Dimarts 25 de Juliol de 2017
Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per recopilar informació estadística sobre els hàbits de navegació. Si segueix navegant, considerem que accepta la seva instal·lació i ús. Llegeix més Accepto
MILLORA URBANA DE LA PLAÇA DE LES GLÒRIES (BARCELONA)
Maria Xalabarder

Actualitzat a 31/12/2006

L’Ajuntament de Barcelona avança en la definició del projecte de reforma de la plaça de les Glòries i inicia els tràmits administratius d’execució amb l’aprovació inicial de la modificació del Pla general metropolità (MPGM). Les associacions veïnals presenten al•legacions i l’oposició política critica la gestió del projecte. Formalment, el projecte preveu eliminar el tambor viari, ampliar la plaça pel costat muntanya, construir al subsòl un intercanviador de metro, Renfe i Ferrocarrils de la Generalitat (FGC), crear-hi nous habitatges, equipaments públics i zona verda i traslladar el mercat dels Encants en un solar pròxim. El projecte té un pressupost de 600 MEUR i un termini de deu anys per a l’execució de les obres.


Antecedents 2003, 2004

Articles posteriors 2007, 2008, 2011, 2012, 2014, 2015

La plaça de les Glòries està situada en el límit entre els districtes barcelonins de l’Eixample i de Sant Martí, en la confluència de l’avinguda Diagonal, la Gran Via de les Corts Catalanes i la Meridiana. Recull el trànsit de més de dos-cents mil vehicles diaris que entren i surten de la ciutat cap al Barcelonès Nord i el Maresme. Hi conflueixen també als voltants dues línies de metro, el ferrocarril amb connexió metropolitana i, des del mes d’octubre de 2006, el tramvia Sant Martí-Besòs (TRAMVIA DEL BESÒS) amb la nova línia T5 entre Glòries i Besòs que circula en paral•lel a la Gran Via de Barcelona, i que es preveia que arribés l’any següent a Sant Adrià de Besòs i Badalona.

La plaça de les Glòries va ser inaugurada el 15 de gener de 1992, en plena preparació dels Jocs Olímpics. La solució formal aplicada llavors, amb una doble anella viària elevada –popularment coneguda com l’scalextric o tambor– va permetre resoldre el trànsit en superfície i va millorar les condicions de l’accessibilitat rodada a la ciutat. Tanmateix, però, va suposar la creació d’una barrera per a la comunicació dels vianants dels barris que hi conflueixen, el de la Sagrada Família, el Fort Pienc, el Poblenou, el Clot i el Camp de l’Arpa, i també fou la causa de l’empitjorament de les condicions ambientals i de qualitat de vida de l’entorn urbà de la plaça que es genera de l’increment de la densitat de trànsit.

Des de la inauguració mateixa de la plaça, les associacions veïnals implicades van reclamar que s’eliminés el tambor i que el punt de la Gran Via esdevingués una via urbana com qualsevol altra de la ciutat. Les mobilitzacions veïnals es van anar repetint gradualment i es van fer més presents fins que van ser recollides en el Programa d’actuació municipal de 2003, en el qual es va manifestar la voluntat del govern municipal d’iniciar una reforma de la plaça de les Glòries i els voltants. Atenent aquest compromís municipal, es van iniciar converses entre els representants de les entitats veïnals i dels districtes i els representants del sector d’Urbanisme de l’Ajuntament.

Inici de la tramitació administrativa per a reformar la plaça de les Glòries
A final de 2003, l’Ajuntament de Barcelona va presentar un projecte de reforma de la plaça, amb la voluntat de millorar-ne la mobilitat i impulsar-ne la centralitat. Dos anys més tard, per Decret de la Primera Tinença d’Alcaldia, de 18 d’octubre de 2005, es va acordar iniciar el procediment per a la Modificació del Pla general metropolità (MPGM) en l’àmbit de la plaça de les Glòries i els voltants. En el document es van incorporar les Mesures de participació ciutadana com a garantia i foment del dret d’iniciativa, informació i participació dels ciutadans.

Finalment, el 15 març del 2006 la Comissió d’Urbanisme de l’Ajuntament de Barcelona va aprovar inicialment la MPGM sobre la reforma de la plaça i els voltants, amb l'abstenció de Convergència i Unió (CiU) i Partit Popular (PP).

