Dissabte 18 d ' Agost de 2018
Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per recopilar informació estadística sobre els hàbits de navegació. Si segueix navegant, considerem que accepta la seva instal·lació i ús. Llegeix més Accepto
FERROCARRIL D’ALTA VELOCITAT, TRAÇAT AL BAIX LLOBREGAT
Traçat previst del FAV al seu pas per Catalunya, traçat al Baix Llobregat. Mapa: Montse Ferrés
David Mongil
Actualitzat a 31/12/2003

Després de conèixer els detalls del traçat del Ferrocarril d’alta velocitat (FAV) al pas pel Baix Llobregat, la majoria d’ajuntaments afectats presenten al·legacions al Ministeri de Foment per a adaptar el pas del tren a les necessitats dels municipis. En la majoria dels casos, les al·legacions han estat acceptades.

Articles posteriors 2004, 2007

El FAV Madrid-Barcelona-Perpinyà-Montpeller tenia prevista inicialment l’arribada a la ciutat de Barcelona l’any 2004. No obstant, diversos problemes derivats del disseny del traçat dels diferents trams van endarrerir les previsions inicials.

Un dels trams del traçat que va generar més controvèrsia i més debat va ser el del pas del FAV per la comarca del Baix Llobregat, situada al tram final del riu Llobregat, a l’oest de Barcelona.

El traçat del FAV al pas pel Baix Llobregat havia d'avançar en direcció nord-oest sud-est travessant els municipis de Sant Esteve Sesrovires, Martorell, el Papiol, Molins de Rei, Sant Feliu de Llobregat, Sant Joan Despí, Cornellà de Llobregat, Sant Boi de Llobregat i el Prat de Llobregat.

Tres punts importants de les negociacions sobre el pas del FAV per la comarca van ser l’entrada del tren a la ciutat de Barcelona des del Prat de Llobregat, la connexió del tren amb L’AEROPORT DE BARCELONA i la ubicació al municipi d’una de les estacions.

Més enllà dels problemes derivats de l’arribada del FAV a l’aeroport, les discussions sobre el traçat de la línia ferroviària es van fer extensives a alguns dels municipis de la comarca, com ara Martorell, Sant Joan Despí o Sant Boi de Llobregat.

Martorell
A començament d’estiu, a Martorell, l’anunci de l’arribada del FAV va ser rebut amb mobilitzacions veïnals. Els veïns protestaven pel fet que l’arribada del FAV suposés el trasllat dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) i que les noves vies passessin a escassos metres d’alguns habitatges del barri de Can Carreras, localitzat al nord-est del municipi, prop de l‘actual estació de FGC.

Des de la Generalitat de Catalunya s’assenyalava que, en tractar-se d’un espai urbà molt densament ocupat, aquella era l’única alternativa possible. Per la seva banda, l’Ajuntament de Martorell va iniciar una sèrie de converses amb l’ens Gestor de Infrastructuras Ferroviarias (GIF) per a estudiar possibles alternatives, ja que a parer seu, malgrat que la decisió adoptada era legal, no constituïa en cap cas la solució idònia. Tanmateix, el recorregut del FAV al llarg de la població es va mantenir segons el traçat previst.

Al llarg del mes de novembre van sorgir noves protestes veïnals, en aquest cas motivades per l’aparició d’esquerdes i danys diversos en alguns immobles del barri de Can Cases. Els propietaris de les cases afectades van atribuir els desperfectes a les obres de construcció de la plataforma del FAV que s’estaven desenvolupant al barri. Després de posar-se en contacte amb el GIF i l’Ajuntament, els veïns van aconseguir un compromís per a establir una sèrie de mesures preventives de nous danys i de seguiment dels desperfectes patits.

Castellbisbal
En un altre àmbit, el pas del tren d’alta velocitat pel municipi de Castellbisbal, al Vallès Occidental, va originar protestes i mobilitzacions, en aquest cas dels habitants de la urbanització Costa Blanca, que quedaria dividida en dos sectors. Aquesta urbanització està a prop del marge esquerre del riu Llobregat, a l’oest del terme municipal i al nord-oest del continu urbà, travessat per la C-243 que comunica els nuclis de Martorell i Terrassa.

Durant el mes de juliol l’associació de veïns de la urbanització va sol·licitar reunir-se amb el GIF i va advertir que tenia intenció d’obstaculitzar el pas dels camions que havien de treballar a les obres del FAV a l’alçada de la urbanització.

