Dissabte 20 de Juliol de 2019
Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per recopilar informació estadística sobre els hàbits de navegació. Si segueix navegant, considerem que accepta la seva instal·lació i ús. Llegeix més Accepto
FERROCARRIL FIGUERES-PORTBOU. VARIANT DE FIGUERES
Arnau Urgell - Mercè Mauri

Actualitzat a 31/12/2007

El Ministeri de Foment presenta una proposta de variant ferroviària a Figueres per treure les vies del centre de la població i construir una estació intermodal amb el Ferrocarril d'Alta Velocitat. Malgrat tenir el suport de l'Ajuntament, la proposta té l'oposició de Defensem el Tren i d’ERC, que proposen soterrar les vies per no perdre la centralitat de l'estació. No queda clar qui finançarà la part nord de la variant, per bé que el MIFO deixa clar que li interessa executar ràpidament la zona sud per permetre l'intercanvi d'eixos entre el ferrocarril convencional i el d'alta velocitat i així evitar pagar indemnitzacions a l'empresa constructora del túnel del Pertús.

La línia ferroviària transfronterera entre Figueres, Portbou i Perpinyà es va inaugurar el 1878. La manca d'inversió, el creixement de l'ús del transport privat, la construcció del FERROCARRIL D'ALTA VELOCITAT (FAV) i la pèrdua de pes demogràfic de Portbou a causa de la supressió de les duanes han comportat que aquesta línia sigui cada vegada més obsoleta, amb la consegüent reducció d'expedicions i la precarització de les seves infraestructures. Aquesta situació ha generat els darrers anys fortes queixes per part dels usuaris i ajuntaments afectats.

El 2003 l'Ajuntament de Figueres i el Ministeri de Foment (MIFO) van acordar desmantellar el traçat del tren pel centre de Figueres i crear una estació intermodal amb el FAV a l'oest. La complexitat de la variant ferroviària del tren convencional podia suposar —en cas de no executar-se'n tot el traçat— una nova amenaça per la línia entre Figueres i Portbou.

Presentació de l'estudi informatiu
El Ministeri de Foment (MIFO) va presentar el 29 de desembre de 2006 l’estudi informatiu del projecte ferroviari de variant de Figueres de la línia Barcelona-Portbou. Aquest traçat tindria 13,8 km i un cost de 100 MEUR i permetria treure la via del tren convencional del centre de la capital de l'Alt Empordà. Així mateix, el MIFO pretenia crear un sol corredor amb el (FAV) i construir una estació comuna per a ambdues línies al costat de l'autopista AP-7, just al límit dels termes de Figueres i Vilafant. La proposta s'iniciava passat el nucli de Vilamalla i suposava travessar el riu Manol pel pont del Príncep fins a trobar l'autopista, al terme de Vilafant, on hi hauria l'estació. Posteriorment continuava amb un túnel per sota el castell de Sant Ferran i després realitzava una corba molt pronunciada mitjançant un viaducte d'uns 9 m d'alçada per situar-se al costat de la carretera N-II al seu pas per Vilabertran. L'enllaç amb el recorregut actual es produiria al terme de Peralada.

Tots els alcaldes afectats per l’estudi van reconèixer que l'opció escollida per Foment era la menys agressiva per al territori, especialment en la seva part sud —Vilamalla— i al nord —Cabanes i Vilabertran—. El municipi més perjudicat era Vilafant, ja que en l'estudi informatiu no es preveia la seva principal petició: que ambdues línies passessin el màxim d'enganxades. Des de l'Ajuntament, l’alcalde Paulí Fernández (Convergència i Unió, CiU) explicava que “Foment havia reconegut que s'havien precipitat i que mirarien de resoldre-ho amb les al•legacions”. Tampoc no estaven conformes amb les propostes per a travessar el riu Manol.

Tanmateix, tots els alcaldes —excepte el de Llers i el de Figueres— haurien preferit el cobriment de l'actual traçat urbà. Per exemple el de Cabanes, Pere Ylla (Esquerra Republicana de Catalunya, ERC), entenia que es “generava una volta inútil”. Per la seva banda, els ajuntaments de Figueres i Vilafant van acordar al•legar conjuntament modificacions al projecte d'estació, que es concretaven en un lleuger trasllat cap al sud per millorar-ne l'accessibilitat. En canvi, la denominació de la nova infraestructura era motiu de disputa, ja que en passar per Vilafant hauria de dur exclusivament el nom de la seva població, atès que se situava al seu terme.

