Dimarts 25 de Juliol de 2017
Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per recopilar informació estadística sobre els hàbits de navegació. Si segueix navegant, considerem que accepta la seva instal·lació i ús. Llegeix més Accepto
MILLORA URBANA DE LA GRAN VIA-LLEVANT (BARCELONA)
Xavier Crehuet

Actualitzat a 31/12/2006

La millora urbana de Gran Via-Llevant preveu la construcció de dos voladissos per damunt del tronc central de la C-31 on s’ubiquen els quatre carrils laterals de l’autopista. Així es redueix el soroll i es crea un passeig de 2 km de llargada i de 3 ha de zona verda. S’inclou un quart carril en sentit Barcelona per a ús del transport públic i un allargament del tramvia del Besòs amb cinc noves parades. S’aprofita per a millorar la connectivitat de les dues parts de la Gran Via amb nous ponts, com el del carrer Espronceda, i amb passarel•les de vianants. El cost total ascendeix a 125 MEUR, 46 MEUR més dels anunciats inicialment .


La Gran Via-Llevant se situa al districte de Sant Martí (Barcelona), des de la plaça de les Glòries fins al carrer Extremadura, al límit amb Sant Adrià de Besòs, i representa una de les principals portes d’entrada i sortida de Barcelona pel nord. El 1998 una plataforma d’entitats del districte de Sant Martí, encapçalada per l’associació de veïns, va iniciar una campanya a favor de la cobertura mitjançant un túnel de la Gran Via-Llevant. El juny de 2001 el Departament de Política Territorial i Obres Públiques (DPTOP) i l’Ajuntament de Barcelona van signar un conveni per a redactar el projecte executiu de remodelació de la Gran Via-Llevant. L’estiu del 2003 van començar els treballs per a cobrir parcialment el tronc central de la C-31 al seu pas per Sant Martí. La Gran Via provocava problemes de connectivitat entre el costat de muntanya i el de mar, ja que només hi havia passos per als vianants cada 400 m en una zona de gran densitat de població.

Es transforma la Gran Via-Llevant
El projecte de millora urbana de Gran Via-Llevant transformava una zona per la qual passaven cada dia més de cent vint-i-cinc mil vehicles. Es reurbanitzaven 22 ha (2,2 km de llarg per 100 m d’amplada). Els arquitectes Andreu Arriola i Carme Fiol van dissenyar el projecte amb la col•laboració de l’estudi d’Enric Miralles i Benedetta Tagliabue. El pressupost final de les obres se situava en 125 MEUR, 46 MEUR més que els que s’havien anunciat¡s inicialment, el 40% dels quals els aportava la Generalitat i la resta l’Ajuntament de Barcelona.

La construcció de dos voladissos per damunt del tronc central de la C-31 esdevenia l’eix central de la millora urbana. Els quatre carrils laterals de l’autopista, dos per banda, que abans passaven molt a prop dels habitatges, se situaven damunt dels dos voladissos. A més, es preveia un espai lliure de 25 m de profunditat que distanciava els cotxes de les façanes dels pisos. El soroll quedava parcialment esmorteït gràcies a la semicobertura i als plafons antisoroll que tapaven l’autopista. Es preveien dues mil pantalles acústiques, mil a cada costat, d’un blanc trencat, guarnides amb detalls de material translúcid de diversos colors.

Al nou espai de la semicobertura es creava un passeig de dos quilòmetres de llargada amb l’alliberament de 3 ha per a zona verda amb més de dos mil cin-cents arbres com pollancres, robínies o sòfores piramidals. Hi destacaven tres petits estanys artificials amb salts d’aigua de colors. Per sota del voladís del cantó muntanya, es va construir un gran aparcament d’unes sis-centes cinquanta places. També s’hi projectaven ponts i passarel•les de vianants, almenys una cada 130 m. Igualment, es van aprofitar les obres per a instal•lar la xarxa de recollida pneumàtica d’escombraries.

El projecte incloïa el quart carril en sentit Barcelona per reservar-lo únicament per al transport públic. Aquest carril s’afegia a l’esquerra del sentit de la marxa, al contrari del que era habitual. El carril de transport públic en direcció Badalona i el Maresme es va descartar per falta d’espai.

S’avança l’execució de les obres
El febrer de 2006 es va obrir al trànsit el tram de la via lateral del costat mar i el penúltim tram de la semicobertura de la Gran Via entre la plaça de les Glòries i el riu Besòs del costat muntanya. També es posava en funcionament la nova calçada definitiva al costat de muntanya entre el carrer Extremadura, al límit amb Sant Adrià del Besòs, i la rambla Prim.

El mateix febrer de 2006 s’obria la nova sortida de la Gran Via cap al carrer Selva de Mar. Alhora, el carrer Selva de Mar es convertia en una via d’un sol sentit descendent, en direcció a Diagonal Mar. Aquest nou pas s’afegia als nous ponts i passarel•les instal•lades des de la tardor de 2005.

El 26 de maig es va estrenar el pont del carrer Espronceda, de direcció única cap al mar, que es va començar a construir l’abril de 2005. El nou pont permetia la continuació del carrer Espronceda per damunt de la Gran Via i recuperava l’antiga connexió transversal dels anys setanta entre els barris de la Vall d’Hebron i el Poblenou. A part de la millora dels accessos veïnals es descongestionava el carrer Bac de Roda, de sentit únic en direcció muntanya.

Durant l’estiu de 2006 seguien les obres de la semicobertura de la Gran Via-Llevant, es col•locaven les pantalles acústiques durant el dia i es treballava en el tronc central durant la nit. La pavimentació del tronc central des de la rambla del Poble Nou fins al carrrer Extremadura es va realitzar entre el 23 i el 24 d’agost. Al setembre es va acabar la primera fase de les obres.

L’octubre de 2006 el tramvia T-5, que havia d’unir el parc de la Ciutadella amb Badalona, va començar a circular per la Gran Via. La nova línia T-5 compartia recorregut amb la T-4 fins a la plaça de les Glòries on se separaven les dues línies del TRAMVIA DEL BESÒS. La T-5 circulava per sota del voladís del cantó mar de la Gran Via, tenia llum natural i un tram totalment segregat del trànsit on arribava a una velocitat de 60 km/h, la més alta de tota la xarxa. Es van construir cinc parades: la Farinera, Can Jaumandreu, Espronceda, Sant Martí de Provençals i Besòs. Aquesta última estació connectava directament amb el vestíbul de la línia L-4 del metro.

Al començament de 2007 es preveia la finalització definitiva de la millora urbana de la Gran Via-Llevant i la celebració d’una festa per commemorar-ho. També per al 2007 es projectava l’inici de les obres de la semicobertura de l’autopista C-31, en el tram de Sant Adrià de Besòs, comprès entre el carrer Argentina i el pas per a vianants conegut com la Llosa. Les obres havien de costar uns 30,4 MEUR i havien de cobrir un segment de prop d’un centenar de metres.

Més informació
www.bcn.cat/urbanisme
Imprimeix Enviar notícia
La TafaneraDeliciousGoogleRemoumeMenéameDiggTechnoratiIndependènciaCatosferaFacebookTwitterYahoo! BookmarksTechnorati
Barcelonès