Dimarts 22 d ' Octubre de 2019
Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per recopilar informació estadística sobre els hàbits de navegació. Si segueix navegant, considerem que accepta la seva instal·lació i ús. Llegeix més Accepto
ORDENANÇA DE CIRCULACIÓ DE VIANANTS I BICICLETES DE BARCELONA

Núria Terradas

Actualitzat a 31/12/2007

L’Ajuntament aprova definitivament el 23 de febrer les modificacions a l’Ordenança de circulació de vianants i vehicles (OCVV). Tanmateix, aquesta no entra en vigor fins al 17 de setembre per tal de poder dur a terme una campanya informativa prèvia entre els usuaris de la bicicleta. Les entitats vinculades amb la bicicleta manifesten reiteradament la seva disconformitat amb nombrosos aspectes que consideren difícils de complir i que dificulten l’ús del vehicle per la ciutat. A l’octubre, el Consistori, juntament amb Amics de la Bici, estableixen el pacte segons el qual solament se sancionarien les infraccions més greus i s’estudiaria una revisió de l’OCVV.

Antecedents 2006

L’increment de vehicles de dues rodes i, per tant, la necessitat d’harmonitzar l’ús de la via pública, juntament amb la peremptorietat d’adaptar l’ordenança a la Carta municipal de Barcelona van portar l’Ajuntament, a través de la Comissió Cívica del Vianant i la Bicicleta, a revisar l’esmentada ordenança, que, tot i versar sobre la circulació de vianants, vehicles amb motor, bicicletes, estacionament, senyalització, immobilització i retirada de vehicles, etc., va ser especialment polèmica per l’article 14, dedicat a la bicicleta. Les veus més crítiques que s’hi van alçar en contra van ser les d’entitats i associacions d’usuaris de la bicicleta.

Es va aprovar inicialment el desembre del 2006 i, un cop passat el període informatiu, l’Ajuntament va valorar i estimar en part les 21 al•legacions i suggeriments que van presentar 25 entitats vinculades a l’àmbit de la bicicleta (algunes de les quals integrants de la Comissió Cívica del Vianant i de la Bicicleta, redactora de la modificació), el transport públic i discrecional, associacions de veïns, gremis i grups municipals (Convergència i Unió –CiU–, Partit Popular –PP–, Esquerra Republicana de Catalunya –ERC–). El 23 de febrer de 2007, el plenari del Consell Municipal aprovava definitivament la modificació de l’OCVV, i es va publicar al BOP (Butlletí Oficial de la Província) en data 7 de febrer de 2007.

Una vegada ja era vigent, el consistori va considerar oportú donar un marge de sis mesos (fins al 15 de setembre, ajornat al 17 de setembre) abans d’aplicar cap procediment sancionador, per tal de dur a terme una campanya informativa només pel que feia a la bicicleta. Per a l’esmentada campanya es van editar 140.000 fulletons informatius distribuïts aleatòriament entre ciclistes i entitats vinculades a aquest àmbit, es van penjar dues mil banderoles pels carrers i es va trametre a totes les llars informació sobre les modificacions en matèria d’estacionament i circulació de bicicletes per la ciutat, a través de la revista municipal Barcelona Informació (núm. 10, novembre 2007).

Crítiques dels usuaris afectats
BACC (Bicicleta Club de Catalunya), Amics de la Bici i Espai Bici es van mostrar molt crítics, especialment pel que fa a les restriccions per a circular damunt la vorera i per la limitació a l’aparcar al mobiliari urbà. Consideren que se’ls obliga a circular per la calçada, saturada de trànsit, sense haver millorat ni ampliat la xarxa de carril bici i sense haver ofert cap garantia de respecte per part dels altres vehicles. Segons aquestes associacions, hi ha una manca important d’aparcament de bicicletes, ja que se’n comptabilitzaven 14.000, davant un parc ciclista de 40.000 vehicles També denunciaven que es considerés la bicicleta com a responsable d’una situació d’incivisme i que no s’adrecés una campanya informativa a cap altre col•lectiu. Per aquest motiu, diverses entitats com el BACC, l’Associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP), l’Associació de Drets del Vianant, Barcelona Camina i la Federació d’Associacions de Veïns i Veïnes de Barcelona (FAVB) van proposar a l’Ajuntament una campanya informativa a través d’autoescoles i al carrer per tal de facilitar informació a tots els usuaris de la via pública.

