Dijous 14 de Novembre de 2019
Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per recopilar informació estadística sobre els hàbits de navegació. Si segueix navegant, considerem que accepta la seva instal·lació i ús. Llegeix més Accepto
FERROCARRIL VIC-PUIGCERDÀ
FERROCARRIL VIC-PUIGCERDÀ Mapa: Montse Ferrés
Anna Jiménez
Actualitzat a 31/12/2005

Continuen les obres de millora a la línia ferroviària Vic-Puigcerdà. En paral·lel s'inicien els treballs per a l'establiment del tren turístic del Pirineu, el Tren Verd, que travessarà les comarques del Ripollès i la Cerdanya fins a arribar a la Cerdanya francesa. A final d'any el Pla d'infraestructures de transport de Catalunya, presentat pel Departament de Política Territorial i Obres Públiques, descarta potenciar la línia com a ruta principal de mercaderies i passatgers tot i ser aprovat el desdoblament del tram entre Montcada i Vic, darrer tram de rodalies pendent de ser desdoblat.


Antecedents 2003, 2004

La línia ferroviària Vic-Puigcerdà, pertanyent a la xarxa de rodalies de RENFE, travessa les comarques d’Osona, el Ripollès i la Cerdanya fins a arribar a la Tor de Querol (Alta Cerdanya). Durant el 2003 i el 2004, la manca d’inversions a la xarxa i el consegüent empitjorament del servei van provocar les queixes d’usuaris i administracions dels municipis per on passava el tren.

El 2003 el Ministeri de Foment es va comprometre a invertir 322,57 MEUR en el marc del Pla d’infraesructures de transport 2000-2007 (PIT), dels quals 267,57 MEUR anirien destinats a canviar la instal·lació elèctrica, a remodelar les estacions, a incrementar les mesures de seguretat, a eliminar els passos de nivell i a adaptar les travesses a les vies d’ample europeu. En paral·lel, el Ministeri també va establir un pla de millores a la línia com a mesura urgent, amb un pressupost d’1,5 MEUR.

Durant el 2004, any de celebració del 75è aniversari de la connexió internacional de la línia a través de la Tor de Querol, es van realitzar millores d’accessibilitat i de nous sistemes d’il·luminació a quatre estacions de la línia.

Noves millores a la línia
Al febrer l’empresa pública Administrador de Infraestructuras Ferroviarias (ADIF) va iniciar les obres d’instal·lació, previstes pel Ministeri de Foment en el marc del PIT 2000-2007, de vuit nous enclavaments electrònics a les estacions de Manlleu (Osona), Torelló (Osona), Sant Quirze de Besora-Montesquiu (Osona), Ripoll (Ripollès), Ribes de Freser (Ripollès), Planoles (Ripollès), la Molina (Cerdanya) i Puigcerdà (Cerdanya) i la modificació i ampliació de l’estació de Vic (Osona).

Les obres consistien en la implantació d’un sistema automàtic per integrar tots els equipaments de seguretat i permetre el telecomandament des del centre de control de trànsit de Barcelona i la renovació dels sistemes de comunicació i de subministrament de la línia. Les obres les executava Bombardier Transportation Spain SA, amb un pressupost de 16,5 MEUR i un termini d’execució de vint-i-vuit mesos.

S'inicien els treballs per a l'establiment del tren turístic del Pirineu, el tren Verd
L’any 2004 l’Ajuntament de Ripoll, el Consell Comarcal del Ripollès, la Unió Intersectorial i Empresarial del Ripollès i Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) van crear una comissió gestora amb l’objectiu d’impulsar la creació d’un tren turístic que s’anomenaria Tren Verd i que aniria des de Ripoll –inici del trajecte– fins a Puigcerdà a través de la Collada de Toses. A la Tor de Querol enllaçaria amb el seu homòleg francès, el tren groc, fins a Vilafranca de Conflent (Catalunya Nord). El projecte s’inscriuria en el marc de l’Euroregió i la cooperació transfronterera i va néixer arran de la celebració del 75è aniversari de la connexió internacional.

En paral·lel els impulsors del projecte estaven treballant, amb el suport d’associacions i entitats culturals de les comarques per on passaria el tren, per formar un consorci que s’hauria d’encarregar de gestionar i explotar la futura línia.

