Dilluns 17 de Desembre de 2018
Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per recopilar informació estadística sobre els hàbits de navegació. Si segueix navegant, considerem que accepta la seva instal·lació i ús. Llegeix més Accepto
FERROCARRIL DE RODALIES C-7 EL PAPIOL-MOLLET
Ferrocarril de Rodalies C-7 El Papiol-Mollet Mapa: Montse Ferrés
Alfons Recio
Actualitzat a 31/12/2005

El maig de 2005, es va iniciar el servei de transport per a passatgers de la línia C7 de rodalies de RENFE, tot usant la infraestructura de l'antiga línia de mercaderies traçada pel corredor del Vallès com a by-pass de Barcelona. Aquesta notícia, llargament esperada per entitats ecologistes, cambres de comerç, ajuntaments, associacions d'usuaris i sindicats, entre molts altres, va ser rebuda amb crítiques atès que, tot i que la infraestructura arriba fins a Mollet del Vallès, el nou tram únicament connectava Martorell amb Cerdanyola.

Antecedents 2004

L’any 1982 es construí una línia de ferrocarril pel corredor del Vallès que enllaça Castellbisbal amb Mollet del Vallès. Aquesta via únicament era utilitzada per al transport de mercaderies. No obstant això, durant el 2004 diferents sectors i agents socials interessats a fer que s’obrís la línia perquè també l’aprofitessin viatgers van intensificar la seva pressió, ja molt important històricament. Es tractava d’una demanda feta sobre l’antic compromís del Ministeri de Foment de posar en funcionament aquesta línia per a passatgers el 1999, una obertura ajornada repetidament a causa de les obres de condicionament de les estacions de Sant Cugat del Vallès i Rubí. El 2004 va acabar amb la promesa del president de RENFE, José Salgueiro Carmona, de posar en servei aquesta línia durant el primer semestre de 2005, amb freqüències de dos trens per hora i sentit.

Novetats en la C7
Finalment, la línia de passatgers va entrar en servei el mes de maig de 2005, amb el nom de C7 i amb la freqüència inicialment prevista d’un tren cada mitja hora. L’objectiu era donar resposta a una demanda prevista de sis mil viatgers diaris. Aquests horaris de pas es mantenien en les hores punta de demanda.

En la inauguració de la línia van ser presents la ministra de Foment, Magdalena Álvarez Arza (Partit Socialista Obrer Espanyol, PSOE), el president de RENFE José Salgueiro Carmona, el conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal i Farreras (Partit dels Socialistes de Catalunya, PSC) i els alcaldes de Sant Cugat del Vallès, Lluís Recoder i Miralles (Convergència i Unió, CiU) i l’alcaldessa de Rubí, Carme Garcia i Lores (PSC). Finalment, la inversió total realitzada ha estat de 17 MEUR.

En el recorregut que fa en direcció a l’Hospitalet de Llobregat es passa per Martorell, Castellbisbal, Rubí, Sant Cugat del Vallès, Cerdanyola-UAB i des d’allà cap a Barcelona. Aquest traçat inclou dues noves estacions per a viatgers a la xarxa de rodalies de RENFE de Barcelona, les de Rubí i Sant Cugat, ja que la resta formen part d’altres línies anteriorment en servei. Les noves estacions disposen d’aparcaments dissuasius dotats de 383 i 471 places de vehicles a Rubí i Sant Cugat, respectivament. La inversió en les estacions ha estat de 2,4 MEUR i s’hi han aplicat tècniques arquitectòniques bioclimàtiques.

Entre els itineraris més beneficiats, mesurats en estalvi de temps per als passatgers, es troben els que es fan entre el Baix Llobregat o l’Alt Penedès i el Vallès, que s’estalvien passar per Barcelona. Queda pendent, però, la posada en servei del tram, actualment de via única, que va de Cerdanyola del Vallès a Mollet del Vallès i que hauria de completar, en una segona fase, la connexió ferroviària transversal fins al Vallès Oriental, dins la Regió Metropolitana de Barcelona (RMB).

Les causes del desfasament entre la data d’obertura inicialment prevista (final de 2003), un cop acabades les obres de condicionament de les noves estacions, i la data en què finalment ha entrat en servei han estat les obres del FAV al seu pas per Castellbisbal.

Altres millores paral·leles a la línia
Aprofitant el nou servei ferroviari a Rubí, l’Ajuntament d’aquest municipi va posar en marxa un servei de bus per enllaçar la ciutat amb la nova estació, que té una localització excèntrica en relació amb el nucli i se situa al peu de l’AP7.

