a final d’any era poder acabar el gruix de les actuacions i inversions previstes entre el 2008 i el 2009.

Addicionalment, el CEPDTTE va decidir incorporar a la tercera anualitat un seguit de noves actuacions acordades per la comissió de seguiment durant el mes de setembre de 2007. Principalment, aquestes actuacions corresponien a l'equipament del centre d'interpretació de l'artesania de la pauma al Mas de Barberans, la senyalització del camp d'aviació de la Sénia, l'arranjament, senyalització i dotació de serveis del sender de l'ermita de la Pietat, l'equipament d'un carril bici a Sant Jaume d'Enveja i la millora de l'accessibilitat de la Via Verda al tram de la Terra Alta. Es tractava d'actuacions que es durien a terme entre la tercera i la quarta anualitat i que representarien una inversió total de 415.000 €.

Una experiència pilot

A final d’octubre, el conseller d'Innovació, Universitat i Empresa, Josep Huguet (Esquerra Republicana de Catalunya, ERC), va anunciar que les Terres de l'Ebre tindrien una antena de l'Observatori de Turisme de Catalunya**, vinculada a la URV. Segons va explicar el conseller, una de les primeres accions d'aquesta antena seria una anàlisi de l'impacte del turisme al territori, així com l’elaboració d’un perfil dels visitants de les terres ebrenques.

D’altra banda, a final d’any el Departament d'Innovació, Universitat i Empresa va signar un conveni amb el CEPDTTE per convertir el pla de dinamització en una experiència pilot del pla estratègic de turisme de Catalunya. A través d'aquest conveni, la Generalitat es comprometia a aportar 111.000 € al Pla en el període 2007-2010.

Més informació
www.aecebre.org
www.aturebre.com
www.gencat.cat/diue/turisme/observatori_turisme/index.html
www.idece.es
www.obsebre.es
www.pladeturisme.org
www.terresdelebre.org

* Integraven aquesta comissió representants de les entitats següents: Patronat de Turisme de Tarragona, l’IDECE, la Universitat Rovira i Virgili (URV) i els serveis territorials d’Innovació, Universitats i Empresa, de Cultura, de Medi Ambient i Habitatge, d’Agricultura, Alimentació i Acció Rural, d’Acció Territorial, de Treball, i dels consells comarcals. Per part del sector privat hi eren representats la CCT, l’Associació d’Empresaris d’Hostaleria de la província de Tarragona, l’Associació de Càmpings de la Costa Daurada i Terres de l’Ebre, i l’Associació de Turisme Rural Comarques de l’Ebre (Aturebre).

** Les antenes de l'Observatori de Turisme de Catalunya són delegacions d’aquesta entitats que tenen com a objectiu obtenir informació qualitativa i quantitativa dels diferents territoris i destinacions turístiques de Catalunya de manera coordinada des del mateix Observatori, però que respongui a la vegada a les particularitats i necessitats informatives específiques de cadascuna d'aquestes zones.

 
Imprimeix Enviar notícia
La TafaneraDeliciousGoogleRemoumeMenéame
Fotogaleria relacionada