Dimarts 25 de Juliol de 2017
Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per recopilar informació estadística sobre els hàbits de navegació. Si segueix navegant, considerem que accepta la seva instal·lació i ús. Llegeix més Accepto
FERROCARRIL DE RODALIES. METRO DEL VALLÈS (TERRASSA)
FR metro del Valles Terrassa Mapa: Montse Ferrés
Maria Bonet
Actualitzat a 31/12/2007

El projecte de perllongament dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) a Terrassa continua avançant per tal de millorar l’accessibilitat i la mobilitat del transport públic al municipi. Durant el 2007 s’inicien els treballs de perforació del túnel amb les obres del pou d’entrada de la tuneladora a Can Roca, s’anuncia la compra d’una segona tuneladora i comencen les inspeccions dels edificis afectats pel nou traçat a instàncies de les queixes veïnals davant la manca d’informació i l’incompliment dels protocols establerts en la comissió de seguiment.

Antecedents 2006

Articles posteriors 2008, 2010, 2012, 2015

La Generalitat i l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) van signar l’abril del 2002 el Pla director d’infraestructures 2001-2010 (PDI) en què establien com a prioritat, entre altres aspectes, la millora de les infraestructures ferroviàries al Vallès. Aquesta millora es reflectia amb el perllongament del METRO DEL VALLÈS A SABADELL i Terrassa, la creació de noves estacions i intercanviadors i la modernització de la xarxa.

El projecte de perllongament de la línia a Terrassa preveia la construcció de 4,5 km de via nova, amb tres noves parades: estació de l’UPC-Vallparadís, estació del Nord (la qual permetrà l’intercanvi amb la línia C4 de rodalies de Renfe) i estació de Can Roca, així com dues àrees d’aparcament amb un total de gairebé 600 places. Amb la seva posada en funcionament es calcula una afluència de 32.000 viatgers al dia, la qual cosa significa duplicar el nombre actual.

Durant el procés d’exposició pública es va fer un canvi en el projecte inicial en què s’optava per executar l’obra en una única fase i construir tot el tram amb tuneladora en un túnel de doble via, perquè així s’evitaven les afectacions del sistema en mina entre l’estació de l’UPC-Vallparadís i la de la Rambla. Aquest canvi de sistema constructiu, i per tant d’un consegüent estudi d’impacte ambiental, va implicar retards en l’execució i finalització del projecte. L’any 2006 es va iniciar l’execució de les obres de les estacions de l’UPC-Vallparadís i de Can Roca així com les excavacions arqueològiques al fossar del castell cartoixa de Vallparadís, classificat com a bé cultural d’interès nacional (BCIN).

A final d’aquell any es va constituir una comissió de seguiment, formada pel Departament de Política Territorial i Obres Públiques (DPTOP), l’Ajuntament de Terrassa, vuit entitats veïnals corresponents als vuit barris afectats pels treballs del perllongament, la federació de veïns, la federació de comerciants i la constructora, amb la finalitat d’avaluar el desenvolupament de les obres.

Retards en les inspeccions dels edificis afectats
A mitjan març del 2007, el DPTOP acceptava les queixes dels veïns del centre històric que reclamaven explicacions al Departament i a l’empresa SGC Tecnos, encarregada dels treballs d’inspecció dels habitatges i locals afectats, per la demora del control, el qual es preveia per al mes de febrer tal com s’havia acordat en la darrera comissió de seguiment. Dies més tard d’afirmar la manca d’un calendari, Manuel Villalante, director general de Transport Terrestre de la Generalitat, anunciava que les inspeccions començarien el mes d’abril per tal de tenir-les totes enllestides abans d’iniciar la perforació del túnel amb la tuneladora, però aquella mateixa setmana, Joaquim Nadal, conseller del DPTOP, datava les inspeccions per a final de maig.

El 10 de juliol, l’Ajuntament de Terrassa restringia la circulació a la rambla d’Egara fins a principi de setembre amb tan sols un carril de circulació en cada sentit per als veïns, la càrrega i descàrrega, els autobusos i els taxis. D’aquesta manera, es començaven les obres que consistien en el desplaçament i desviament dels cablejats de les diferents instal•lacions i col•lectors per a adequar aquest espai al pas del nou túnel entre l’estació Rambla i la de Can Roca. El tall total de trànsit a l’eix de la Rambla s’efectuaria des del gener del 2008 fins a principi de desembre del mateix any, entre les dues campanyes comercials de Nadal, amb l’objectiu de d’afectar mínimament la dinàmica dels comerciants.