Les entitats més crítiques i integrants de la Comissió Cívica del Vianant i de la Bicicleta es manifestaven decebudes del resultat final i reclamaven “polítiques més agosarades de pacificació del trànsit”, així com adequar la ciutat a la normativa. Amics de la Bici convocava el 15 de setembre una manifestació per a fer pal•lès el seu desacord. El seu president, Albert Garcia, no es mostrava contrari a una regulació sinó a “una normativa que consideren difícil de complir”. Assenyalava també que “la bicicleta no és un problema per Barcelona, sinó una solució”. Per aquest motiu, va néixer l’Associació per a la Defensa de la Bicicleta, una entitat integrada per advocats i ciclistes, l’objectiu de la qual és donar cobertura jurídica als usuaris de la bicicleta i recórrer les multes que l’Ajuntament pugui imposar als ciclistes, davant el convenciment que algun punt de l’ordenança és inconstitucional i de difícil compliment.

Pel que fa als usuaris de la motocicleta, Mutua Motera, entitat que agrupa dos mil dos-cents motoristes a Barcelona, es queixava que alguns canvis són difícils de complir, com és la prohibició de pujar la moto a la vorera amb el motor engegat. En el cas de motos de gran cilindrada (500 cc en amunt), els fabricants mateixos desaconsellen moure la moto sense ser-hi al damunt. Joan Grañé, de Mutua Motera, assenyalava que darrere d’aquestes mesures hi havia un afany recaptatori i que les limitacions per a estacionar damunt la vorera (només en voreres de mes de tres metres) o per a circular pel carril bici poden dificultar la circulació d’aquests vehicles, que només a Barcelona n’hi ha censats uns 300.000.

D’altra banda, els patinadors, agrupats en l’Associació de Patinadors de Barcelona (APB) i Rodes sense Motor (RSM), reivindicaven la utilització del carril bici i les zones 30. D’acord amb l’actual ordenança són considerats com a vianants, però per a Albert Pérez de l’APB, la xarxa de carril bici és ideal per a patinar (tal com succeeix en altres ciutats europees: Bonn, Colonia, Tolosa o París).

Aplicació de la normativa
A partir del 17 de setembre, la Guàrdia Urbana ja podia sancionar les conductes incorrectes d’acord amb l’OCVV. Tanmateix, davant del desconeixement general amb què es van trobar, va ampliar la campanya de difusió, situant punts d’informació en carrers cèntrics, com Balmes o la rambla de Catalunya i sancionant, tan sols, les infraccions més greus. En el primer mes d’aplicació, la Guàrdia Urbana va denunciar 5.359 infraccions (1.223 a motoristes, 354 a ciclistes i 756 a vehicles de dues i quatre rodes) per circulació incorrecta a la calçada i en defensa del vianant i del ciclista. Una de les dificultats amb què es van trobar els agents va ser el sistema per a la identificació de la bicicleta, difícil de resoldre en el moment de redactar la sanció.

Reaccions de l’Ajuntament
Davant l’allau de crítiques, el consistori va prometre a l’octubre dues mil noves places d’aparcament per a motos, que se sumarien a les 38.234 ja existents, i 28 km de carril bici nous. El 18 d’octubre, la Comissió de Seguretat i Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona va decidir permetre la circulació de motos pel carril bus, amb els vots favorables de CiU i PP i amb l’abstenció del Partit dels Socialistes de Catalunya (PSC), ERC i Iniciativa per Catalunya-Verds (ICV).

Conforme al pacte que va acordar amb Amics de la Bici, l’Ajuntament va proposar la creació d’un grup de treball en una renovada comissió cívica de la bicicleta que seria l’encarregada de fer una revisió de l’article 14 de l’Ordenança. Durant aquest temps, i sobre les qüestions de l’estacionament, la cohabitació amb vianants, la circulació per la vorera i el carril bici solament se sancionaria en casos d’extrema gravetat. Es permetrà estacionar en mobiliari urbà sempre que no se n’impedeixi la funció. I la circulació per les voreres amples serà possible mentre es respecti la integritat física del vianant, que tindrà preferència.

Més informació
www.amicsdelabici.org
www.bcn.cat
www.defensemlabici.org
Imprimeix Enviar notícia
La TafaneraDeliciousGoogleRemoumeMenéameDiggTechnoratiIndependènciaCatosferaFacebookTwitterYahoo! BookmarksTechnorati
Barcelonès
Fotogaleria relacionada