Divergències en el projecte

A començament de febrer una delegació dels consistoris de Figueres i Vilafant es va desplaçar a Madrid per a presentar les al•legacions que demanaven minimitzar l'impacte de la variant ferroviària. De fet, els errors en el traçat en el terme de Vilafant van obligar el MIFO a augmentar el termini d'exposició pública, ja que la traça no corresponia a l'acord al qual havien arribat ambdues institucions. Paral•lelament, es començaven a fer públiques posicions contràries al projecte de trasllat de l'estació per part de Salvem l'Empordà, l'Associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP) i ERC.

Finalment els dos ajuntaments van presentar al•legacions de manera separada. Figueres pretenia multiplicar per vuit la superfície de l'estació i que contingués una estació d'autobusos i un aparcament de dues plantes per a un miler de vehicles —el doble que la proposta del MIFO—. Tanmateix, ambdós consistoris continuaven apostant pel trasllat cap al sud, fet que el Ministeri considerava viable.

La posició d'Esquerra en contra del trasllat no va agradar gens a l'alcalde Joan Armangué (Partit dels Socialistes de Catalunya, PSC) que els va decidir excloure de la delegació que va visitar Madrid. Tanmateix, setmanes més tard va afirmar que buscaria el consens dels republicans i del Partit Popular (PP) que també s'oposava a la variant. L'alcalde considerava que el debat sobre la situació de l'estació no tenia sentit i que calia “reduir l'impacte al màxim”. Tot i així, Salvem l'Empordà no ho veia de la mateixa manera i intensificava la campanya per a explicar els impactes socials i ambientals de treure l'estació del centre de Figueres. En aquest sentit assenyalaven l'efecte de fragmentació d'una nova infraestructura, la pèrdua de centralitat de l'estació —quedaria a quasi 2 km del centre— i el risc per a la línia Figueres- Portbou, ja que, en primer lloc, s'executaria la part sud de la variant.

Després de fer diverses xerrades als municipis de la línia Figueres-Portbou, van reunir 2.150 al•legacions en tant sols 15 dies. Per al portaveu dels ambientalistes, Lluís Benejam, “era indignant que Armangué mostrés com un èxit allò que esdevenia un fracàs de la seva gestió: mantenir l'estació central de Figueres”.

Des d'ERC es dubtava que s'acabés executant el tram nord de la variant i que, a la pràctica, acabarien convivint la traça pel centre i la de ponent. En aquest segon cas, serviria per a connectar el tren convencional amb el FAV. Calia tenir en compte que cada vegada prenia més força l'escenari que atribuïa als trens d'alta velocitat la possibilitat de fer servir la via convencional entre Girona i Figueres per tal que el 2009 —una vegada finalitzés el túnel transfronterer del Pertús— no s'hagués d'indemnitzar l'empresa TP Ferro amb 60 MEUR anuals. Per aquest motiu Francesc Canet (ERC) entenia que el tram nord de la variant —entre el castell de Figueres i el sud de Vilabertran— tardaria molts anys a executar-se.

En tancar-se el procés d'informació pública el PSC es va quedar sol defensant el tren convencional a ponent. ERC i CiU de Figueres van manifestar que intentarien revisar el projecte si es produïa un canvi derivat de les eleccions municipals de maig. CiU, la Cambra de Comerç i els ajuntaments de Roses i Castelló d'Empúries apostaven per l'opció est aprofitant la construcció del Centre Integrat de Mercaderies (CIM) del Far, on arribarien trens de mercaderies. Allargar la línia que arribés al CIM permetria connectar amb l'actual línia a Vilatenim.

Altrament, el 8 de maig es va constituir la plataforma Defensem el Tren per a treballar exclusivament en la lluita per a preservar el traçat ferroviari pel centre de Figueres i la línia fins a Portbou. Una de les peticions era la celebració d'una consulta popular sobre l'emplaçament de l'estació. Tot i aquestes posicions, el conseller de Política Territorial i Obres Públiques (DPTOP), Joaquim Nadal, va afirmar el 9 de maig que el traçat per ponent era “inamovible” i que el discurs de fer subterrani el tren al centre “havia caducat”.