La Companyia General de Ferrocarrils turístics va ser l’encarregada de dur a terme el projecte tècnic. Inicialment estava previst l’ús de locomotores elèctriques de la sèrie 1.000, fabricades el 1927 per la Compañía Auxiliar de Ferrocarriles Beasaín (Guipúscoa), que s’estaven rehabilitant, mentre que la restauració de les màquines a vapor es deixava per a una segona fase. S’estimava que el projecte es materialitzaria en un termini de dos anys.

Per les mateixes dates, l’ADIF va destinar una partida de 500.000 euros i l’Ajuntament de Ripoll una altra de 30.000 euros per a la recuperació de l’estació de Ripoll, un edifici neoromànic de l’any 1920, davant de l’estació de ferrocarril de RENFE. L’edifici, propietat de RENFE, estava en desús i es preveia reformar-lo per acollir-hi un centre d’interpretació del ferrocarril, un hotel, un arxiu històric i el fons documental del Centre d’Estudis del Ferrocarril, que consolidarien Ripoll com a focus cultural de l’activitat ferroviària. La iniciativa comptava amb la col·laboració de la Fundació dels Ferrocarrils Espanyols i del Museu del Ferrocarril de Vilanova i la Geltrú.

A final de març, els alcaldes de Puigcerdà, Joan Planella (Esquerra Republicana de Catalunya, ERC), de Fontanals de Cerdanya, Isidre Forga (Convergència i Unió, CiU) i d’Alp, Salvador Rigola (Independents pel Canvi, IPC), van prioritzar la millora de la línia ferroviària davant del tren turístic, temorosos que la posada en marxa del Tren Verd convertís la línia en un eix residual.

Per la seva banda, el grup d’Iniciativa per Catalunya-Verds (ICV) al Congrés va presentar al juliol una proposició no de llei per demanar que es millorés el servei de la línia de RENFE que uneix Barcelona amb Puigcerdà, augmentant-ne la freqüència de pas i ampliant-ne els horaris dels trens.

Altres obres a la línia
A mitjan mes d’agost, el Ministeri de Foment, en el marc de les inversions del PIT 2000-2007, va començar a reforçar la potència de la línia de tren Vic-Puigcerdà, amb la substitució d’una catenària malmesa en el tram Vic-Ripoll i el reforçament de la potència de les estacions subministradores de corrent al llarg de la línia.

La millora permetria detectar les avaries en el subministrament des del centre de comandament de RENFE a Barcelona, sense haver de recórrer la línia metre a metre. Pel que fa al reforçament de les subestacions elèctriques, Foment i ADIF centraven la feina a les poblacions de Manlleu, Ripoll, Planoles i Urtx- Alp. El pressupost de l’obra era de 24 MEUR, amb un termini d’execució de dos anys per al muntatge de la catenària i d’un any per al de les subestacions.

Foment inicia els tràmits per desdoblar la línia entre Montcada i Vic
Al novembre el Ministeri de Foment va adjudicar a l’empresa Saitec la redacció dels estudis de traçat per desdoblar la línia Barcelonala Tor de Querol entre les estacions de Montcada i Reixac i Vic, l’únic tram de rodalies a Catalunya pendent de ser desdoblat. El projecte tenia un pressupost de 650.706 euros per a l’adjudicació de l’estudi i un termini d’execució d’un any i mig. El desdoblament, que tenia per objectiu ampliar la capacitat de la línia Montcada-Vic, quedava recollit al PLA D’INFRAESTRUCTURES DE TRANSPORT DE CATALUNYA 2006-2026 (PITC), que va presentar Joaquim Nadal, conseller de Política Territorial i Obres Públiques a final d’any.

El nou pla ferroviari descarta Puigcerdà com a ruta principal
El PITC 2006-2026 descartava Puigcerdà com a ruta ferroviària principal de mercaderies i passatgers a causa del seu traçat muntanyenc, ple de sinuositats i amb pendents de fins al 4%, i potenciava, entre altres, el FERROCARRIL TRANSVERSAL DE CATALUNYA i el FERROCARRIL DEL CORREDOR MEDITERRANI. Tanmateix el Pla establia actuacions de renovació i arranjament de la línia.

A la darreria de 2005 s’estava a l’espera de l’inici de les obres de desdoblament de la línia fèrria entre Montcada i Reixac i Vic. En paral·lel es continuaven els treballs per endegar el futur tren turístic del Pirineu, el Tren Verd.

Més informació
www.gencat.net/ptop
www.mfom.es
www.elperiodico.es
www.elpunt.net
Imprimeix Enviar notícia
La TafaneraDeliciousGoogleRemoumeMenéameDiggTechnoratiCatosferaFacebookTwitterYahoo! BookmarksTechnorati