Dimecres 17 de Juliol de 2019
Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per recopilar informació estadística sobre els hàbits de navegació. Si segueix navegant, considerem que accepta la seva instal·lació i ús. Llegeix més Accepto
ORDENANÇA DE CIRCULACIÓ DE VIANANTS I VEHICLES DE LA CIUTAT DE BARCELONA
Núria Terradas

Actualitzat a 31/12/2006

La necessitat d’adaptar l’Ordenança de circulació de vianants i vehicles existent a la Carta municipal de Barcelona i l’increment d’usuaris de bicicletes i motos encoratja el Govern municipal a estudiar una reforma, cercant el consens amb diferents entitats cíviques implicades directament en la qüestió. El consell plenari de l’Ajuntament de Barcelona del 14 de desembre aprova inicialment la modificació i les entitats integrants de la Comissió Cívica de la Bicicleta i el Vianant, impulsores de la modificació, anuncien que presentaran al•legacions a causa de desacords amb el text final.


Articles posteriors 2007

L’Ordenança de circulació de vianants i vehicles (OCVV) va ser aprovada per acord del consell plenari de l’Ajuntament de Barcelona el 27 de febrer de 1998 i modificada el 20 de juliol de 2001. La nova proposta de modificació, que es va presentar a la Comissió de Govern de l’Ajuntament de Barcelona el 8 de novembre de 2006, responia a la necessitat d’adaptar-la al nou marc legal establert per la Carta municipal de Barcelona i per a millorar la convivència entre vianants i vehicles.

L’esmentada modificació ateny especialment articles que versen sobre la circulació de vianants, circulació a les voreres i àrees de vianants; zones de prioritat invertida i zones 30; velocitat dels vehicles al nucli urbà; bicicletes; estacionament i parada de vehicles; motos i ciclomotors; retirada i immoblització de vehicles, així com intervenció cautelar de la retirada del permís de conduir. La normativa no incorpora un apartat de sancions, ja que s’apliquen les que regeixen les ordenances generals de circulació de vehicles, també en fase de revisió. De totes aquestes regulacions, la de l’ús de la bicicleta és la que va crear més expectatives, crítiques i ressò mediàtic dels sectors implicats.

L’ús de la bicicleta
Barcelona disposa de 35 km de carrils bici, amb la previsió d’augmentar anualment els recorreguts un 5%, segons va anunciar el segon tinent d’alcalde, Jordi Portabella, d’Esquerra Republicana de Catalunya (ERC). Es preveu que el 2010, hi haurà d’haver 129 km nous de vies per a bicicletes. Es va observar que, en divuit mesos, la ciutat havia experimentat un creixement d’un 30% pel que fa a l’ús de la bicicleta. En dies laborables, circulen per Barcelona uns quaranta mil ciclistes, xifra que en cap de setmana es pot arribar a duplicar o a triplicar, segons la lectura dels trenta-cinc aparells repartits per diferents barris i que en controlen els desplaçaments. Hi ha qui opina que l’increment es deu a l’augment de carrils bici de la xarxa i a la popularització de les bicicletes plegables. Tanmateix, els usuaris de la bicicleta topen amb diversos inconvenients, com són la manca d’aparcaments en tota la ciutat (n’hi ha uns cinc mil sis-cents, xifra que contrasta amb el nombre d’usuaris); a la xarxa de carrils, especialment a l’Eixample, en manquen per als que circulen en la direcció de mar a muntanya; l’elevat nombre de robatoris dels vehicles; el poc respecte que reben dels vehicles a motor; la invasió dels carrils bici per part dels vianants i altres vehicles, entre altres.

El Pla de mobilitat urbana (PMU) de la ciutat, en el balanç del quadrienni 2003-2006, va redactar un informe positiu de l’increment de l’ús del transport públic i de la bicicleta com a vehicle d’ús habitual.

El dia 1 de febrer de 2006 s’aprovà el Pla estratègic de la bicicleta (PEB) en el ple de la Comissió Cívica de la Bicicleta del Vianant, el president del qual, que és també el segon tinent d’alcalde de l’Ajuntament, el Sr. Jordi Portabella, el va presentar al ple de l’Ajuntament de Barcelona, per a ser aprovat a final de maig. En aquest document, prèvia valoració de la realitat existent, s’identificaven els objectius que en cal treballar i les mesures d’acció adequades per tal de fomentar l’ús d’aquest mitjà de transport sostenible.