Procés participatiu
Al mateix temps que s’iniciava la tramitació administrativa per a transformar la plaça, es va posar en marxa un procés participatiu amb la implicació de les associacions de veïns de Sagrada Família, Fort Pienc, Poblenou i Clot-Camp de l’Arpa, i amb el suport de la Federació d’Associacions de Veïns de Barcelona (FAVB), que el 17 de novembre de 2005 van integrar-se en un grup de treball amb tècnics municipals i tècnics independents a proposta de les entitats veïnals, encarregat del debat tècnic de la proposta de MPGM en l’àmbit de les Glòries.

L’aprovació inicial del MPGM el març del 2006 va ser considerada per les associacions de veïns com un progrés, però també va generar desacords i es va criticar la manca d’informació sobre el projecte. Com a conseqüència, es va acordar ampliar a dos mesos l’exposició pública del document, fins al 24 de juny de 2006.

Els treballs d’aquest grup de treball havien de culminar amb la presentació d’un manifest de síntesi –Compromís per Glòries– que es lliuraria definitivament en una reunió amb la Comissió de Seguiment prevista per al 2007.

Característiques del projecte
L’àmbit de la MPGM a la plaça de les Glòries i als voltants té una superfície de 378.019 m² i l’integren els sòls de la plaça de les Glòries mateixa i la Gran Via entre els carrers Padilla i Selva de Mar, que presenten en conjunt una important transformació de l’estructura viària existent. També s’inclou una peça de 7.579 m2 en l’àmbit de Glòries-Meridiana Sud.

Tal com queda recollit al document annex a la MPGM, “Estudi de síntesi de les diferents actuacions d’infrastructures que cal fer a la plaça de les Glòries de Barcelona”, el projecte proposa l’enderrocament del tambor viari, l'ampliació de la plaça pel costat muntanya a fi de donar-li una forma quadrada, la construcció de 1.013 habitatges en la part que actualment ocupa el mercat dels Encants —un 50% dels quals en règim de protecció segons consta en la Memòria social de l’habitatge— i que aquest es traslladi a una edificació vertical ubicada al sector actual del Bosquet dels Encants, un solar situat entre els carrers de Castillejos, Casp i Meridiana. Les alçades de les edificacions previstes es limiten per a tot l’àmbit a un màxim de PB+9, amb l’excepció dels solars situats a Diagonal-Cartagena i a Gran Via-Cartagena (pendents de concretar).

D’altra banda, es preveu concentrar la qualificació de zona verda en l'espai central de la futura plaça —més de 192.000 m², dels quals uns 105.000 m2 seran el parc de les Glòries, amb una forma ortogonal de més de dues illes de l’Eixample d’ample per més de tres illes de llargada—. Es preveu que un concurs de propostes en permeti escollir, amb la participació de representants de les entitats veïnals, el projecte definitiu, seguint el criteri de Parc Lineal Trinitat-Ciutadella de mantenir línies de continuïtat clares (recorreguts de vianants, carrils bici, visuals, etc.).

El projecte té un impacte directe en la mobilitat de la zona i en la promoció del transport públic i comportarà un augment important de tràfic, segons consta en l’informe de mobilitat inclòs en el projecte elaborat per l’Agència Metropolitana Barcelona Regional (BR): s’estima, doncs, un creixement de més del 45% i es fa una previsió d’uns seixanta mil cotxes més diaris que absorbirien els carrers del voltant i no el túnel previst.

La proposta de mobilitat de la MPGM estableix un túnel d’entrada a la ciutat del trànsit rodat per la Diagonal i un de sortida per la Gran Via. D’altra banda, es preveu passar dels actuals vuit carrils de trànsit en superfície a una via perimetral amb un traçat rectangular de quatre carrils per als vehicles privats, a més d’un de destinat al transport públic i un altre de segregat per a les bicicletes.

Finalment, l’intercanviador ferroviari subterrani connectarà la línia 1 de metro i una futura prolongació d’FGC, que comunicaria el Llobregat amb el Vallès, amb una altra de RENFE. La previsió de servei estima 20 milions de passatgers anuals.