Es manté l'oposició al trasllat

En el marc de la campanya electoral de les municipals del maig el PSC i ERC van continuar l'enfrontament per la variant del tren. Esquerra va reiterar que Foment no veia el tram nord com a prioritari i que només es faria l'enllaç entre la línia convencional i el FAV. En aquest sentit van mostrar un document de treball d'una empresa en la qual es parlava de connexió i no pas de variant.

Al llarg de l'estiu Defensem el Tren va continuar la seva tasca d'oposició al trasllat. Així mateix, van proposar una alternativa al soterrament, una estació semicoberta —en trinxera— com la de Vic. El portaveu de l'entitat Pep Gou va explicar que proposarien aquesta solució al nou alcalde Santi Vila (CiU) i al conseller Nadal “per evitar la gran bestiesa que suposaria treure el tren del centre i posar en perill la línia de Portbou”. Dies més tard van protagonitzar una acció al pas a nivell del tren on un membre de la plataforma va arrossegar una creu mentre entonava la sardana “L'Empordà”. Segons va declarar Gou, l'intercanviador d'eixos a Figueres només es feia per “complir el contracte del MIFO amb TP Ferro i evitar pagar indemnitzacions”.

El finançament només per un tram

El 26 d'octubre el Ministeri de Medi Ambient (MMA) va emetre una valoració favorable de la declaració d'impacte ambiental. S'establien mesures correctores de protecció acústica i vibracions i es demanava un estudi més acurat del pas pel riu Manol per a evitar un impacte molt negatiu.

Quatre dies més tard d'aquest pas per la variant ferroviària l'alcalde Santi Vila es reunia a Madrid amb representants del MIFO i percebia que l'interès per executar el tram nord de la variant era escàs. De fet, només es faria si l'Ajuntament hi posava “els recursos necessaris”, és a dir, finançament a partir de les plusvàlues generades dels PLANS URBANÍSTICS resultats del cobriment de la línia actual. Vila va afirmar que “la ciutat i la comarca no entendrien el FAV i la nova estació sense haver solucionat primer el pas del tren pel mig de la ciutat” i afegia que el Ministeri ho entenia però no ho considerava “urgent”. D'aquesta manera es confirmava el supòsit que el MIFO pretenia executar el tram sud de la variant per evitar el pagament de la indemnització a TP Ferro.

Els pressupostos generals de l'Estat (PGE) del 2008 van incloure una partida de 30 MEUR per a la variant sud. Tanmateix, sis mesos després de tancar-se el període d'exposició pública no s'havien respost les al•legacions presentades. Per tot plegat, Defensem el Tren va demanar a l'alcalde Santi Vila que “fos valent i es plantés”, ja que finalment s'havia demostrat que “el traçat per l'oest era faraònic” i que podia obligar la ciutat a “créixer desmesuradament” per finançar-ne una part.

ERC de Figueres va forçar a final de novembre un ple extraordinari per a analitzar la viabilitat econòmica de soterrar les vies. Els grups de l'equip de govern (CiU i PSC) van rebutjar la proposta mentre que el PP va votar-hi a favor i el regidor d'Iniciativa per Catalunya-Verds (ICV), Ricard Elelman —que també estava al govern però es mostrava contrari a la variant—, no hi va assistir. Socialistes i convergents van defensar que calia negociar amb el MIFO per aconseguir el desmantellament de les via del centre simultàniament a la construcció de la nova estació. En aquest sentit, el 18 de desembre es va produir una reunió a Madrid entre Santi Vila, el secretari per a la Mobilitat Manel Nadal (PSC) i representants del Ministeri per a abordar el finançament del tram nord de la variant. Es va acordar que els serveis tècnics de Figueres redactessin un projecte estimatiu com a pas previ a la signatura d’un conveni al llarg del 2008 per a regular l'aportació de les tres parts a l'obra.

Més informació
defensemeltren.bloc.cat
www.fomento.es
www.iaeden.cat/
www.laptp.org
Imprimeix Enviar notícia
La TafaneraDeliciousGoogleRemoumeMenéameDiggTechnoratiCatosferaFacebookTwitterYahoo! BookmarksTechnorati
Fotogaleria relacionada