Divendres 19 d ' Octubre de 2018
Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per recopilar informació estadística sobre els hàbits de navegació. Si segueix navegant, considerem que accepta la seva instal·lació i ús. Llegeix més Accepto
FERROCARRIL D’ALTA VELOCITAT, TRAÇAT A FIGUERES
Traçat del FAV al seu pas per Catalunya, tram de Figueres. Mapa: Montse Ferrés
David Mongil
Actualitzat a 31/12/2003

L’Ajuntament de Figueres i el Ministeri de Foment arriben a un acord sobre el traçat del Ferrocarril d’alta velocitat (FAV) al pas per la ciutat. Els partits a l’oposició i els municipis del voltant presenten alternatives al traçat pactat que suposa el pas del tren pel sector oest de la ciutat i el desmantellament de l’antiga línia ferroviària.

Articles posteriors 2004

Un dels principals projectes que es van definir en matèria d’infraestructures els darrers anys a Europa va ser la proposta de creació d’una xarxa ferroviària d’alta velocitat d'àmbit transeuropeu. Un dels eixos considerats prioritaris dins d’aquest sistema havia de ser la línia Madrid-Barcelona-Perpinyà-Montpeller, que connectaria la Península Ibèrica amb l’interior del continent.

Després de Barcelona i seguint cap al nord, un dels principals nuclis per on hauria de passar la línia era el municipi gironí de Figueres, capital de la comarca de l‘Alt Empordà, situada a l’extrem nord-oriental de Catalunya, a la frontera amb França.

El mes de febrer del 2002, el ministre de Foment, Franciso Álvarez Cascos, va confirmar que l’arribada del FAV a Figueres aniria acompanyada de la construcció d‘una estació, una demanda històrica tant de l’Ajuntament (Partit dels Socialistes de Catalunya) com de la Generalitat de Catalunya (Convergència i Unió).

Al llarg de tot el 2003 va tenir lloc un debat polític entorn del traçat definitiu que hauria de seguir el FAV al pas pel municipi. Es va debatre sobre la conveniència de soterrar les vies i sobre la ubicació exacta de la futura estació.

Acord de Foment amb l’Ajuntament de Figueres i reaccions de les formacions polítiques
L’ acord inicial a què havien arribat el Ministeri de Foment i l’Ajuntament de Figueres, governat pel Partit dels Socialistes de Catalunya (PSC), situava el traçat del FAV a l’oest del nucli urbà. Aquest traçat suposava el desmantellament de l‘actual línia de tren que travessava la ciutat per l’est, la desaparició de l‘actual estació i la construcció d’una de nova al barri del Culubret.

L’ objectiu d’aquesta proposta era crear un nou nus de comunicacions en què convergirien les principals infraestructures de transport que passaven pel municipi: el nou FAV, la línia de trens convencional, la N-II, l’A-7 i la variant nord de l’Eix Pirinenc. Aquesta alternativa comportaria el trasllat de la línia ferroviària existent amb la consegüent supressió dels passos a nivell existents i de l’efecte barrera que representava per al nucli urbà.

Per la seva part, Convergència i Unió (CiU) proposava una alternativa per l’est, de manera que la línia ferroviària circulés paral·lela a la N-II i comptés amb dues estacions, una per al FAV al sector oest de la ciutat i una altra per als trens convencionals on es trobava l‘actual estació localitzada a l’est. Aquesta intervenció implicava la creació d’un centre intermodal i d'una plataforma logística als municipis de Far i Vilamalla (que limiten al sud amb el municipi de Figueres) que permetrien canalitzar i desviar el trànsit de trens de mercaderies i el trànsit de camions per la zona oriental del municipi.

Esquerra Republicana de Catalunya (ERC) defensava una altra alternativa que passava pel soterrament de l’estesa ferroviària existent, argumentant que aquesta mesura permetria mantenir la centralitat de l’estació, si bé el Ministeri de Foment considerava aquesta possibilitat econòmicament inviable.

Iniciativa per Catalunya Verds (ICV) defensava el manteniment de les infraestructures i traçats ferroviaris existents tal com estaven.

El Consell Comarcal intenta consensuar un traçat entre els diferents municipis de la zona
El debat, però, no era exclusiu del municipi de Figueres, sinó que s’extrapolava als municipis del voltant de la capital empordanesa pels quals havia de circular el FAV. Així, el 19 de desembre, el Consell Comarcal de l’Alt Empordà va acordar sol·licitar al Ministeri de Foment la retirada de l’estudi d’impacte ambiental de la variant oest del tren convencional al pas per Figueres, argumentant la poca qualitat i la manca de rigor en l’elaboració del procés d’avaluació de l’impacte ambiental del projecte.

El Consell Comarcal també va aprovar la creació d’una comissió formada per representants del consell i tècnics especialitzats perquè consensuessin un posicionament unitari sobre el traçat definitiu que havia de seguir el FAV en aquell sector abans del 28 de febrer del 2004. Aquesta determinació estava motivada perquè hi havia una sèrie de municipis com Figueres i altres que comptaven amb estació de línia convencional que defensaven la variant oest i la construcció d’una única estació intermodal i perquè d'altres, com Vilafant o Vilabertran (localitzats al sud-oest i al nord-est de la capital comarcal, respectivament), eren partidaris de l’alternativa est i de la creació de dues estacions (una a l’oest per al FAV i una altra a l’est per al tren convencional).

Algun d'aquests municipis, com ara Vilafant, van acordar defensar sense fissures (amb el consens de tots els grups polítics) la variant est i presentar al·legacions al projecte defensat pel Ministeri de Foment. El seu posicionament es basava en el fet que el pas del FAV pel municipi suposaria l'enderrocament d’un elevat nombre d’habitatges i naus del teixit industrial local i també la construcció de trinxeres i viaductes de dimensions considerables que causarien un fort impacte ambiental per al municipi.

A la darreria del 2003, el debat sobre el traçat seguia obert tant dins del municipi de Figueres com entre els municipis propers per on havia de passar el FAV i s'esperava que al llarg del 2004 es confirmés definitivament la decisió inicial del Ministeri de Foment i l’Ajuntament de Figueres d‘establir un nou traçat i una nova estació de ferrocarrils al sector oest de la ciutat.

Més informació
www.mfom.es
www.gencat.net
www.figueresciutat.com
www.perpignan.fr
www.vilafant.com
www.cambrescat.es
www.cambra.gi
www.altavelocidad.org
www.tranvia.org
Imprimeix Enviar notícia
La TafaneraDeliciousGoogleRemoumeMenéameDiggTechnoratiIndependènciaCatosferaFacebookTwitterYahoo! BookmarksTechnorati