Dimarts 22 d ' Octubre de 2019
Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per recopilar informació estadística sobre els hàbits de navegació. Si segueix navegant, considerem que accepta la seva instal·lació i ús. Llegeix més Accepto
MILLORA URBANA DE LA PLAÇA DE LESSEPS (BARCELONA)
Maria Herrero

Actualitzat a 31/12/2004

El 24 de juliol es publica el Projecte d'urbanització de la plaça de Lesseps i s'inicia el termini d'exposició pública que s'allargarà, per la demanda dels veïns, fins a final de setembre. El projecte presentat recull bona part de les propostes que els veïns havien realitzat durant el procés de participació, excepte la proposta de reducció de la circulació rodada a la ronda del Mig. Les associacions de veïns de la Travessera de Dalt i de la ronda del General Mitre presenten al·legacions que a finals d'any encara no s'han resolt. La plaça de Lesseps continua en obres durant tot el 2004 a causa del pas de la línia 9 del metro i de la construcció de la nova estació.

Antecedents 2003

Articles posteriors 2009

La plaça de Lesseps se situa a l'extrem de muntanya del barri de Gràcia de Barcelona, a la falda del turó del Putxet. Tradicionalment, hi confluïen rieres, torrents i camins i actualment hi conflueixen carrers, vies ràpides, metros i autobusos, col·lectors d'aigües residuals, línies de serveis (com electricitat, telèfon, etc.) i és un punt de connexió entre el barri de Gràcia i els barris del Putxet, el Farró, la Salut i Vallcarca.

El desembre de 2003, durant la presentació inicial del projecte de reforma de la plaça Lesseps, veïns i professionals van valorar positivament els canvis introduïts respecte del projecte inicial, perquè recollien bona part de les propostes que els veïns havien realitzat durant el procés participatiu organitzat l'any anterior. El projecte, exposat a l'església dels Josepets, recuperava el pendent original de la plaça enfonsant el túnel de la ronda del Mig -que uneix la ronda del General Mitre amb la Travessera de Dalt-, permetia el pas de vianants sense grans desnivells, deixava visibles les façanes de can Ramos i de l'església dels Josepets, alliberava 21.000 m2 d'espais de lleure i voreres i recuperava la plaça com a lloc de trobada per als ciutadans dels barris que l'envolten. Tot i això, durant la presentació, els veïns de la ronda del General Mitre i de la Travessera de Dalt van demanar que el projecte incorporés la pacificació i la reducció de carrils d'aquestes vies, petició a la qual els responsables de l'Ajuntament de Barcelona van respondre que aquest hauria de ser un altre projecte de futur.

L'arquitecte i urbanista Josep Oliva va valorar positivament en la premsa, el mes de març, el projecte inicial presentat. Admetent que el repte era difícil, valorava l'esforç per a retornar a la plaça, que havia esdevingut un "espai frontera", la seva funció i el seu caràcter urbà i alhora permetre'n la funció circulatòria. Oliva també valora-va la triple col·laboració entre veïns, Administració i tècnics i es congratulava per la implicació del ciutadans amb la ciutat.

Al llarg de tot l'any 2004 les obres del la LÍNIA 9 DEL METRO i de l'intercanviador d'aquesta amb la LÍNIA 3 DEL METRO van mantenir la plaça en obres.

Aprovació inicial del projecte el mes de juliol
El 24 de juliol l'Ajuntament de Barcelona va publicar al Butlletí Oficial de la Província (BOP) l'aprovació inicial del projecte i l'obertura del procés d'exposició pública i de presentació d'al·legacions, que inicialment havia de ser el mes d'agost.

El projecte realitzat, com el que s'havia presentat anteriorment, pels arquitectes Albert Viaplana i David Viaplana, proposava un nou espai verd de 21.000 m2 i assegurava la connexió per a vianants, sense forts desnivells, entre ambdós costats de la plaça -entre Gran de Gràcia i l'avinguda de la República Argentina i entre el carrer Torrent de l'Olla i el carrer de la Mare de Déu del Coll-, desplaçant-ne part de la circulació a carrers circumdants i racionalitzant-la alhora.

El projecte presentat dibuixava una plaça amb una pèrgola metàl·lica i àmplies zones de jocs, dos zones de jocs infantils i una per a joves, amb taules de ping-pong i cistelles de bàsquet. També preveia, a la banda de mar de la plaça, prop del Torrent de l'Olla, una àrea per a jugar a la petanca, amb unes grades que formarien un petit auditori. En el projecte, el verd de la plaça estava format per xiprers, magnòlies, alzines, pruners i tarongers i a més s'hi preveia instal·lar unes grans jardineres elevades, amb flors i arbusts. Hi havia prevista, també, una gran font.

Les obres previstes implicaven la demolició parcial de l'estructura del túnel que travessa la plaça, per a enfonsar-lo una mica més, fet que afectaria les línies de Fecsa, Gas Natural, Telefònica i el col·lector d'aigües residuals que prové del carrer de la República Argentina. L' Ajuntament de Barcelona volia aprofitar les obres per a instal·lar també el sistema de recollida d'escombraries pneumàtic que feia anys que funcionava al carrer Gran de Gràcia.