Presentació d’al•legacions
Les entitats veïnals van convocar diferents jornades de debat i assemblees per a mantenir informats els ciutadans de les negociacions que es duen a terme. Així, van presentar al•legacions conjuntes al projecte inicial en què van recollir vuitanta-cinc canvis referits especialment a les previsions d’equipaments, transport públic i alçades d'edificis. ”L'esquema general ens agrada, amb la plaça quadrada, l'intercanviador de transport públic i l'enderroc del nus viari, però no s'ha concretat prou en tres aspectes: mobilitat, habitatge de protecció i equipaments“, deia Miquel Catasús, vocal d'Urbanisme de l'Associació de Veïns del Clot. També van sol•licitar una audiència pública per a conèixer el document que finalment es proposés dur a aprovació provisional, la qual encara no s’havia celebrat en acabar l’any.

La Unió territorial del Barcelonès de la Comissió Obrera Nacional de Catalunya (CCOO) i l'Associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP) també van fer públiques, el 26 de maig, les seves respectives al•legacions al projecte. La principal crítica manifestada per ambdues entitats era la preeminència que a parer seu s'estava donant a la mobilitat privada respecte al transport públic.

Finalment, els partits polítics a l’oposició també es van sumar a les al•legacions. CiU i PP, tot i estar d’acord en l’enderrocament de l’anell viari, van criticar l’elevat cost que va tenir construir-lo i van posar en dubte la capacitat del govern municipal per liderar la remodelació de la plaça a l’hora de negociar amb les administracions autonòmica i estatal i específicament amb Renfe i FGC.

Després de dos mesos d’al•legacions, els plens dels districtes de l’Eixample i Sant Martí, amb el vot dels grups de govern de l'Ajuntament de Barcelona –Partit dels Socialistes de Catalunya –PSC–, Esquerra Republicana de Catalunya –ERC– i Iniciativa per Catalunya Verds –ICV-EuiA–, van donar el vistiplau a l'informe MPGM de la plaça de les Glòries.

Calendari i cost previst d’execució
El conjunt d’operacions previstes en la MPGM s’articula en dos grans esquemes de gestió independent. El primer és la iniciativa pública, encaminada a la transformació de les grans infraestructures, en superfície i soterrades, sobre sòls que bàsicament són públics, i que tenia uns terminis d’execució subjectes a la redacció dels projectes i consecutius en el temps per tal d’impedir que es produeixin períodes d’aturada del trànsit. El segon és el que té a veure amb els sectors de desenvolupament delimitats que s’havien de dur a terme amb el planejament derivat.

L’Ajuntament preveia que el 2007 la Generalitat de Catalunya aprovaria definitivament la MPGM i que s’iniciarien les accions administratives perquè en el termini màxim d’entre sis i dotze mesos es posés en marxa l’enderrocament dels nus viari. Pel que fa al conjunt de les obres de remodelació, s’estimava un cost de 600 MEUR i un termini d’execució final de deu anys.

Aprovació del sector Glòries-Meridiana Sud
Cap a final d’any, es va aprovar en Comissió de Govern el Pla de millora urbana del costat mar del futur parc de la plaça. L'espai afectat, conegut tècnicament com a sector Glòries-Meridiana Sud, el formen dues illes situades al costat de la cara sud de la torre Agbar i delimitades pels carrers de Badajoz, Àlaba i Bolívia, i per la plaça mateixa.

Es tracta d’un solar ocupat per magatzems de transportistes, tallers i alguns habitatges, que seran enderrocats durant el 2007 per donar pas a prop de vuit-cents nous pisos (65.319 m2 de sostre edificat), un 30% dels quals, protegits. La nova ordenació urbanística consensuada amb les associacions de veïns inclou una zona verda de 21.395 m2 que s'integrarà al parc i el futur Centre del Disseny i les Arts Decoratives. L'edifici que acollirà aquest equipament, dissenyat per l'estudi MBM (Martorell-Bohigas-Mackay) i que originàriament havia de passar per sobre de l'anella viària amb una forma popularment coneguda com "la grapadora", tindrà 20.000 m2 de sostre.

Mes informació
www.avclot.org
http://www.bcn.es/urbanisme/exp/catala/b0831.htm
http://www.bcn.es/parcsijardins/pa_glories.htm
http://www.gencat.net/diari/4630/06122133.htm
http://www.glories.cat/
Imprimeix Enviar notícia
La TafaneraDeliciousGoogleRemoumeMenéameDiggTechnoratiCatosferaFacebookTwitterYahoo! BookmarksTechnorati