Dimarts 22 d ' Octubre de 2019
Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per recopilar informació estadística sobre els hàbits de navegació. Si segueix navegant, considerem que accepta la seva instal·lació i ús. Llegeix més Accepto
METRO. LÍNIA 12
Anna Borrell

Actualitzat a 31/12/2005

La línia 12 del metro no s'acabarà executant, si més no segons la idea original d'un ferrocarril suburbà que enllaci el barri barceloní de Sarrià amb Castelldefels passant per Gavà, Viladecans, Sant Boi de Llobregat, Sant Feliu de Llobregat, Sant Joan Despí, Sant Just Desvern i Esplugues. El conseller de Política Territorial i Obres Públiques Joaquim Nadal (PSC) considera inviable l'execució del projecte tal com es va aprovar i planteja ampliar línies i fer noves connexions amb el tramvia i el ferrocarril.


Antecedents 2003

L’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) va aprovar el maig de 2003 el traçat definitiu de la línia 12 de metro, que comunicaria Castelldefels amb el barri barceloní de Sarrià, passant per Gavà, Viladecans, Sant Boi de Llobregat, Sant Feliu de Llobregat, Sant Joan Despí, Sant Just Desvern i Esplugues. No obstant això, el 2004 es va donar a conèixer que la Generalitat es plantejava realitzar tan sols la connexió entre Castelldefels i Sant Boi o Cornellà.

La preocupació dels alcaldes del Baix Llobregat raía en el possible canvi de traçat i en el termini fixat, fet pel qual aleshores van reclamar un calendari coherent i el respecte dels terminis.

Replantejament del projecte inicial
A mitjan any, el conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal (Partit dels Socialistes de Catalunya, –PSC–), en una resposta parlamentària, es comprometia a mantenir el traçat i les dates d’aquesta línia que s’havia d’inaugurar el 2008. Tot i aquesta resposta, uns mesos més tard, l’execució del projecte original estava pràcticament descartada. Joaquim Nadal anunciava que se’n replantejarien el traçat, els trams i les connexions. Els grups de l’oposició (Convergència i Unió –CiU– i Partit Popular –PP–) acusaven el conseller “d’enterrar” (segons el diputat de CiU, Felip Puig) un metro imprescindible per al Baix Llobregat. Aquest, per altra banda, criticava l’exconseller de Política Territorial i Obres Públiques, Felip Puig (CiU), per la inexistència d’estudis tècnics i econòmics de la línia 12 que suposadament l’anterior govern hauria d’haver redactat.

Felip Puig recordava que la línia 12 del metro estava inclosa al Pla director d’infraestructures (PDI) 2001-2010 aprovat pel govern de CiU i que va ser consensuada amb els ajuntaments de la comarca. Afegia que CiU recuperaria el projecte si tornava a estar al capdavant del govern català.

Una alternativa que es plantejava era mantenir la configuració de metro semilleuger entre Castelldefels i Sant Boi o bé Cornellà, punts on enllaçaria amb Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) i Renfe. Altres possibilitats complementàries que s’analitzaven eren allargar la línia 3 del metro des de Zona Universitària per arribar als municipis del marge esquerre del Llobregat i prolongar la línia 1 des del Prat de Llobregat fins a Sant Boi de Llobregat. També s’estudiaria la prolongació del Trambaix cap a Molins de Rei i Quatre Camins, a Sant Vicenç dels Horts, i des de Cornellà Centre cap al Barri de l’Almeda i l’Hospital de Bellvitge.

Manifestacions dels municipis afectats
A final de novembre, els representants dels municipis afectats, tots governats pel PSC, s’expressaven de diferent manera sobre el replantejament de la línia 12 del metro. Antoni Poveda (PSC), primer tinent d’alcalde de Sant Joan Despí, acusava la Generalitat d’estar “dilatant la concreció de la línia 12” i afirmava que “el fet que el cost de la LÍNIA 9 suposi el doble del que havia plantejat l’anterior govern no pot ser cap excusa per condemnar la ciutadania d’aquesta part del territori del Baix Llobregat a patir-ne les conseqüències”. Juan Antonio Vázquez (PSC), alcalde de Sant Feliu de Llobregat, explicava que el traçat, tal com estava plantejat, era inviable, ja que no tenia ni finançament ni estudis realitzats i que calia ser realistes i valorar-ne les alternatives viables com els perllongaments de les línies 3 i 5 de metro. Lorenzo Palacín (PSC), alcalde d’Esplugues, declarava que no tenia constància oficial de cap canvi i que caldria mantenir reunions més constants per parlar- ne. Joaquim Balsera, alcalde de Gavà, es mostrava més prudent dient que per a ells l’arribada del metro no perillava, però que volien que es concretessin propostes i dates d’execució realistes.

A final d’any Nadal assegurava que la reformulació del projecte seria més transparent i preveia per a final del mes de gener de 2006 tenir redactat un pla que millorés la comunicació amb el transport públic i que tingués en compte totes les alternatives. A partir d’aleshores es reprendrien les negociacions amb els ajuntaments de la comarca.
Imprimeix Enviar notícia
La TafaneraDeliciousGoogleRemoumeMenéameDiggTechnoratiIndependènciaCatosferaFacebookTwitterYahoo! BookmarksTechnorati
Barcelonès, Baix Llobregat