D’altra banda, la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), una de les destinacions més beneficiades atesa la gran concurrència de viatgers i el temps que molts podran estalviar en els trajectes, també ha organitzat i ampliat el seu servei d’autobús llançadora fins a l’estació de RENFE, de manera que on abans arribaven vint-i-vuit trens, ara n’arriben seixanta-set.

La millora de la connectivtat amb els Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC, quedava prevista en el Pla d’actuació d’aquesta companyia per al 2005-2007, el qual incorpora una nova estació a Sant Cugat del Vallès, la de Vullpalleres, just en la confluència amb l’estació de RENFE, per complir la funció d’intercanviador. Aquesta obra, però, encara no tenia data d’acabament, atès que encara no se n’havia iniciat la redacció del projecte constructiu.

Les reaccions agredolces
Tot i la satisfacció que sentien els diferents agents que des de fa anys demanaven aquest servei per a passatgers, l’alegria no era total a causa de les condicions amb què es va produir.

Així, el sindicat Comissions Obreres (CC.OO) va queixar-se que la freqüència de pas no fos de quatre trens per hora i sentit com a mínim. També van manifestar que es tracta d’una línia incompleta, atès que no arriba a Mollet, i deixa sense connexió transversal el Vallès Oriental. Sobre aquesta connexió, el sindicat va plantejar l’alternativa temporal de fer ús d’autobusos llançadora per completar el recorregut.

També van criticar la falta de connexió entre aquesta línia i els polígons industrials del Vallès i els mateixos centres de les ciutats on té parada, limitant el benefici que hauria de tenir per a treballadors i empreses. En relació amb això, el sindicat va reclamar la planificació d’un servei de bus entre polígons i estacions de RENFE, basat en la intermodalitat com a model de mobilitat.

L’associació Promoció del Transport Públic (PTP) també va criticar les freqüències horàries i la manca de connexió amb el Vallès Oriental. A més, van plantejar algunes millores com la coordinació horària amb la línia C4 (Sant Vicenç de Calders-Manresa), l’allargament dels horaris tant matinals com nocturns i la construcció d’intercanviadors amb FGC.

El portaveu de la campanya QUART CINTURÓ, Maties Serracant, també va manifestar la necessitat d’allargar la línia fins a Molltet.

Els alcaldes presents en la inauguració, Lluís Recoder (CiU) i Carme Garcia (PSC) de Sant Cugat i Rubí, respectivament, també van manifestar la necessitat de millorar les freqüències i l’allargament de la línia.

Perspectives de futur
El conjunt de crítiques va arribar al Congrés dels diputats on, el mes de setembre, la Comissió de Foment va aprovar una proposició no de llei de CiU que instava el Govern de l’Estat a millorar la coordinació entre la C7 i la C4 per tal que les esperes d’intercanvi no superessin els 10 minuts. També es demanava doblar la freqüència de pas dels combois, i l’ampliació dels horaris de funcionament matinals i nocturns, i allargar el recorregut dels trens en direcció l’Hospitalet de Llobregat perquè finalitzin a Sant Andreu Arenal (Barcelona). Sobre les estacions de Castellbisbal i Martorell, es demanava que el Ministeri de Foment n’iniciés al més aviat possible la remodelació; es demanava, a més, que reservés una partida pressupostària per obrir, el 2006, el tram entre Cerdanyola-UAB i Mollet del Vallès.

Per la seva banda, el Ministeri de Foment té previst, per al 2009, posar en funcionament un carril de doble ample de via ibèric i europeu entre Castellbisbal i Mollet i desdoblar els 4 km de via única entre Santa Perètua de la Mogoda i Mollet, com a solució d’espera a l’EIX TRANSVERSAL FERROVIARI que ha d’acabar d’assumir el trànsit de mercaderies generat pel port. A més llarg termini, es preveu la duplicació del corredor del Vallès amb ample internacional.

Així, doncs, les expectatives continuen posades en l’acabament del by pass del Vallès amb la futura connexió amb Mollet i la millora de les freqüències de pas.

Més informació
www.fgc.es
www.renfe.es
lamalla.net/canal/noticies/catalunya/article.asp?id=170465
newweb.radiosantcugat.com
www10.gencat.cat/ptop/AppJava/cat/index.jsp
www.laptp.org
Imprimeix Enviar notícia
La TafaneraDeliciousGoogleRemoumeMenéameDiggTechnoratiIndependènciaCatosferaFacebookTwitterYahoo! BookmarksTechnorati
Vallès Occidental
Fotogaleria relacionada