Dissabte 18 d ' Agost de 2018
Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per recopilar informació estadística sobre els hàbits de navegació. Si segueix navegant, considerem que accepta la seva instal·lació i ús. Llegeix més Accepto
FERROCARRILS DE LA GENERALITAT DE CATALUNYA
Anna Jiménez

Actualitzat a 31/12/2003

Continuen al llarg del 2003 les obres d’ampliació i millora de la xarxa de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, que comportavan actuacions al Metro del Vallés i al Metro del Baix Llobregat, les dues principals línies de la companyia.

L’ empresa Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) es va crear l’any 1979 com a hereva de les línies de Ferrocarrils de Catalunya (inaugurades el 1863) i de Ferrocarrils Catalans (que daten de l’any 1919). L’ empresa disposa avui dia de di-verses línies. D'una banda, les integrades al Metro del Vallès: L7 pl. Catalunya-av. Tibidabo, L6 pl. Catalunya-Reina Elisenda, S1 Barcelona pl. Catalunya-Terrassa, S55 Barcelona pl. Catalunya-Universitat Autònoma, S5 Barcelona pl. Catalunya-Sant Cugat, S2 Barcelona pl. Catalunya-Sabadell; i, de l'altra, les integrades al metro del Baix Llobregat: L8 Barcelona pl. Espanya-Molí Nou, S33 Barcelona pl. Espanya-Can Ros, S7 Barcelona pl. Espanya-el Palau, S8 Barcelona pl. Espanya-Martorell-enllaç, S4 Barcelona pl. Espanya-Olesa de Montserrat. També disposa d’altres serveis com la línia R6 Barcelona pl. Espanya-Igualada, la R5 Barcelona pl. Espanya-Manresa i el Funicular de Gelida.

Durant el període 1995-1997 es va signar el primer conveni per al finançament d’infraestructures del transport metropolità entre el Govern central i la Generalitat de Catalunya amb la finalitat de construir el Metro del Baix Llobregat. L’ any 1996 es va posar en marxa el Metro del Vallès a la línia Barcelona-Sabadell-Terrassa que explota FGC. El 2002 l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) va aprovar el Pla d’infraestructures 2001-2010 (PDI), que preveia una inversió de 7.296 milions d’euros per al transport públic a l’Àrea Metropolitana de Barcelona. Els objectius principals del pla eren potenciar el transport públic col·lectiu, augmentar el nombre de desplaçaments i adequar el mode de transport al volum de demanda, garantint així més eficiència en les inversions públiques. El tercer conveni entre el Govern central i la Generalitat es va signar el juliol del 2003, amb una vigència prevista per al període 2003-2005. La inversió de 633 milions d’euros (dels quals 120 milions anaven a càrrec de l’Estat) s'havia de destinar a finançar les obres d’infraestructures d'aquesta mateixa zona.

En les actuacions previstes per al període 2003-2005 tenen una certa rellevància diverses obres en algunes línies del Metro del Vallès i del Metro del Baix Llobregat. Una de les principals actuacions a la línia del Metro del Vallès és l’ampliació de la línia de FGC a Terrassa. La primera pedra del projecte, amb una inversió prevista de 58,88 milions d’euros, es va posar el 16 d’octubre de 2003. Es preveu que el projecte tingui dues fases. La primera ja s’està portant a terme i s'espera acabar-la el 2006. Inclou uns 1.400 m de nou traçat, una nova estació al parc de Vallparadís i també unes petites actuacions a la futura estació de Can Roca. La segona fase, que continuarà el traçat de línia de Vallparadís fins a l’estació del Nord, tindrà connexió amb RENFE i l’estació del barri de Can Roca. Les obres tindran en compte les restes arqueològiques del fossar del Castell-Cartoixa de Vallparadís, que són incloses al Catàleg de Monuments Històrics i Artístics de Catalunya en qualitat de protegides i que estan definides com a béns culturals d’interès nacional. Les obres per a les excavacions ja estan adjudicades, amb un import de 177.000 euros en total.

