Dimecres 23 d ' Octubre de 2019
Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per recopilar informació estadística sobre els hàbits de navegació. Si segueix navegant, considerem que accepta la seva instal·lació i ús. Llegeix més Accepto
FERROCARRIL VIC-PUIGCERDÀ
Anna Jiménez

Actualitzat a 31/12/2004

Comencen les obres de millora anunciades pel Ministeri de Foment en diferents trams de la línia de ferrocarril Vic-Puigcerdà. La celebració del 75è aniversari de la línia és aprofitada pels usuaris i per diferents agents polítics i econòmics de la regió per seguir reclamant més inversions a la línia.

Antecedents 2003

Articles posteriors 2005

La línia ferroviària Vic-Puigcerdà, pertanyent a la xarxa de trens regionals de RENFE, travessa les comarques d'Osona, el Ripollès i la Cerdanya fins a arribar a la Tor de Querol, a l'Alta Cerdanya.

Durant el 2003, el descontent que s'arrossegava des de feia anys pel mal funcionament de la línia, amb diverses esllavissades, avaries i descarrilaments de trens, va generar tot un debat entre els diferents ens de les comarques afectades, que van reivindicar més inversions a la línia.

El 2003, el Ministeri de Foment es va comprometre a invertir un total de 322,57 milions d'euros en el marc del Pla d'infraestructures del transport 2000-07 (PIT), per a modernitzar la línia ferroviària Barcelona-Vic-Puigcerdà. D'aquests diners, 267,57 milions d'euros anirien destinats a canviar-ne la instal·lació elèctrica, remodelar-ne les estacions, incrementar les mesures de seguretat, eliminar els passos de nivell i adaptar les travesses a les vies d'ample europeu. Els 55 milions restants, s'havien de destinar a substituir i renovar els trens.

En paral·lel, el Ministeri va establir un pla d'actuacions com a mesura urgent, valorat en 1,5 milions d'euros, amb l'objectiu de restablir la seguretat de la línia, reduir el temps dels viatges i augmentar la freqüència de pas dels trens.

Durant el 2004, mentre s'iniciaven les obres a diferents trams del recorregut, van continuar les protestes dels diferents ens de les comarques afectades en relació amb la manca d'inversions a la línia. Els consells comarcals de les comarques per on passava el tren reclamaven també que la línia formés part del Llibre Blanc del Transport Ferroviari Europeu com a infraestructura estratègica del país. La data prevista per a enllestir les obres de renovació de la línia era el 2010.

Millores a quatre estacions de la línia
A mitjan mes de febrer, la companyia RENFE va licitar les obres de reforma i modernizació de quatre de les estacions de la línia fèrria Vic-Puigcerdà, en el tram més deteriorat de la via, entre Vic (Osona) i Puigcerdà (la Cerdanya). Les obres estaven pressupostades en 583.242 euros i tenien l'objectiu de millorar l'accessibilitat i facilitar la instal·lació de nous sistemes d'il·luminació. Els projectes afectaven les estacions de Borgonyà (Osona), la Farga de Bebié (al límit entre Osona nord i el Ripollès), Toses (Ripollès) i Urtx-Alp (Cerdanya).

Entre les actuacions previstes hi havia la instal·lació d'una regulació automàtica per a la intensitat lumínica de les andanes i l'adaptació d'aquestes per a persones amb mobilitat reduïda, que es concretarien en la construcció de noves escales i rampes amb baranes i la instal·lació de marquesines de protecció. El termini d'execució de les obres seria de quatre mesos des de l'adjudicació.

Amb l'inici de les obres, alguns trens entre l'Hospitalet de Llobregat i Ribes de Freser començaven i acabaven el recorregut a Ripoll.

A la població de Toses les millores en l'estació, que van acabar a final d'any, van afectar la via del tren i la remodelació de les andanes i de la il·luminació. A la d'Urtx-Alp es va remodelar la façana de l'edifici de viatgers i es va reestrucutrar la infraestructura ferroviària amb la intenció que l'accés de viatjers als trens es realitzés des de l'andana principal. Les obres es van finalitzar al setembre.