Les protestes veïnals van arribar al seu punt àlgid el mes de novembre quan les obres del FAV es van relacionar amb l'esfondrament del sostre d’un habitatge d’aquella urbanització, accident que va provocar ferides lleus a una resident. Segons l’Ajuntament de Castellbisbal, les voladures que s'havien fet per a la construcció del túnel que havia de passar sota els dos turons sobre els quals es localitzava la urbanització van provocar una sèrie de vibracions (de les quals ja s'havien queixat els veïns anteriorment) que haurien provocat l’accident.

Mentre el GIF va paralitzar les obres per poder investigar l’accident, els veïns van presentar, el mes de novembre, una denúncia contra aquesta entitat, contra l’Ajuntament i contra l’empresa constructora pels danys causats. La demanda contra el consistori es fonamentava en el fet de considerar que la responsabilitat de l'entitat havia estat ineficient i que el seguiment de les obres també havia estat insuficient, tot i que l’Ajuntament argumentava que hi tenia molt poca capacitat d’actuació. El GIF, al seu torn, els va assegurar que les explosions constituïen l’únic mètode possible per a perforar el túnel. La Generalitat de Catalunya, per la seva part, considerava el succés com un argument més a favor de la seva sol·licitud de revisió de les condicions de seguretat del conjunt de les obres del FAV al país.

Finalment, i després d’una reunió entre l’alcalde de Castellbisbal, Joan Playà, amb responsables del GIF a la darreria del mes de novembre, l’ens Gestor de Infraestructuras Ferroviarias no es va fer responsable de l'accident, tot i que no descartava que hi hagués una relació entre el fet i les obres de construcció del túnel. Tanmateix es va arribar a l’acord que l’empresa constructora continuaria amb el sistema de voladures, tot i que es mirarien d'espaiar més i de reduir-ne la intensitat. L’ associació de veïns de la urbanització es va mostrar indignada per la solució adoptada.

Sant Joan Despí
Al pas pel municipi de Sant Joan Despí el traçat del FAV previst inicialment pel Ministeri de Foment baixava pel marge esquerre del Llobregat i travessava el terme municipal en direcció al nucli urbà.

El recorregut del tren avançava paral·lel a la llera del riu fins l’entrada al terme municipal de Cornellà de Llobregat, fent un lleuger desviament del curs fluvial a l’alçada del meandre de Santa Coloma, amb l’objectiu de facilitar-hi la localització de la plataforma del ferrocarril.

Des de l’Agència Catalana de l’Aigua (ACA) i l’Ajuntament de Sant Joan Despí es van plantejar una sèrie d’al·legacions a l’estudi informatiu del Ministeri, argumentant la necessitat de mantenir el curs natural del riu al llarg de la vall baixa i la capacitat d’evacuació natural donat cas d’inundacions. El Ministeri de Foment va assumir aquestes al·legacions el mes de juliol, definint un nou traçat més respectuós amb el curs natural del Llobregat.

Sant Boi de Llobregat
El mes d’octubre el Govern de la Generalitat de Catalunya va presentar un seguit d’al·legacions al projecte del Ministeri de Foment amb l’objectiu de minimitzar l’impacte de la infraestructura sobre el Parc Agrari del Baix Llobregat, a l’alçada del municipi de Sant Boi de Llobregat.

L’ objectiu era mantenir a dos metres de profunditat com a mínim els treballs subterranis del ferrocarril en funció del sòl agrari, evitant així l’afectació de les terres de conreu i la de les xarxes de serveis. Tot plegat permetria també coordinar i fer coincidir la construcció de les línies del FAV amb altres infraestructures previstes, com la LÍNIA 9 DEL METRO.

De cara al 2004, s’esperava la continuació de les obres, tenint en compte les al·legacions presentades, la majoria de les quals havien estat acceptades.

Més informació
www.mfom.es
www.gencat.net
www.ajmartorell.org
www.sjdespi.com
www.stboi.es
www.elbaixllobregat.net
www.mediambient.gencat.net/cat/inici.jsp
www.diba.es/parcagrari
www.altavelocidad.org
www.tranvia.org
www.castellbisbal.org
Imprimeix Enviar notícia
La TafaneraDeliciousGoogleRemoumeMenéameDiggTechnoratiIndependènciaCatosferaFacebookTwitterYahoo! BookmarksTechnorati