Dilluns 18 de Novembre de 2019
Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per recopilar informació estadística sobre els hàbits de navegació. Si segueix navegant, considerem que accepta la seva instal·lació i ús. Llegeix més Accepto
PLA D'ACCIÓ PER A LA GESTIÓ DE RESIDUS MUNICIPALS
Xavier Basora, Jordi Romero i Xavier Sabaté

Actualitzat a 31/12/2005

El mes de febrer, el Departament de Medi Ambient i Habitatge treu a informació pública un projecte de llei que crea dos nous cànons per a les incineradores de residus i les runes de la construcció, i causa el malestar entre el sector ecologista que considera que fomenten la incineració. D'altra banda, l'Agència de Residus de Catalunya i la Diputació de Barcelona endeguen campanyes de sensibilització ciutadana per fomentar la recollida selectiva de la fracció orgànica. Finalment, el mes d'octubre, el Departament de Medi Ambient i Habitatge presenta el Pla d'acció per a la gestió dels residus municipals 2005-2012.

Antecedents 2004

Durant l’any 2004, les principals associacions ecologistes i plataformes cíviques implicades en el tema dels residus, liderades per la Plataforma Cívica per la Reducció dels Residus (PCRR), van impulsar la Declaració de Molins de Rei per introduir canvis en la política de gestió dels residus a Catalunya i impulsar models de gestió integrada. El 17 de desembre de 2004, les plataformes signants es van manifestar davant la seu del Departament de Medi Ambient i Habitatge (DMAH) per mostrar la seva decepció amb el partit que governava el DMAH, Iniciativa per Catalunya-Verds (ICV), que es defensava de les acusacions al·legant les dificultats per posar en pràctica polítiques que solucionessin els conflictes relacionats amb els residus.

Nou plataformes signen un manifest per demanar més valentia en la política de gestió de residus
El mes de gener de 2005, nou plataformes cíviques vinculades amb els residus (PCRR, Plataforma Alternativa Abocador Cruïlles, Plataforma Antiincineradora de la Vall del Ges, Plataforma per la Defensa del Patrimoni de la Ribera d’Ebre, Plataforma d’Alternativa al Centre de Tractament de la Conca de Barberà, Plataforma Vallès Net, Plataforma Salvem el Vallès, Coordinadora Alcanar, Plataforma Antiincineradora de Grefacsa de Térmens) van signar un manifest que denunciava la falta d’objectius de prevenció i recuperació de residus, la inexistència de debat amb informació clara sobre la fiscalitat dels residus, el manteniment de la política del foment de la incineració, l’escassa participació ciutadana i la falta de resolució de conflictes territorials relacionats amb la gestió dels residus. La majoria d’aquestes entitats havien impulsat la Declaració de Molins de Rei l’any anterior.

Medi Ambient i Habitatge crea dos nous cànons per als incineradors de residus i les runes de la construcció
El DMAH va treure a informació pública el mes de febrer l’Avantprojecte de llei de finançament de les infraestructures de tractament de residus, que creava dos nous cànons ecològics: un per als residus municipals que s’incineressin i un altre per a la runa de construcció que anés a parar als dipòsits controlats. La proposta presentada establia que el cànon sobre la incineració fos de 5 euros per tona de residus cremats i mantenia en 10 euros per tona el cànon d’abocament, mesura fiscal en vigor des de l’any 2004. El Projecte de llei també deixava oberta la possibilitat que els diners que es recaptessin amb aquests tributs –Fons de Gestió de Residus– s’utilitzessin per millorar les plantes d’incineració existents, possibilitat no prevista en la normativa anterior. Pel que fa a la deposició de residus de la construcció, la proposta pretenia finançar les instal·lacions de tractament d’aquest tipus de runa i incentivar-ne la minimització i reutilització.

La proposta de llei va causar decepció entre els membres de la PCRR, que consideraven que els dos cànons estaven desequilibrats, i fomentaven la incineració. Per tractar el tema i demanar que la diferència entre els dos cànons no fos tant gran (5 euros per tona a incinerar i 10 euros per tona a abocar), diversos representants de la PCRR es van reunir el 30 de març amb Salvador Milà (ICV), conseller de Medi Ambient i Habitatge. Segons Milà, la diferència es justificava per la jerarquia que establia la Unió Europea a l’hora de premiar la gestió de la brossa, que anteposava la incineració a l’abocament.