Utilització d’una segona tuneladora per a agilitar les obres

Entretant, Josep Rull, portaveu de Convergència i Unió (CIU) a Terrassa i diputat al Parlament, presentava una proposta al Parlament amb la finalitat d’estudiar alternatives que evitessin els impactes en superfície a la rambla d’Egara i proposava la possible excavació del pou de sortida de la tuneladora al costat de l’hotel Don Cándido. Segons deia el portaveu, però, no es pretenia alterar el calendari ni el pressupost previst.

A mitjan setembre, Nadal declarava que s’havien fet la meitat de les inspeccions a les edificacions, i alhora anunciava la compra d’una segona tuneladora per un import de 40 MEUR per poder accelerar així les obres del perllongament que tenien un important retard. D’aquesta manera, s’abandonava la proposta de Rull de fer sortir la tuneladora uns metres més avall de la Rambla.

Compromís del consistori davant les queixes
Durant el ple municipal de final d’octubre es debatia àmpliament la possibilitat de donar ajudes als comerços de la Rambla afectats per les obres del Metro del Vallès, i el govern local es comprometia a incloure aquestes compensacions als pressupostos de l’any següent.

Paral•lelament, l’Associació de Veïns del Pla de Bonaire denunciava talls intermitents en el subministrament d’aigua i baixades de pressió que afectaven 52 pisos de la zona. El seu president, a més, assegurava no haver rebut informació per part de l’Administració sobre l’origen de les deficiències i sol•licitava una reunió amb els responsables de l’Ajuntament. Durant la trobada, s’informava els veïns que el problemes de subministrament d’aigua eren conseqüència de la demanada que generaven els treballs d’execució del perllongament d’FGC a l’estació de Can Roca i del mal funcionament d’una vàlvula de pas. Uns dies mes tard, els tècnics de la companyia d’Aigües de Terrassa solucionaven el servei.

Al mateix temps, algunes entitats veïnals, especialment la del centre històric, exposaven les seves queixes per la descoordinació i la manca d’informació en les inspeccions dels edificis i reclamaven una reunió urgent de la comissió de seguiment de les obres, la qual no es convocava des de començament d’any. D’acord amb la insistent demanda, una setmana més tard, es reunia la comissió en què Villalante va respondre a les associacions de veïns, que van plantejar alguns dubtes i qüestions sobre aspectes concrets de les obres, i alhora va escoltar les expressions del seu malestar pel poc compliment dels protocols. La regidora d’Urbanisme de l’Ajuntament, Carme Labòria (PSC), es comprometia a planificar reunions més programades i periòdiques i alhora reunions paral•leles amb cada una de les associacions, qüestió a la qual s’afegiren també els tècnics de Gisa i del DPTOP.

A final d’any es preveia que el gener del 2008 es començarien a construir els murs de pantalla per a excavar el pou per on hauria de sortir la tuneladora i, per tant, aquests treballs comportarien la restricció total de vehicles a la rambla d’Egara. Per tal de minimitzar els impactes sobre el trànsit rodat, el consistori iniciava una important campanya de comunicació dotada amb 50.000 € pels diferents punts de la xarxa viària mitjançant agents informadors, cartells i panells dins el nucli del municipi i a les vies d’accés, per mitjà de la qual es recomanaven una sèrie d’itineraris alternatius. Per acabar de fer eficaç la campanya informativa, es van fer anuncis als mitjans de comunicació locals, es van fer arribar tríptics als residents i comerciants afectats pels talls de trànsit, es va establir un sistema d’informació via SMS i finalment també es va recórrer a altres fórmules.

Es calculava que la primera tuneladora entraria en funcionament l’octubre o el novembre del 2008 i que la segona ho faria tres mesos més tard. La finalització completa de les obres i la posada en funcionament del servei del perllongament del Metro del Vallès a Terrassa es preveia, segons Nadal, per al primer trimestre de l’any 2011, amb una inversió total de 321 MEUR.

Més informació
www.gencat.cat
www.terrassa.cat
Imprimeix Enviar notícia
La TafaneraDeliciousGoogleRemoumeMenéameDiggTechnoratiCatosferaFacebookTwitterYahoo! BookmarksTechnorati