La nova ordenança
La CCBV, integrada per representants de l’Ajuntament i de diverses entitats vinculades en l’àmbit de la circulació sostenible, va treballar conjuntament en la modificació de l’article 14 de l’OCVV per tal d’intentar arribar a un consens.

Amb la nova ordenança, el ciclista pot circular per la vorera, sense superar els 10 km/h, sempre que aquesta tingui una amplada superior a 3 m, que és l’espai que ha de respectar per al vianant, i sempre que no hi hagi aglomeracions. Per primera vegada es defineix el terme “aglomeració” com la “situació que no permet circular 5 m seguits en línia recta”. També permet circular per qualsevol carril de la calçada si es tracta d’una “zona 30”, és a dir, aquella àrea en la qual el límit de velocitat es generalitza a 30 km/h per a tots els vehicles.

S’obliga a dur timbre i elements reflectants a la nit, però en canvi no imposa l’ús del casc. Pel que fa a l’estacionament, es prohibeix fer-ho emprant mobiliari urbà (papereres, bancs, semàfors, elements adossats a les façanes), en els arbres, o davant de zones de càrrega i descàrrega, zones d’estacionament per a persones minusvàlides, parades de transport públic o passos de vianants.

Les reaccions
Diverses entitats cíviques vinculades amb el món de la bicicleta –algunes de les quals formaven part de la CCBV– van manifestar el seu desacord amb alguns punts de la modificació de l’OCVV.

La Coordinadora Catalana d’Usuaris de la Bicicleta (CCUB) es va mostrar especialment contrària a la prohibició d’estacionament si només es disposa de 5.600 places d’aparcament. Albert Garcia, d’Amics de la Bici, opinava que l’OCVV no facilita els desplaçaments però, en contrapartida, se sentien satisfets, ja que es van introduir algunes de les peticions que havien formulat, com poder utilitzar tots els carrils de la calçada.

El Consell de la Joventut de Barcelona (CJB) criticava l’excessiva restricció en la circulació per les voreres, la prohibició d’aparcar en semàfors i arbres, la falta de polítiques de pacificació del trànsit o l’accés de les bicis en els transports públics.

Per la seva banda, el Bicicleta Club de Catalunya (BACC) es mostrava favorable a la remodelació de l’OCVV a causa de l’increment en l’ús de la bicicleta però declaraven la seva intenció de presentar-hi al•legacions demanant que es redueixi el límit de velocitat a 30 km/h a tota la ciutat.

Barcelona Camina, entitat que vetlla pels drets del vianant, es declarava satisfeta de l’ordenança, per la qual cosa no hi presentaven al•legacions.

Aprovació inicial
El 14 de desembre , el ple de l’Ajuntament va aprovar inicialment l’OCVV, amb la votació a favor dels grups integrants del tripartit, Partit dels Socialistes de Catalunya (PSC), ERC i Iniciativa per Catalunya-Verds (ICV), l’abstenció del Partit Popular (PP) i el vot en contra de Convergència i Unió (CIU).

El PP no veia en l’OCVV una garantia de seguretat per al vianant, i el grup de CiU opinava que l’ordenança no significava, pel que fa a les bicicletes, una solució a la qüestió dels aparcaments i no afavoria la circulació.

Aprovada inicialment el 14 de desembre de 2007 pel consell plenari de l’Ajuntament, es va publicar al Butlletí Oficial de la Província de Barcelona (BOP) el 16 de desembre de2006, per obrir un període de trenta dies per a la presentació d’al•legacions. El Sr. Ferran Julian, regidor de Mobilitat i Seguretat de l’Ajuntament de Barcelona, va assenyalar que es tindrien en compte. abans de donar el vist-i-plau a l’aprovació definitiva.

Més informació
www.bcn.cat
Imprimeix Enviar notícia
La TafaneraDeliciousGoogleRemoumeMenéameDiggTechnoratiIndependènciaCatosferaFacebookTwitterYahoo! BookmarksTechnorati
Barcelonès