Al tram entre Borgonyà i Ripoll les obres, acabades el desembre de 2004, van incloure la renovació de la via i dels sistema d'electrifcació, la substitució dels desviaments a les estacions de Ripoll i de Sant Quirze de Besora i la millora dels trams metàl·lics i dels túnels del trajecte i altres obres complemetàries com ara elevar el nivell de les andanes.

A l'estació de la Farga de Bebié, es van realitzar millores en l'edifici de l'estació i a les andanes, elevant-ne el nivell, que van finalitzar al desembre. Amb les obres no es podia disposar de servei alternatiu per carretera a causa de la complexitat de les maniobres que havien de realitzar els autobusos i perquè no estava permès de parar a la carretera.

Altres obres de la línia Vic-Puigcerdà
Pel que fa a l'estació de Ripoll, RENFE va confirmar a l'alcaldessa, Teresa Jordà (ERC), que Foment invertiria 277.000 euros per a reformar la coberta de la nova estació, d'estil neoromànic, fora d'ús i en molt mal estat de conservació. Jordà va informar a principi de juny que hi havia un intent d'acord entre el Govern central i la Generalitat per a redactar un pla de viabilitat que permetés fer tornar a entrar en servei l'edifici, molt probablement reconvertint-lo en un alberg de joventut. L' alcaldessa també va recordar que calia continuar reivindicant l'amplada europea i el desdoblament de la línia.

Entre les poblacions de Torelló (Osona) i Ripoll, es va realitzar un tall ferroviari entre el 16 d'agost i l'1 de setembre per a la renovació total de la infraestructura elèctrica del tram Ripoll-Borgonyà, a banda dels diferents treballs en diversos espais de l'estació. Com a alternativa, la companyia RENFE va habilitar un servei d'autobusos que connectava les poblacions afectades. Les obres també van servir per a substituir els desviaments a les estacions de Ripoll i de Sant Quirze de Besora (Osona), per a millorar els trams metàl·lics i els túnels i per a fer obres complementàries a les estacions del recorregut.

Els alcaldes dels municipis afectats per les obres (Ripoll, Torelló, Puigcerdà, Campdevànol, Ribes de Freser, Sant Quirze de Besora, Toses, Vic i Alp) van valorar de manera positiva l'aplicació del pla d'inversions, que es va traduir en la millora de la puntualitat dels trens i en la millora de l'entrada en circulació de convois nous.

La reivindicació per part de les plataformes
La Plataforma el Ripollès Existeix, formada per representants de partits polítics, entitats i persones a tall personal que reclamaven la millora de les infraestructures a la comarca del Ripollès, feia temps que preparava la celebració del centenari de la sigantura del tractat francoespanyol que havia donat lloc a la línia a principi del segle XX.

L'entitat volia que la commemoració fos reivindicativa, per a reclamar, així, la millora definitva de la línia. Amb aquest objectiu l'entitat va mantenir contactes amb diferents alcaldes dels municipis de les comarques d'Osona, del Ripollès i la Cerdanya i amb portaveus de l'Associació Transpirineca i de la Cambra de Comerç de Barcelona, entre altres.

Tanmateix, la plataforma va posar en marxa una campanya per a recollir adhesions institucionals i per a recaptar fons per a finançar la celebració.

D'altra banda l'Associació Net i Bonic de Ripoll, que es dedica des de fa anys a fer pedagogia del respecte per la natura i havia defensat activament la línia, va organitzar un tren Talgo des de Barcelona fins a París. A cada estació, els membres de l'entitat ripollesa hi plantaven gladiols per a reivindicar la millora de la línia. La iniciativa ferroviària s'acabà anomenant "El tren dels gladiols".

Celebració del centenari de la signatura del tractat francoespanyol que va donar lloc a la línia i del 75è aniversari de la connexió internacional del tren
Mentre els treballs de millora de les diferents estacions s'estaven realitzant o estaven a punt de començar, al mes d'agost es va celebrar el 75è aniversari de la connexió internacional del tren de Puigcerdà, a través de la Tor de Querol (França).

L'objectiu de la celebració era doble: per una banda, la commemoració del centenari de la signatura del tractat francoespanyol i la celebració del 75è aniversari del tren i per l'altra, reivindicar la necessitat de rehabilitar la línia que connecta Barcelona amb Puigcerdà i la Tor de Querol.

