Divendres 20 de Setembre de 2019
Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per recopilar informació estadística sobre els hàbits de navegació. Si segueix navegant, considerem que accepta la seva instal·lació i ús. Llegeix més Accepto
FERROCARRIL D'ALTA VELOCITAT. VALLÈS
Marta Sánchez

Actualitzat a 31/12/2007

Durant l’any 2007 s’adjudiquen les obres per a soterrar les vies a Montmeló i avança el projecte de soterrament de la línia C2 al seu pas per Montcada i Reixac. Pel que fa al soterrament, totes les parts implicades semblen satisfetes pels acords assolits. Entre aquests hi consta un esborrany de conveni que coordina el projecte de soterrament del ferrocarril d’alta velocitat i del tren de rodalies (línia C2).

Antecedents 2003, 2004, 2005

El 2005, el Ministeri de Foment (MIFO), el Departament de Política Territorial i Obres Públiques (DPTOP) i l’Ajuntament de Montmeló van signar el conveni de soterrament del Ferrocarril d’Alta Velocitat (FAV) i de la línia Barcelona-Portbou al seu pas per Montmeló. El soterrament havia de comportar una àmplia remodelació urbana a la zona de l’actual estació i, segons Manel Ramal, alcalde de Montmeló (Partit dels Socialistes de Catalunya, PSC), l’esborrany del protocol per al soterrament enviat al Govern de l’Estat incloïa gairebé totes les sol•licituds de l’Ajuntament.

A Montcada i Reixac, on també es demanava el soterrament de vies, els veïns, l’Ajuntament i la plataforma Montcada Tracte Just. Soterrament Total (impulsada el gener de 2006 per un grup de trenta exregidors) van demanar el 2006 el soterrament total de la línia C2 de França de Renfe al pas per Montcada. A més, demanaven que les obres coincidissin en el temps amb les del FAV. El MIFO va acceptar la proposta tot anunciant que soterraria totalment la línia C2 un cop finalitzades les obres del FAV.

Adjudicades les obres per a soterrar les vies a Montmeló

A final de març de 2007, l’Adif va adjudicar per 166,9 MEUR el tram del FAV entre Mollet del Vallès i la Roca del Vallès, del qual es van distingir dos trams: el tram Mollet-Montornès i el tram Montornès-la Roca. El primer preveia el soterrament de les vies a Montmeló i la construcció d’una nova estació en aquest municipi. Es construiria en dos anys i mig i costaria més de 105,2 MEUR. El segon es construiria en un any i set mesos i costaria 61,7 MEUR.

Un grup de veïns de Montmeló va lliurar el mes de juliol un total de 800 firmes contra el projecte de soterrament. El consideraven un “fals soterrament”, ja que es preveia un enfonsament de la via de tan sols un metre i, en canvi, un augment de vuit metres de la cota actual.

Ramal, que considerava que amb el projecte “guanyarien la urbanització de la superfície, un nombre important d’habitatges públics i un passeig d’1,5 km al centre”, va assegurar que passat l’agost s’obriria “un procés de participació ciutadana en el qual s’escoltaria tothom”. D’altra banda es preveia que el govern, l’Ajuntament i l’Adif signarien un conveni urbanístic al setembre per a l’execució del projecte, que costaria uns 105 MEUR.

Llum verd al soterrament a Montcada i Reixac de la línia C2
El gener del 2007, responsables polítics de l’Adif i del DPTOP van comunicar als responsables de la plataforma Montcada Tracte Just. Soterrament Total que els treballs de soterrament de la línia C2 al seu pas per Montcada podrien iniciar-se abans del primer trimestre del 2009. A més, Víctor Morlán (Partit Socialista Obrer Espanyol, PSOE), secretari d’Estat d’Infraestructures, va enviar una carta a la plataforma, en què informava que el MIFO i l’Ajuntament de Montcada establirien un marc de col•laboració per a parlar del projecte i que crearien una comissió de tècnics de les dues administracions per a coordinar els aspectes tècnics del projecte.

Jaume Relat, portaveu de la plataforma, assegurava que el projecte de soterrament anava “a tota marxa” i que tant Adif com el MIFO mostraven molt d’interès perquè les obres del FAV i de soterrament de la línia convencional coincidissin en el temps com abans millor.

Al gener, el MIFO ja havia encarregat la redacció del projecte executiu i dels estudis bàsic i d’alternatives per a soterrar la línia i es preveia que els documents podrien estar enllestits en el termini de cinc mesos. Malgrat tot, no es coneixia la nova data en què podrien començar les obres.

A final de febrer l’Adif va adjudicar les obres del FAV entre el nus de la Trinitat i Montcada i Reixac. Dels 4,75 km del tram, 3,7 serien subterranis. L’obra, que s’executaria en dos anys, costaria 127,5 MEUR. A més, l’Adif va treure a licitació el muntatge de la via del FAV entre Sant Joan Despí i Barcelona Sants. Costaria 16,6 MEUR i tindria una duració prevista de sis mesos, entrant així en el termini d’arribada del FERROCARRIL D’ALTA VELOCITAT. BARCELONÈS abans d’acabar l’any 2007.

Al setembre, el MIFO va proposar un esborrany de conveni que coordinava el projecte de soterrament del FAV i del tren de rodalies, ajustant-se a les demandes de la ciutat de Montcada. Entre els acords del conveni hi constaven: iniciar les obres del FAV en primer lloc i amb caràcter prioritari; la redacció i tramitació per part del MIFO del projecte de soterrament de la línia de Portbou des de Montcada fins passat el riu Ripoll; la modificació per part de la Generalitat i l’Ajuntament del planejament urbanístic dels terrenys alliberats de l’ús ferroviari; i el compromís del MIFO a destinar les plusvàlues que s’obtinguessin a finançar les obres per fer subterrània la línia de França. La plataforma Montcada Tracte Just. Soterrament Total valorava positivament el conveni però reclamava que es concretessin les dates d’execució de la línia de França al seu pas per Montcada.

El compromís per escrit de soterrar la línia C2 des del barri de Vallbona (Barcelona) fins passat el riu Ripoll i l’autopista C-33 va arribar a final de novembre, amb les signatures de l’alcade de Montcada, César Arrizabalaga (PSC), el conseller del DPTOP, Joaquim Nadal (PSC), Morlán i el president d’Adif, Antonio González. El Partit Popular (PP) va criticar l’acord argumentant que “el conveni es podia quedar en paper mullat, ja que no existia al pressupost general de l’Estat del 2008 cap partida pressupostària destinada a l’obra”.

Més informació

www.adif.es
www.fomento.es
Imprimeix Enviar notícia
La TafaneraDeliciousGoogleRemoumeMenéame
Fotogaleria relacionada