Dilluns 16 de Desembre de 2019
Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per recopilar informació estadística sobre els hàbits de navegació. Si segueix navegant, considerem que accepta la seva instal·lació i ús. Llegeix més Accepto
PARC AEROESPACIAL I DE MOBILITAT DE CATALUNYA (VILADECANS)
Parc Aeroespacial i de Mobilitat de Catalunya (Viladecans) Mapa: Montse Ferrés
Rosa Carbó
Actualitzat a 31/12/2006

El 2006 és l’any en què es dóna l’empenta definitiva a la construcció del Parc Aeroespacial i de Mobilitat de Catalunya, a Viladecans. Si el 2003 la Generalitat, l’Ajuntament i la Cambra de Comerç van signar el conveni de col•laboració per a la promoció i gestió conjunta d’aquest parc, al 2006 es crea el consorci urbanístic que permetrà desenvolupar-lo. Aquest projecte forma part d’un altre, encara més ambiciós: el Parc de Negocis de Viladecans, que pretén ser un eix econòmic de primer nivell.


El municipi de Viladecans se situa a la zona deltaica del riu Llobregat a la comarca del Baix Llobregat, molt a prop de grans infraestructures de transport com L’AEROPORT DE BARCELONA i el PORT DE BARCELONA i, a més, al costat del campus de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) on es cursa Enginyeria Tècnica Aeronàutica. Per aquests motius, Viladecans es troba en un emplaçament estratègic per a ubicar el Parc Aeroespacial i de la Mobilitat de Catalunya.

La construcció d’aquest parc empresarial forma part de les actuacions estratègiques del Programa de sòl 2005-2008 que executen el Departament de Política Territorial i Obres Públiques (DPTOP) i el Departament de Medi Ambient i Habitatge (DMAH) mitjançant l’Institut Català del Sòl (Incasol).

El principal objectiu del Parc Aeroespacial i de Mobilitat és crear un complex d’empreses industrials i de serveis relacionats amb el sector aeroespacial, aeronàutic i altres sectors afins, com ara el sector de subministrament d’equips per a aeroports i components per a diferents tipus de transports o les enginyeries vinculades al tema de la mobilitat, entre altres. El Parc Aeroespacial s’ubicarà al sector de Ca n’Alemany, situat entre l’autopista C-32 (corredor del Mediterrani) i l’estació de tren de Viladecans.

Segons la modificació del Pla general metropolità (PGM) que afecta el sector de Ca n’Alemany (aprovada definitivament el 2005), aquest Pla ocupa una superfície de 53,6 ha de les quals el 75,4% són propietat de l’Incasol. La meitat d’aquesta superfície serà destinada a ús públic i es dedicarà a zona verda, vials, aparcaments i equipaments de diferents tipus. La superfície destinada a sòl privat serà de 22,2 ha, aproximadament i 72.000 m2 es destinaran a equipaments i serveis a les empreses.

El pressupost del projecte d’urbanització ascendeix a 50 MEUR i es calcula que les obres finalitzaran el 2008. Els encarregats de la construcció del parc aeorespacial són la promotora Bali, Proinosa i la Societat Privada Municipal Viladecans Mediterrània SA (VIMED).

El Parc de Negocis de Viladecans
El Parc Aeroespacial i de Mobilitat de Catalunya forma part del desenvolupament de la segona fase d’un projecte molt més ampli com és el Parc de Negocis de Viladecans. Aquest té una extensió d’1,2 milions de m2 i està integrat per tres sectors urbanístics. Abraça tota la reserva de sòl del municipi en la façana de l’autopista C-32 entre Gavà i Sant Boi de Llobregat.

Durant l’any, les consultories immobiliàries com ara CB Richard Ellis, Cushman & Wakefield y EXA o Healey & Baker, entre altres, van començar a comercialitzar els terrenys. Aproximadament, els preus oscil•laven entre els 12 i els 16 €/ m2 mensual.

La primera fase d’urbanització es va començar al final de l’any 2001, amb una superfície de 512.000 m². Entre els equipaments i serveis que es van planificar, cal destacar la construcció del Parc de la Marina al voltant de la riera de Sant Climent. L’acabament d’aquesta obra es preveu per a mitjan any 2007 i suposarà la zona verda més gran de la ciutat ja que tindrà una extensió de 130.000 m².

