Dimecres 23 d ' Octubre de 2019
Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per recopilar informació estadística sobre els hàbits de navegació. Si segueix navegant, considerem que accepta la seva instal·lació i ús. Llegeix més Accepto
FERROCARRIL TRANSVERSAL DE CATALUNYA
Maria Xalabarder

Actualitzat a 31/12/2004

En el marc d'aprovació del Pla director d'infraestructures ferroviàries de Catalunya 2003-2025, el Departament de Política Territorial i Obres Públiques de la Generalitat de Catalunya licita l'estudi previ de l'eix transversal ferroviari de Catalunya com a nova via d'ample europeu de passatgers i mercaderies que ha d'unir Lleida amb la frontera francesa.


Articles posteriors 2005, 2006, 2007, 2008, 2010

El 29 de desembre de 2003 el Consell Consultiu del Govern de la Generalitat va acordar revisar el Pla d'infraestructures ferroviàries i elaborar-ne un de nou. Finalment, el gener de 2004, el conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal (Partit dels Socialistes de Catalunya, PSC), va presentar el nou Pla director d'infraestructures ferroviàries de Catalunya (PDIF) per al període 2003-2025 que, entre altres propostes, inclou la construcció d'una línia transversal que hauria de recórrer Catalunya d'est a oest, incorporant així un dels elements de L'ACORD PER A UN GOVERN CATALANISTA I D'ESQUERRES. L' objectiu del projecte era alleugerir la pressió de la xarxa ferroviària litoral, buscar alternatives al transport de mercaderies per carretera i proporcionar més mobilitat als habitants de les comarques de l'interior.

Proposta de l'eix transversal ferroviari
Segons la idea inicial del projecte, la línia enllaçarà les localitats de Lleida, Cervera, Igualada, Manresa, Vic, Olot i Figueres amb la frontera francesa. Amb ample internacional i alta velocitat, la línia haurà de servir per al pas de combois de passatgers i de mercaderies i comptarà amb quatre ramals: un cap a la frontera francesa passant per Figueres, dos ramals que l'unirien amb el ports de Tarragona i Barcelona i una quarta connexió amb la sortida de Puigcerdà cap a Tolosa.

El ramal que el connectaria amb Tarragona sortiria a l'alçada de Cervera i suposaria la construcció de noves vies amb les mateixes característiques que l'eix, que travessarien el Tarragonès, el Baix i l'Alt Camp i la Conca de Barberà. L ' objectiu explicitat pel Departament de Política Territorial i Obres Públiques (DPTOP) era que aquesta nova línia garantís "un bon accés al port de Tarragona", tal com va explicar el secretari general de Mobilitat, Manel Nadal (PSC), en declaracions realitzades a final del mes de maig.

Redacció de l'estudi previ
El 19 de maig va ser convocat un concurs públic d'assistència tècnica per a la redacció de l'estudi previ de corredors i de caracterització d'alternatives de l'eix transversal ferroviari de Catalunya, publicat en el Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya (DOGC) núm. 4.136. S'atorgava un termini de redacció de sis mesos i un pressupost de 450.000 euros.

El 22 de juliol el DPTOP va adjudicar la redacció de l'estudi previ a l'empresa Enginyeria d'Infraestructures SA per un pressupost de 377.986 euros. Aquesta resolució va sortir finalment publicada al DOGC (núm. 4.212) el 6 de setembre.

Un cop redactat aquest document, es prosseguirà amb el procés habitual: tramitació de la informació pública, redacció de la declaració d'impacte ambiental i redacció dels projectes constructius. Quan el traçat hagi estat definit amb precisió, s'haurà de fer un pla especial urbanístic de reserva de sòl a cada municipi afectat. Manel Nadal, en declaracions realitzades el mes de maig també, va recordar que tots els projectes ferroviaris tenen un procés llarg de realització i que aquest eix serà realitat a mitjà termini, és a dir, d'aquí a uns vint anys.
Imprimeix Enviar notícia
La TafaneraDeliciousGoogleRemoumeMenéameDiggTechnoratiIndependènciaCatosferaFacebookTwitterYahoo! BookmarksTechnorati