Als actes de la celebració van assistir el president de la Generalitat, Pasqual Maragall, i també el vicepresident de la regió francesa de Migdia-Pirineus, Charles Marziani, el cònsol de França a Barcelona, Bernard Valero, així com alcaldes de les poblacions de l'Alta Cerdanya, com el de la Tor de Querol, Albert Truno, i de Sallagosa, Jordi Armengol, entre altres.

Maragall, va aprofitar la visita per a reivindicar la millora de la línia ferroviària internacional transpirinenca Barcelona-la Tor de Querol, una infraestructura que considerava un element vertebrador de la futura EUROREGIÓ PIRINEUS-MEDITERRÀNIA . El secretari de Mobilitat de la Generalitat de Catalunya, Manel Nadal, va afirmar que el futur FERROCARRIL TRANSVERSAL DE CATALUNYA tindria una bifurcació cap a Vic, Ripoll i Puigcerdà.

La celebració també va centrar la reivindiació d'alcaldes i altres autoritats polítiques i socials de les comarques afectades de millorar urgentment i de modernitzar la línia, per a facilitar les relacions entre Catalunya i França. Les demandes també incloïen la millora del transport de mercaderies, l'ample europeu i la necessitat de millorar les connexions.

El catedràtic del Departament d'Història Econòmica de la Universitat de Barcelona, Pere Pasqual, va obrir la trobada amb una conferència sobre el procés de gestació i construcció de la línia i, posteriorment, es va inaugurar una exposició, que havia de ser itinerant pels diversos municipis que formen la línia Vic-Puigcerdà.

El tren turístic del Pirineu
A mitjan setembre, l'Ajuntament de Ripoll, el Consell Comarcal del Ripollès i la Unió Intersectorial i Empresarial del Ripollès van crear una comissió gestora per a començar els treballs de l'establiment del tren turístic del Pirineu, o el Tren Verd, un projecte de ferrocarril turísitc que s‘inscriu en el marc de l'Euroregió i la cooperació transfronterera i que va néixer arran de les celebracions del 75è aniversari de la connexió internacional.

El recorregut del tren, que es preveu que anirà des de Ripoll, passant per la Collada de Toses, fins a Puigcerdà, on enllaçaria amb el tren groc que continua fins a Vilafranca de Conflent (Catalunya Nord), s'inaugurarà l'octubre de 2006. Aquest estarà format per material ferroviari històric, amb locomotores de vapor i elèctriques de finals del segle XIX i princips del XX, que arrosegaran els combois, formats per cotxes de fusta de la mateixa època, alhora que recuperarà i rehabilitarà infraestrucutrues en mal estat, com l'edifici de Ripoll, que servirà de centre d'operacions del nou Tren Verd.

Acord per a suprimir els passos a nivell a la xarxa ferroviària de Catalunya
El Conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, i la ministra de Foment, Magdalena Álvarez van signar, el 15 de novembre, un acord per a suprimir els passos a nivell de la xarxa ferroviària a Catalunya. El conveni suposaria l'eliminació de tots els passos de nivell de RENFE, de la xarxa bàsica i comarcal de Catalunya i de les vies urbanes i camins més transitats. El cost estimat era de 50 milions d'euro i la vigència del projecte de sis anys. D'aquesta manera se suprimirien els tres passos a nivell de la línia entre Vic i Puigcerdà: camí a Molí de Planoles, camí de la Molina-Toses i GI-401 Campdevànol.

A final d'any la Plataforma el Ripollès Existeix va qualificar de molt crític l'estat de conservació del tram ferroviari Ripoll-Puigcerdà i va reclamar a la companyia RENFE i al Ministeri de Foment que avancessin amb caràcter d'urgència el pla plurianual de millores de la línia ferroviària, previst fins al 2010. La petició per part de la Plataforma sorgia arran de l'accident que va patir un tren a l'interior del túnel de Toses, que va activar el pla d'emergència per a evacuar els passatgers.

Més informació
www.renfe.es
www.mfom.es
www.trenscat.com
www.elripollesexisteix.net
Imprimeix Enviar notícia
La TafaneraDeliciousGoogleRemoumeMenéameDiggTechnoratiIndependènciaCatosferaFacebookTwitterYahoo! BookmarksTechnorati
Fotogaleria relacionada