DPTOP decideix mantenir l'accés nord de la línia 9 del metro a la plaça de Lesseps
El 2 d'agost el Departament de Política Territorial i Obres Públiques (DPTOP) va informar sobre la seva decisió de mantenir la boca nord de la línia 9 del metro a la plaça de Lesseps. La seva decisió es basava en uns estudis de mobilitat i unes enquestes que mostraven que el 50% dels veïns hi estavea d'acord, que el 35% del veïns en faria ús i que l'àrea d'influència de la nova estació de metro de les línies 3 i 9 tindria un nombre més elevat d'usuaris potencials.

Els veïns de la Travessera de Dalt i de la ronda del General Mitre demanen la pacificació de la circulació
Una vegada presentat el projecte, els veïns van valorar-lo, en general, positivament, tot i que es van mostrar sorpresos i dolguts perquè el temps previst per a l'exposició pública i les al·legacions fos el mes d'agost. Les protestes dels veïns i la denúncia del grup municipal de Convergència i Unió (CiU) a l'Ajuntament de Barcelona van afavorir una rectificació que va permetre allargar el període d'exposició i de presentació d'al·legacions fins a final de setembre.

Els veïns de la ronda del General Mitre i de la Travessera de Dalt van mostrar la seva insatisfacció perquè, tal com ja havien anunciat els responsables municipals l'any 2003, el projecte no incloïa la reducció de la circulació i la pacificació de la ronda del Mig. Els veïns recordaven que els acords signats el 2002 per l'Institut Municipal d'Urbanisme de Barcelona (IMU) amb els representants veïnals de la plataforma Una altra plaça Lesseps és possible incloïen el compromís de realitzar un estudi de les possibilitats de pacificació i reducció del trànsit rodat d'aquesta via, repartint-lo entre altres vials.

Durant el mes d'agost i de setembre, les façanes de la Travessera de Dalt i de la ronda del General Mitre es van omplir de cartells que demanaven la pacificació i la reducció del trànsit d'aquestes vies. La presidenta de l'Associació de Veïns i Veïnes de la ronda del General Mitre, Patrícia Fernàndez, va declarar als mitjans de comunicació que el projecte de reforma de la plaça de Lesseps deixava sense solucionar el que ella anomenava "un problema de salut pública de primera magnitud", en referència al fum i els sorolls de la ronda del Mig. L' Associació de Veïns de la ronda del General Mitre i l'Associació de Veïns i Veïnes de la Travessera de Dalt demanaven la pacificació de la via a través de la reducció de carrils o bé la circulació soterrada i la conversió de la ronda del Mig en un passeig. Van rebre el recolzament dels representants de CiU i el Partit Popular (PP) a l'Ajuntament.

Van presentar al·legacions al projecte Vicenç Massana, en nom de l'Associació de Veïns i Veïnes de la Travessera de Dalt, i Patrícia Fernández, en nom de l'associació de la ronda del General Mitre. Les van acompanyar amb 547 al·legacions més, idèntiques, presentades per veïns del tram central de la ronda del Mig.

El regidor del districte de Gràcia, Ricard Martínez (Esquerra Republicana de Catalunya, ERC), va declarar que la pacificació de la ronda del Mig era un tema que "no corria excessiva pressa", ja que les modificacions en el trànsit no es podrien aplicar fins que no s'acabessin les obres de la línia 9 del metro, ni les de l'estació de metro de la plaça de Lesseps. L' Àrea d'Urbanisme de l'Ajuntament de Barcelona, així com els districtes de Gràcia i Sarrià-Sant Gervasi, van explicar que mantindrien les converses amb els representants del veïns per a debatre el projecte, però que tanmateix era clar que la pacificació de la ronda del Mig s'havia de desvincular del projecte de remodelació de la plaça de Lesseps.

Els representants de les associacions de veïns van explicar a través d'un comunicat, el mes de desembre -després d'un accident de trànsit nocturn a la ronda del Mig, aparentment per excés de velocitat-, que estaven indignats perquè els representants de l'Ajuntament els havien proposat reunir-se el mes de febrer.

A la fi de 2004 s'esperava la resolució de les al·legacions i de l'aprovació definitiva del projecte d'Urbanització de la plaça de Lesseps i que les obres comencessin a la tardor de 2005 i acabessin l'any 2008.

Més informació
www.bcn.es/publicacions/b_informacio/bi_71/generiques/16.pdf
www.gracianet.org/taller/tardor.htm
www.trenscat.com/tmb/03lesseps_ct.html
www.sitesize.net/infopenair03.html
www.ilimit.es/mitre/av2rgm2.htm
Imprimeix Enviar notícia
La TafaneraDeliciousGoogleRemoumeMenéameDiggTechnoratiIndependènciaCatosferaFacebookTwitterYahoo! BookmarksTechnorati