Entre aquest parc i la carretera de la Vila es preveia desenvolupar un conjunt d’espais residencials, comercials i terciaris, anomenat Parc Vilamarina. De gestionar i construir aquests 207.000 m² de superfície, se n’encarrega la promotora Sacresa. D’altra banda, també es preveia la construcció del Centre de Desenvolupament i Promoció de Noves Tecnologies Bitàgora (60.000 m²) i la construcció d’oficines (135.000 m²).

En aquest sentit, aquell any, l’empresa multinacional Arlington Securities va començar a gestionar el parc d’oficines que haurà de tenir una extensió de 98.000 m² i un cost global de 100 MEUR. La intenció era de construir oficines de lloguer amb una superfície que oscil•lés entre els 200 m² i els 11.000 m² (corresponent a la superfície de tot un edifici sencer). D’aquesta manera, es pretenia donar resposta a la demanda d’oficines amb espais amplis i polivalents que s’havia indicat que hi havia a l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB).

L’empresa multinacional va invertir 45 MEUR per desenvolupar la primera fase de construcció d’aquest parc d’oficines de lloguer. Es preveia que a l’octubre finalitzés el primer edifici dels quatre que formen el complex anomenat Arlington Business Park Barcelona, juntament amb una zona comercial i un aparcament amb capacitat per a cinc-centes vint places. No obstant això, en acabar l’any encara no s’havia finalitzat l’obra però es calculava que a mitjan 2007 es podria donar per acabada. La segona fase d’execució del projecte es planificarà en funció de la demanda d’espai que facin les empreses privades.

La creació del consorci
Un pas més en el desenvolupament del projecte del Parc Aeroespacial i de Mobilitat es va fer a començament d’any. Al febrer, l’Ajuntament de Viladecans va aprovar inicialment el conveni de col•laboració entre el consistori i l’Incasol per a la formació d’un consorci per al desenvolupament del Parc d’Activitats Aeroespacials i de Mobilitat. Tant els membres del govern (Partit dels Socialistes de Catalunya –PSC–, Iniciativa per Catalunya-Verds i Esquerra Unida i Alternativa –ICV-EUiA), com l’oposició (Esquerra Republicana de Catalunya –ERC–, Convergència i Unió –CiU– i el Partit Popular –PP–) estaven d’acord a desenvolupar aquest projecte. Al maig es tenien preparats els estatuts del consorci urbanístic i, finalment, el 22 de setembre es va procedir a signar-los.

Entre les competències del consorci hi havia la redacció i tramitació dels instruments de planejament, gestió i projectes d’urbanització i infraestructures necessaris per al desenvolupament del parc. D’altra banda, també fixa els criteris per a la instal•lació d’activitats lligades al camp aeroespacial i es preocupa per obtenir-ne una bona viabilitat econòmica. A més a més, el consorci té previst delegar totes les facultats que li siguin possible a la societat privada municipal VIMED.

L’Ajuntament de Viladecans i la Generalitat, a través de l’Incasol, participen un 50% cadascun en el consorci. Per al bon funcionament d’aquest consorci, es va crear un consell assessor que vetllés per la promoció de l’activitat principal del consorci on s’integren les institucions públiques i privades que hi tenen relació: el Departament de Política Territorial i Obres Públiques, el Departament d’Indústria i la Cambra de Comerç, Indústria i Navegació de Barcelona. L’aportació econòmica inicial del consorci va ser de 150.000 €.

El següent pas a fer per tal de dur a terme el projecte del Parc Aeroespacial i de Mobilitat de Catalunya serà elaborar-ne el planejament urbanístic i posteriorment dur a terme les expropiacions necessàries. Es calcula que a final de 2007 es podran començar les obres d’urbanització. Tot feia preveure que el primer llogater del Parc podria ser el Centre Tecnològic per a la Indústria Aeronàutica i de l’Espai (CTAE).

Més informació
www.aj-viladecans.es
www.gencat.cat
Imprimeix Enviar notícia
La TafaneraDeliciousGoogleRemoumeMenéameDiggTechnoratiIndependènciaCatosferaFacebookTwitterYahoo! BookmarksTechnorati
Baix Llobregat