Una de les altres actuacions previstes al Metro del Vallès és el cobriment de les vies de FGC al pas per Rubí. Les obres es van iniciar el juliol del 2003, amb un pressupost de 6,62 milions d’euros i es preveu que finalitzin el juliol del 2004. Per últim es va presentar el projecte de l’intercanviador a Vullpalleres, a Sant Cugat del Vallès, una inversió de 40 milions d’euros que ha de servir per a connectar la línia de FGC i el futur servei de rodalies de RENFE.

Pel que fa a les actuacions que es van començar a portar a ter-me el 2003 a la línia del Baix Llobregat cal destacar el desdoblament de via entre el baixador del Palau i l’estació de Martorell-enllaç. Les obres van començar el 2003 i es preveu que acabin el mes de juny de l’any 2005. La inversió per a la realització de les obres serà de 35,4 milions d’euros. Es preveu el desdoblament de la línia de FGC entre el nou baixador del Palau a Sant Andreu de la Barca (acabat el 2002) i l’estació Martorell-enllaç, la qual, a més, es renovarà. També s’hi inclou una variant entre les parades de Martorell-vila i Martorell-enllaç per al pas del FERROCARRIL D’ALTA VELOCITAT .

La segona actuació que s’està portant a terme al Metro del Baix Llobregat, concretament a les vies de FGC al pas per Pallejà, té a veure amb el soterrament de les vies, l’eliminació de passos a nivell, la millora de la trama urbana i la reducció dels sorolls i vibracions. Les obres es van iniciar l’octubre del 2003 i es preveu que finalitzin l’agost del 2006. La inversió estimada era de 42.09 milions d’euros per als 2,44 km del traçat i suposarà una gran millora per al municipi gràcies a l’eliminació d’aquesta barrera artificial. L’ obra està prevista en dues fases, la primera de les quals ja s’està portant a terme. La segona estarà més condicionada per les restes arqueològiques de Ca l’Espluga (objecte de protecció especial per part de la Direcció General de Patrimoni Cultural de la Generalitat de Catalunya, que hi ha destinat uns 80.000 euros amb la finalitat de preservar el jaciment).

La construcció d’un nou telefèric entre Olesa de Montserrat i Esparreguera amb l’estació de FGC d’Olesa de Montserrat és una altra de les actuacions previstes. Les obres es van iniciar el juliol del 2003 i es preveu que finalitzin el març del 2004. Amb una inversió de 4,86 milions d’euros, aquest nou telefèric facilitarà la connexió d’Esparreguera amb el Metro del Baix Llobregat.

FGC també té previst remodelar la línia pl. Catalunya-av. Tibidabo, que ha incrementat molt el nombre de passatgers, i convertir-la en una llançadora amb base a l’estació de Gràcia. Amb aquesta iniciativa es permetrà reduir-hi el pas de trens urbans i augmentar el pas de combois de la línia del Vallès. Aquesta actuació s’emmarca dins dels projectes de millora del Metro del Vallès, que ha experimentat un fort augment de passatgers calculat en un 15,6% durant el 2002, el qual sobretot es concentra en la franja horària d’entrada i sortida de la feina i de la Universitat Autònoma de Barcelona i el qual es tradueix en combois atapeïts a les principals estacions d’intercanvi (Catalunya i Provença).

FGC també té previst crear un nou edifici corporatiu ubicat als antics tallers de Sarrià. El projecte ha estat encarregat a l’arquitecte Carles Ferrater i estarà acabat el 2004. Tanmateix, es volen adaptar totes les estacions que formen part de la xarxa de FGC a persones amb mobilitat reduïda, un projecte que recull la idea del «disseny per a tothom».

Més informació
www.fgc.net
www.gencat.es/ptop
Imprimeix Enviar notícia
La TafaneraDeliciousGoogleRemoumeMenéame