L’Agència de Residus de Catalunya i la Diputació de Barcelona endeguen campanyes de sensibilització per fomentar la recollida selectiva de residus orgànics
La secretària general del DMAH, Genoveva Català, i el director de l’Agència de Residus de Catalunya (ARC), Manel Hernández, van presentar el 2 de maig una campanya de sensibilització a tot Catalunya per fomentar la recollida selectiva de la fracció orgànica. Amb aquesta campanya es pretenia augmentar la matèria orgànica recollida, per tal d’aconseguir la recuperació d’un 55% de la matèria orgànica generada l’any 2010. Segons dades de l’ARC, l’any 2004 es varen recollir 209.000 tones de brossa orgànica, quantitat que representava únicament un 12% de la fracció orgànica generada a Catalunya. D’altra banda, l’ARC va destinar l’any 2005 una partida de 9 MEUR per als ajuntaments que s’impliquessin en la recollida selectiva, davant dels 5,3 MEUR de l’any anterior. L’objectiu del Govern era aconseguir que el 50% dels municipis de Catalunya, uns 470, realitzessin la recollida selectiva de la fracció orgànica a final de l’any 2005.

La Diputació de Barcelona, per la seva banda, ja havia presentat a Súria (Bages), el mes de febrer, una campanya de sensibilització per fomentar la recollida selectiva de residus orgànics en dinou municipis de la província de Barcelona.

El Departament de Medi Ambient i Habitatge presenta el Pla d’acció per a la gestió de residus municipals 2005-2012
A mitjan octubre, Salvador Milà i Manel Hernández van presentar el Pla d’acció per a la gestió de residus municipals 2005-2012, que impulsava la cooperació entre les administracions, proposava un pla d’inversions i finançament de 1.203 MEUR, i creava una distribució territorial en set grans àrees amb l’objectiu que cadascuna fos autosuficient en el tractament dels residus. D’altra banda, i d’acord amb la normativa europea, el nou pla tendiria a suprimir els abocadors tradicionals de residus per substituir-los per dipòsits controlats on es destinarien els residus compactats, després d’haver-ne extret la major part de les matèries orgàniques i líquides.

La principal novetat del pla d’acció respecte al Programa de residus municipals i comercials 2001-2006 (Progremic) vigent era que ajornava sis anys (fins al 2012) els objectius que ja s’havien d’haver completat l’any 2006. Concretament, el Progremic preveia la recollida selectiva del 75% del pes de residus municipals, mentre que el 2005 només es va aconseguir recollir-ne selectivament el 25%.

Entre altres mesures concretes, el Pla d’acció proposava: recollir els diaris vells porta a porta en domicilis i comerços; col·locar nous contenidors o màquines especials per als envasos de plàstic de dos litres, i implantar un sistema de dipòsit, devolució i tornada dels envasos de plàstic de més de dos litres. D’altra banda, preveia la construcció de cinquanta-tres instal·lacions de tractament dels residus (dipòsits controlats, incineradores, ecoparcs, entre altres) abans de 2012, que se sumarien a les cinquanta-cinc ja existents l’any 2005. L’ACR ja havia endegat el procés de construcció d’alguna d’aquestes instal·lacions: el mes de maig, va convocar conjuntament amb l’Entitat Metropolitana de Medi Ambient, un concurs públic per construir el quart ecoparc de l’Àrea Metropolitana de Barcelona, que se sumarà als ja existents a Montcada i Reixac (PLANTA DE TRACTAMENT DE RESIDUS ECOPARC 2), Zona Franca i Besòs.

A final d’any, la PCRR va anunciar la seva preocupació per la política de gestió dels residus municipals que el Govern de la Generalitat de Catalunya estava impulsant a través del Pla d’acció, i la va denunciar a través de la Declaració de la Vall del Ges, on es feien les consideracions següents: aplicar mesures de minimització en la generació dels residus i impulsar mecanismes que garantiren una recuperació efectiva de materials; aplicar criteris de descentralització, proximitat i suficiència; prioritzar els interessos socials i ambientals; garantir els canals de distribució de la informació; facilitar la participació ciutadana, i desenvolupar campanyes de sensibilització i educació ambiental. Mentrestant, l’Avantprojecte de llei de finançament de les infraestructures de tractament de residus restava pendent d’aprovació en forma de llei.

Més informació
mediambient.gencat.net
www.valldelges.net
Imprimeix Enviar notícia
La TafaneraDeliciousGoogleRemoumeMenéame